• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Karo Lina
    helene306 skrev 2010-01-12 20:22:40 följande:
    Ja, musklerna drar åt sig vätska när du tränar. Jag brukar alltid känna mig svullen och mer fetare än vanligt när jag tränade. Inte den effekten jag ville ha Du, världen går inte under för att man fuskar. Du måste tillåta dig att du kan få göra avsteg utan att det dåliga samvetet tar över men jag vet det knackar på. Jag tyckte det lättade efter ett tag. Jag ville kunna unna mig emellanåt, om jag ville. Var jag på fest ville jag kunna ta chips om jag ville och det gjorde jag men ibland kom jag på mig själv att jag inet tagit alls och hade jag tagit så hae det blivit typ 2 st. Lite skillnad mot de nävar man grabbade tag innan.
    Fast jag gjorde ju lchf-pannkakor så jag följer ju dieten, ändå går jag upp. Så nervös inför vägning imorgon!
  • helene306
    Karo Lina skrev 2010-01-12 21:03:45 följande:
    Jamen då så! Då ska du definitivt inet ha dåligt samvete!!
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • musli
    Matillin skrev 2010-01-12 20:00:30 följande:
    Hur gör ni blomkålsmos för att få det gott? Och är det gott, har aldrig testat? Testade pannkakorna idag, helt ok men fick ont i magen efteråt lite av en fettbomb kändes det som. Lite smaklösa jämfört med dom man är vana vid men det får man ju räkna med så klart Gjorde typ ½ dl vispad grädde med några frysa hallon i som dessert idag, hade även i 3 skivade klyftor mandarin, sååå gott. Hoppas det inte var att fuska för mycket.
    Jag delar blomkålen i små bitar, kokar i liiite grädde med lock på och sen mosar jag med potatis-stöten och har i lite philadelphia-ost eller ingenting. Saltar gör jag iofs. =)
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • musli
    Karo Lina skrev 2010-01-12 19:57:33 följande:
    Jag känner mig också törstigare än vanligt. Men å andra sidan förlorar man ju väldigt mycket vätska i början (därav den stora viktnedgången). Ikväll åt jag pannkakor med hallongrädde till efterätt. VARFÖR får jag så fruktansvärt dåligt samvete??? Det känns så himla onyttigt och som att jag gått upp flera kilo! Imorgon har jag hållt på i en vecka, vi får se hur det har gått då för sista dagarna har jag bara gått upp i vikt. Är det samt att muskerna suger åt sig vätska och svullnar om man tränar hårt? Jag tränade ju 2½h igår, kan det vara därför jag gått upp i vikt?
    Jo då, musklerna tar upp vatten, men det är ju inga mängder och det försvinner ju igen. Samtidigt så växer ju musklerna av så hård träning och man blir större av mera muskler, inte smalare, så är det super-smal a la twiggy man vill bli så ska man definitivt ta det lugnt med träningen!  Men det är bättre för kroppen att ha muskler...

Det jättemånga som går upp i vikt de första veckorna och sen raaaasar ner i vikt så det gäller att hänga i i minst 3 helst 6 månader för att VERKLIGEN märka skillnaden. En del rasar i vikt direkt men de är inte lika många. Häng i !!!
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • mamma1970

Hej!

Jag är nu inne på andra dagen av min nya livsstil, dvs bara lchf-kost. Tänkte höra med er om det ser bra ut det jag äter. Idag såg det ut så här:
    Frukost: Två ägg stekta i rapsolja med ost, skinka och örtsalt på.
    Mellanmål: En näve hasselnötter o sötmandel o te.
    Lunch: Varmrökt lax i gräddsås med räkor o sparris. Lite sallad o brocoli till det. Tror
               att det var gräddsås. Åt lunch ute.
    Mellanmål: Keso med lite slrosfrön o pumpakärnor.
    Middag: 3 kycklingklubbor med CF som sås. 

• Lullisgirl
    mamma1970 skrev 2010-01-12 22:07:09 följande:
    Hej! Jag är nu inne på andra dagen av min nya livsstil, dvs bara lchf-kost. Tänkte höra med er om det ser bra ut det jag äter. Idag såg det ut så här: Frukost: Två ägg stekta i rapsolja med ost, skinka och örtsalt på. Mellanmål: En näve hasselnötter o sötmandel o te. Lunch: Varmrökt lax i gräddsås med räkor o sparris. Lite sallad o brocoli till det. Tror            att det var gräddsås. Åt lunch ute. Mellanmål: Keso med lite slrosfrön o pumpakärnor. Middag: 3 kycklingklubbor med CF som sås. 
    Hej!
    Vad jag har förstått ska man vara lite försiktig med nötter, speciellt i början eftersom dom innehåller en del kh. Samma med pumpakärnor och solrosfrön tror jag.
    När du äter ute och beställer gräddsås är det garanterat avrett med mjöl så då får man räkna med en del kh. När du ätit så här ett tag kommer du förmodligen klara dig utan mellanmål.
    Lycka till!
  • frökenskabb
    Karo Lina skrev 2010-01-12 19:57:33 följande:
    Jag känner mig också törstigare än vanligt. Men å andra sidan förlorar man ju väldigt mycket vätska i början (därav den stora viktnedgången).Ikväll åt jag pannkakor med hallongrädde till efterätt. VARFÖR får jag så fruktansvärt dåligt samvete??? Det känns så himla onyttigt och som att jag gått upp flera kilo!Imorgon har jag hållt på i en vecka, vi får se hur det har gått då för sista dagarna har jag bara gått upp i vikt.Är det samt att muskerna suger åt sig vätska och svullnar om man tränar hårt? Jag tränade ju 2½h igår, kan det vara därför jag gått upp i vikt?
    Det där med vätskan i musklerna kan säkert stämma, jag har inte så stor koll på det men ju mer du tränar desto hungrigare blir du (eller iaf jag)

Du borde inte gå upp i fett om du kombinerar styrketräning och LCHF kost. Men samtidigt så kanske du äter mer än du hade gjort utan träningen. Du har ju bara kört en vecka så länge, ha lite is i magen så ska du se att du kommer bli belönad!
    Och så är det bättre att mäta med måttbandet än själva vågen, för den kan omöjligt svara på om det är fett, vätska eller muskler vi förlorat.
    Jag har måttbandet som min bekräftelse på att det faktiskt händer saker och vågen som pepp.
  • Karo Lina
    VIKTLISTA VECKA 2{#lang_emotions_cheers}

Namn         Startvikt          Vikt          +/-         Totalt             Antal veckor

frökenskabb    67.2             62.3         -1.1         -4.9                    5
    Sariat             57.6             54.9         -2.7         -2.7                   1
    Sunflower        85               84,5          0,5          -0,5                   1
    mysmarre        89               84            -5              5                      5
    Lillie               74,4             70,3         -1.1          -4,1                    2
    Karolina          83,5             82,0         -1,5          -1,5                   1

Jippie
  • Fru Gustavsson

god morgon! har varit på hurtig morgonpromenad, dvs lämnat lillen på dagis, ska sätta tänderna i lite kall fläskpannkaka snart och sköja ner med gräddkaffe. Mums!
    Till lunch blir det kycklingrester från igår, ikväll tänkte jag göra pytt till sonen, själv siktar jag nog på kokt ägg med smör eller något annat enkelt.

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • lillie

Morrn morrn liten blå!

Klurar lite på vad jag ska äta till frukost. Tror jag ska knapersteka lite bacon. Köpte god salami och getost igår också... Massa keso har jag också.