• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Penno

Go morgon! Det här brödet som ni skrivit om (LCHF brödet), hur många skivor av det törs man äta/dag? om man i övrigt endast tillför kroppen kolhydrater via grädde, CF, grönsaker, 1 näve nötter,,, Det kanske är svårt att svara på men är det ok att äta en skiva av detta bröd till frukost och sedan även kunna äta gräddsås till köttet till lunch och CF till kycklingen till middan???

Jag tror att jag har fastnat i nått slags GI tänk där man först kör en rivstart och sen succesivt för in kolhydrater. Enligt den metoden skulle jag inte ännu kunna ta en skiva bröd.... :(

• Matillin
    sunflower33334 skrev 2010-01-11 21:43:10 följande:
    Njaa, jag luktar faktiskt lite konstigt hela jag, förutom det så känner jag mig något förvirrad (på allvar). Annars märker jag inget särskilt. 
    Jag luktar också annorlunda "överallt" betyder det att kroppen bränner fett?
    Och förvirrad ja, känner mig lite seg i huvudet, ungefär som man gjorde när man var gravid och ammade..haha.
    Det hade ju gått över nu när lilla blivit stor och sover ordenligt på nätterna för det mesta

Idag vart det 3 stekta ägg till frukost skippade filen med hallon som jag ätit varje morgon får se om det ger ännu bättre resultat.
  • frökenskabb
    Penno skrev 2010-01-12 09:48:56 följande:
    Go morgon! Det här brödet som ni skrivit om (LCHF brödet), hur många skivor av det törs man äta/dag? om man i övrigt endast tillför kroppen kolhydrater via grädde, CF, grönsaker, 1 näve nötter,,, Det kanske är svårt att svara på men är det ok att äta en skiva av detta bröd till frukost och sedan även kunna äta gräddsås till köttet till lunch och CF till kycklingen till middan??? Jag tror att jag har fastnat i nått slags GI tänk där man först kör en rivstart och sen succesivt för in kolhydrater. Enligt den metoden skulle jag inte ännu kunna ta en skiva bröd.... :(
    En skiva innehåller 1g kolhydrater. jag tänkte när jag bakade brödet att hur ska detta gå, jag kommer äta upp allt på en gång brödälskare som jag är. Men brödet ligger fortfarande i frysen efter en månad och jag har inte ätit många skivor. inte för att jag tvingar mig att låta bli utan för att jag inte är sugen. 1-2 skivor räcker bra någon gång ibland. jag blir sjukt mätt och nöjd på detta bröd.
    Men om jag ville, så hade jag absolut ätit av det varje dag och även grädde/cf till maten.
    Du får prova dig fram och se vad som händer med måttbandet/vågen.
    skit i GI- tänket. det hör inte hemma här, inga logiska tankar what so ever hör till denna diet {#lang_emotions_wink}
  • frökenskabb

Ps. De kommer prata fett på fyran (repris på Efter Tio)

• Matillin
    frökenskabb skrev 2010-01-12 10:08:46 följande:
    Ps. De kommer prata fett på fyran (repris på Efter Tio)
    Det som är på tv just nu, är det en repris?
    Tack för tipset, ska passa på att duscha nu
  • Matillin
    Matillin skrev 2010-01-12 10:13:35 följande:
    Det som är på tv just nu, är det en repris?Tack för tipset, ska passa på att duscha nu
    Såg nu när jag kolla info att det var program från 2009
  • frökenskabb
    Matillin skrev 2010-01-12 10:13:35 följande:
    Det som är på tv just nu, är det en repris?Tack för tipset, ska passa på att duscha nu
    Ja det är en repris, från nån gång i dec.
  • JajaR
    musli skrev 2010-01-11 21:02:04 följande:
    Varför skulle vi behöva mer kolhydrater för att vi ammar eller är gravida? Min amning fungerar utmärkt (äter upp till 40 g kh per dag kanske, räknar inget) och min kropp tillverkar de kh jag behöver. På 2 dagar har jag minskat 2 cm i midjemått!!!  =)
    Därför att man inte ska mixtra med kosten när man ammar, är gravid eller liknande. Eller ska, man bör inte. Kolhydrater är bränslet för hjärnan och behövs därför . speciellt när bebben ska växa i magen. Sa inte at tman ska äta MER , däremot att man inte ska utesluta kolhydrater från kosten.

Äter du kolhydrater är det ju ingen fara, det viktiga är att man får i sig från allt
  • frökenskabb
    JajaR skrev 2010-01-12 11:08:31 följande:
    Därför att man inte ska mixtra med kosten när man ammar, är gravid eller liknande. Eller ska, man bör inte. Kolhydrater är bränslet för hjärnan och behövs därför . speciellt när bebben ska växa i magen. Sa inte at tman ska äta MER , däremot att man inte ska utesluta kolhydrater från kosten.Äter du kolhydrater är det ju ingen fara, det viktiga är att man får i sig från allt
    Det blodsocker kroppen behöver tillverkas i levern (glukoneogenes) från protein och fett vid denna diet.
    Ketonkroppar bildas och hjärnan använder det istället för glukos.
  • JajaR
    frökenskabb skrev 2010-01-12 11:25:29 följande:
    Det blodsocker kroppen behöver tillverkas i levern (glukoneogenes) från protein och fett vid denna diet. Ketonkroppar bildas och hjärnan använder det istället för glukos.
    som sagt, är positiv till dieten, körde den själv innan jag blev gravid och har släkt som har enorm effekt. ville bara skriva vad jag läst och fått sagt till mig!

www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf/kostdoktorns-faq
    lycka till alla!
    hoppar på dieten till sommarn då jag pluppat ut barn och piggnat till mig !