• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • JajaR

Hej har en svärmor som käkat efter detta i 1 år och tappat HUR mycket som helst... men tänk på att ni som ammar eller är gravida eller tränar behöver kolhydrater.... (personlig tränare som jag är....)

kan även då passa på att tipsa om en supergod efterrätt, tar ju det goda från svärmor;
    70% choklad
     1 del kesella
    2 delar vispgrädde

smält choklad, blanda med kesella och vispade grädden, servera med hallon.

super!

• Fru Gustavsson
    lillie skrev 2010-01-11 19:58:25 följande:
    Usch, känner mig lite allmänt låg på lchf ikväll Har inte fått till maten alls idag. Bara bacon, stekt ägg och makrill i tomat på finn crisp. En gurkbit fick jag ner också och en bit mörk choklad 75%. Helt fantasilöst och kände mig inte sugen på nåt vettigt. Sen la jag in skiten på minmat.net och fick fram att det var typ 1245 kalorier, drygt 21 gram kolhydrater och 57 gram protein, fettet kommer jag inte ihåg med det var rätt högt som sig bör. Så då var jag liksom "klar" både med protein och kolhydrater men hade bara fått i mig 1245 kalorier. Vad fasen ska jag äta till kvällsmat då? Rent smör? Nä fy vad trött jag blev.... Det blev i alla fall två ostskivor och en liten bit Blå Castello på ett flatbröd till kvällen. Lite lite proviva Mango utblandat i vatten. Vet inte om jag är för hård angående kolhydraterna? Tycker det är så svårt se hur mycket kolisar man ska äta. Under 100 g kolhydrater om dagen så räknas det ju som lågkolhydratkost, men tydligen ligger många så lågt som under 20. Vissa till och med under 5, men det är inget jag strävar efter. Sen är jag så in i helvete trött på ägg . Och baconet brände bara fast i morse...
    testa att ta rökt makrill (finns på typ ica, svingott och billigt) istället för tråkburken med tomatsås, kokt ägg mosat med smör, skit i chokladen och kör med ostchips istället (om du gillar ost), och ät mer KÖTT med kryddsmör, mer "lagad" mat iaf en gång om dagen, blir det över så ät till frulle dagen efter. Jag får panik om jag ska räkna saker och ting, kan tänka mig att det blir lite trist då, siffror är inte så skoj alltid...
    kram!!! Och du, ge inte upp!!! Har du checkat in hur mkt goda recept det finns på nätet?
    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • lillie

Tack för peppningen, liten blå. Ska prova rökt makrill, det låter gott. Fast jag gillar makrill i tomatsås så just den biten är ok för mig. Kokt ägg vill jag inte se, än mindre mosa det i smör...
    Vad är ostchips förresten? Det har jag nog missat.
    Jo jag brukar försöka få till mer lagad mat, men idag var det bara blä.
    Nej, ger upp gör jag inte men behöver verkligen lite pepp så tack för det och kramen{#lang_emotions_smile}

Tror jag ska vispa lite grädde och ta en 7-8 hallon och njuta lite.

• helene306
    sunflower33334 skrev 2010-01-11 19:41:52 följande:
    Förresten, är det någon som har nåt bra tips på vad man kan krydda sitt kryddsmör med, förutom vitlök om man gör eget?
    persilja, dill, dragon ja, vad som helst egentligen med de kryddor du gillar!

Din dåliga andedräkt beror på att du utesluter kolhydrater. Du är i ketos. Inget trevligt under tiden men det brukar bli bättre när kroppen vant sig.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Fru Gustavsson

lillie: ostchips var min nummer ett snacks första tiden, gudagott!
    ta bara valfri ost (jag tog ofta den fetaste rivna osten på påse) och strö ut i små högar på bakplåtspapper och in i ugnen, rätt högt upp i 200 grader tills det blitt lite smågyllene färg på kalaset, ta ut och låt svalna och ät.

Nä, såg sen att du tröttnat på ägg, läste för fort.-D

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • lillie

Undrar om det funkar så dåligt idag för att jag har mens. Det kan ju inverka på det mesta...

• helene306
    lillie skrev 2010-01-11 20:16:07 följande:
    Undrar om det funkar så dåligt idag för att jag har mens. Det kan ju inverka på det mesta...
    Mycket möjligt! Det kan ju ställa till det annars men min erfarenhet var att det blev bättre! Skönast var att jag inet längre svullnade 2-3 kilo varje månad.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Karo Lina
    lillie skrev 2010-01-11 16:21:26 följande:
    ok. Hur känner du dig efter träningen då? Äter du något då?
    Idag åt jag lite 10% yoghurt med nötter och hallon efter jobbet innan jag tränade. Sen gick jag på 60min Zumba, 60min medeljympa och 30min bollcore. Direkt efter träningen var jag lite illamående precis som jag brukar vara men sen efter duschen blev jag hungrig och åt fetaost inlindad i parmaskinka och guacamole.
    Sen drack jag faktiskt en proteindrink på gymmet mellan passen också för jag kände mig så himla svag. Men proteinpulvret innehåller bara 3g kh/100g och man tar typ 30g, och sen 2 dl lättmjölk (de hade ingen fetare).

Jag har nog fått i mig alldeles för mycket kh idag och jag vet inte om jag kan ursäkta det med att jag tränade 2½ timme men det intalar jag mig själv i alla fall
  • musli
    JajaR skrev 2010-01-11 19:58:37 följande:
    Hej har en svärmor som käkat efter detta i 1 år och tappat HUR mycket som helst... men tänk på att ni som ammar eller är gravida eller tränar behöver kolhydrater.... (personlig tränare som jag är....) kan även då passa på att tipsa om en supergod efterrätt, tar ju det goda från svärmor; 70% choklad  1 del kesella 2 delar vispgrädde smält choklad, blanda med kesella och vispade grädden, servera med hallon. super!
    Varför skulle vi behöva mer kolhydrater för att vi ammar eller är gravida? Min amning fungerar utmärkt (äter upp till 40 g kh per dag kanske, räknar inget) och min kropp tillverkar de kh jag behöver.

På 2 dagar har jag minskat 2 cm i midjemått!!!  =)
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • sunflower33334
    helene306 skrev 2010-01-11 20:13:13 följande:
    persilja, dill, dragon ja, vad som helst egentligen med de kryddor du gillar!Din dåliga andedräkt beror på att du utesluter kolhydrater. Du är i ketos. Inget trevligt under tiden men det brukar bli bättre när kroppen vant sig.
    Tack för tipsen på kryddsmör helene306 och en liten blå!

Nu har jag läst på lite om ketos, verkar bra att vara i men jag hoppas att lukten försvinner snabbt!