• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Meddelande borttaget
  • frökenskabb

Familjen Rockström skrev 2009-12-12 23:43:47 följande:

så svårt att hålla emot. bara att ta nya tag. tror inte att den lilla biten eller chokladen förstörde så mycket. är det någon som har något förslag på bra frukost? jag har kört på 2 kokta ägg med majonäs på och några skivor bacon. men jag tror att jag ska spy varje morgon för att det känns så fettit.
    Nää det gjorde den inte! Bakslag hör också till, tycker iaf jag.

Har också svårt att komma på bra frukost, sitter nu och äter 2 kokta ägg, en köttfärsbiff, majonäs och vispad grädde till kaffet. Jag brukar även äta kalkonpålägg i stället för biffen. Och några körsbärstomater för att lätta upp det hela. =)
    Det går ju att göra egen musli och ha det till youghurt utblandat med kesella, och kokta ägg till det. Fast det är inget jag står mig på.
    Omelett på 3 ägg och grädde med kalkonpålägg och paprika kanske kan vara något?
    Avokado fylld med keso?
  • Meddelande borttaget
  • rasajj

Familjen Rockström skrev 2009-12-12 23:43:47 följande:

så svårt att hålla emot. bara att ta nya tag. tror inte att den lilla biten eller chokladen förstörde så mycket. är det någon som har något förslag på bra frukost? jag har kört på 2 kokta ägg med majonäs på och några skivor bacon. men jag tror att jag ska spy varje morgon för att det känns så fettit.
    Min favotitfrukost pa senaste har varit:

Aggrora pa foljande:

3-5 agg beroende pa om jag ensam eller jag och min man ska ata.

handfull riven ost, blanda i de vispade aggen.

Sedan steker jag 3-5 skivor backon, hacade. Tills de ar genomstekta. hall av lite av fettet, spara for framtida matlagning. Men haller jag inte bort nat sa blir aggen for rinniga.

hackad svamp, hackad gron paprika, hackad graslok.

En vanlig gron paprika racker till en veckas frukostar, sa jag tar ungefar en femtedel av paprikan varje dag, och skar i tarningar.

Champinjonerna tar jag ca 2 eller tre om dagen. Hackar i smabitar.

Graslok, nagra stran bara. Jag har hackad graslok i frysen, sa jag tar bara nan halv tsk varje dag.

Stek svamp, paprika och graslok med baconet den sista stunden innan baconet ar fardigstekt, sedan blanda i agg och ossten. Anvand gummiskrapa for att rora runt aggen i pannan och lagg upp pa tallrik just innan aggen ser helt genomstekta ut.

Jag trottnar inte pa dne har roran, det ar jattegott. Med en kopp te sa star man sig flera timmar innan man blir hungrig igen.
  • Meddelande borttaget
  • timalillah

Har ni testat äggmjölken?
    Låter inte gott men det smakar mkt bättre än man tror och är mättande om man inte orkar med en stadig frukost på morgonen.

2 ägg
    25-50 g smör
    2-3 dl kokande vatten

Olika smaksättningar:
    Kakao
    Kanel
    Vaniljpulver
    Kardemumma
    Saffran
    Mynta
    Citronmeliss
    Grädde
    Kaffe
    Bär
    Pepparkakskryddor (nejlikor,kardemumma,kanel,ingefära)

Gör så här
    1) Koka upp vatten.
    2) Smält under tiden smöret i en skål med höga kanter t ex stavmixerskålen.
    3) Stoppa i äggen och smaksättning.
    4) Häll på kokande vatten och vispa eller mixa ihop några sekunder.

Denna går att använda både kall och varm.

För att värma äggmjölken igen så värm den långsamt på spisen medan du vispar med handvisp eller gaffel.

(Likaså kan det vara bra att skaka eller vispa om äggmjölken när den stått ett tag, i kylen t ex, innan man ska dricka den. Eftersom fettet i äggmjölken "separerar" sig medan den står oanvänd men när man skakat/vispat om i den blir den fin igen. )

Går bra att ha i kaffet också.

• frökenskabb

Familjen Rockström skrev 2009-12-13 20:11:52 följande:

aa det låt bra! ska testas ;) vägde mig idag efter 1 vecka med lchf vågen stod på 86 kg imorse. -2 kg på 1 vecka så snabbt trodde jag inte att det skulle gå.
    Skoj! Det händer grejor!! =D
    2kg på en vecka - herregud!!

Jag ska väga mig på söndag, tror inte jag har gått ner ett gram. smyg mätte lite med måttbandet och där hade det inte hänt ett skvatt efter en vecka, jag var nog lite för ivrig...
    ville inte väga mig över huvudtaget då jag slutat med det sen jag överträdde 70 strecket men min pojkvän tvingade mig så att jag ska kunna se sedan om det händer något..
  • frökenskabb
    timalillah skrev 2009-12-14 09:47:28 följande:
    Har ni testat äggmjölken?Låter inte gott men det smakar mkt bättre än man tror och är mättande om man inte orkar med en stadig frukost på morgonen.2 ägg25-50 g smör2-3 dl kokande vattenOlika smaksättningar:KakaoKanelVaniljpulverKardemummaSaffranMyntaCitronmelissGräddeKaffeBär Pepparkakskryddor (nejlikor,kardemumma,kanel,ingefära)Gör så här 1) Koka upp vatten.2) Smält under tiden smöret i en skål med höga kanter t ex stavmixerskålen. 3) Stoppa i äggen och smaksättning. 4) Häll på kokande vatten och vispa eller mixa ihop några sekunder.Denna går att använda både kall och varm.För att värma äggmjölken igen så värm den långsamt på spisen medan du vispar med handvisp eller gaffel. (Likaså kan det vara bra att skaka eller vispa om äggmjölken när den stått ett tag, i kylen t ex, innan man ska dricka den. Eftersom fettet i äggmjölken "separerar" sig medan den står oanvänd men när man skakat/vispat om i den blir den fin igen. )Går bra att ha i kaffet också.
    Jag har testat! smaksatte med mycket kardemumma och kanel och hällde i kaffet! gott gott!
    Att dricka som det är tycker jag kändes lite väl halt i halsen ;o)
  • frökenskabb
    Min favotitfrukost pa senaste har varit: Aggrora pa foljande: 3-5 agg beroende pa om jag ensam eller jag och min man ska ata. handfull riven ost, blanda i de vispade aggen.Sedan steker jag 3-5 skivor backon, hacade. Tills de ar genomstekta. hall av lite av fettet, spara for framtida matlagning. Men haller jag inte bort nat sa blir aggen for rinniga. hackad svamp, hackad gron paprika, hackad graslok. En vanlig gron paprika racker till en veckas frukostar, sa jag tar ungefar en femtedel av paprikan varje dag, och skar i tarningar. Champinjonerna tar jag ca 2 eller tre om dagen. Hackar i smabitar.Graslok, nagra stran bara. Jag har hackad graslok i frysen, sa jag tar bara nan halv tsk varje dag. Stek svamp, paprika och graslok med baconet den sista stunden innan baconet ar fardigstekt, sedan blanda i agg och ossten. Anvand gummiskrapa for att rora runt aggen i pannan och lagg upp pa tallrik just innan aggen ser helt genomstekta ut. Jag trottnar inte pa dne har roran, det ar jattegott. Med en kopp te sa star man sig flera timmar innan man blir hungrig igen.
    Det lät riktigt gott, även för någon som inte gillar äggröra!
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden LCHF