• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • helene306
    Lullisgirl skrev 2010-01-12 19:21:50 följande:
    I dag har varit en bra matdag (igen). Jag förundras över att jag inte lockas att fuska än...brukar alltid falla för frestelser men nu är jag verkligen inte hungrig eller sugen. Är det nån annan än jag som upplever att man är extra törstig? Vaknar mitt i natten och måste gå och dricka. Brukar aldrig hända annars. Och jag är verkligen sugen på vatten, inget annat och det är oxå ovanligt, men bra förstås! 
    Tlörstig blir man för att man inet längre äter så mycket kolhydrater. De innehåller en del vätska och binder mycket. Nu får inet kroppen den vätskan och man blir mer törstig.
    Jag blev också väldigt törstig men framför allt SUGEN på vatten. Helt otroligt att det kunde vara godare med ett glas vatten än en bit choklad

USB: Jag skulle rekommendera att du läser Sten Sture Skaldemans böcker. Han skriver bra! själv läser jag en del på www.kolhydrater.ifokus.se
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Penno

Tusen tack för alla receptförslag med kycklingfileér! Har nu sparat dessa bland mina LCHF recept{#lang_emotions_smile}. I alla fall så blev det små kycklingfiléer som jag stekte på runt om och la ner i en form. Stekte sen bacon i mindre bitar och strödde dessa över kycklingen. Till detta gjorde jag en ost-gräddsås med lite kycklingfond och soya i (vet ej om man får äta detta enligt LCHF :S ) som jag hälde över kyckling och baconen, och in i ugnen. Till det blomkålsmos, mums!

• Karo Lina

Jag känner mig också törstigare än vanligt. Men å andra sidan förlorar man ju väldigt mycket vätska i början (därav den stora viktnedgången).

Ikväll åt jag pannkakor med hallongrädde till efterätt. VARFÖR får jag så fruktansvärt dåligt samvete??? Det känns så himla onyttigt och som att jag gått upp flera kilo!

Imorgon har jag hållt på i en vecka, vi får se hur det har gått då för sista dagarna har jag bara gått upp i vikt.

Är det samt att muskerna suger åt sig vätska och svullnar om man tränar hårt? Jag tränade ju 2½h igår, kan det vara därför jag gått upp i vikt?

• Matillin

Hur gör ni blomkålsmos för att få det gott?
    Och är det gott, har aldrig testat?

Testade pannkakorna idag, helt ok men fick ont i magen efteråt lite av en fettbomb kändes det som.
    Lite smaklösa jämfört med dom man är vana vid men det får man ju räkna med så klart

Gjorde typ ½ dl vispad grädde med några frysa hallon i som dessert idag, hade även i 3 skivade klyftor mandarin, sååå gott.
    Hoppas det inte var att fuska för mycket.

• inväntande

Här kommer ett bröd jag har bakat vart helt okey.

6 ägg
    2,5 dl pofiber
    (lite mixda nöt blandning jag tog av min nötmussli blandning.Lagom mängd? 0,5 dl?? ni får se hur degen blir...)
    2 teskedar bakpulver
    en nypa salt
    Brödkryddor samma här smaksätt och känn efter hur du vill ha smaken.
    0,5 dl grädde.
    2 tsk philadefia ost

50 gram smör.

Vispa ägg och salt hårt.  (lägg undan lite ägg visp om du vill för penslingen... jag penslade med vatten det gick ypperligt! Och det gjorde jag när bröd skorpan hårdnat till lite)
    Vispa ner grädde, philadelifa ost och grädde. (Jag tog en rövare om smälte smöret och blandade i grädde och osten så det blev en vätska hetta inte den för varm bara)

Rör ned nötter och kruddblandningen. Blanda sist i pofibrerna (jag blandade bakpulvret och pofibrerna i en påse för bättre blandning) låt svälla en par inuter så smeten tjocknar!

Smeten/degen tryckte jag ut i en ugns form (på smörat bakpapper) med måtten  17cm bred, 25 cm lång och 5 cm hög.

Cirka 20-25 minuter i ugnen på 200 grader. Ni ser ju när färgen är bra. Av detta skar jag ut 6 mackor som enligt vad jag har kunnat läsa mig till innehåller cirka en kolhydrat per bröd.

• helene306
    Karo Lina skrev 2010-01-12 19:57:33 följande:
    Jag känner mig också törstigare än vanligt. Men å andra sidan förlorar man ju väldigt mycket vätska i början (därav den stora viktnedgången).Ikväll åt jag pannkakor med hallongrädde till efterätt. VARFÖR får jag så fruktansvärt dåligt samvete??? Det känns så himla onyttigt och som att jag gått upp flera kilo!Imorgon har jag hållt på i en vecka, vi får se hur det har gått då för sista dagarna har jag bara gått upp i vikt.Är det samt att muskerna suger åt sig vätska och svullnar om man tränar hårt? Jag tränade ju 2½h igår, kan det vara därför jag gått upp i vikt?
    Ja, musklerna drar åt sig vätska när du tränar. Jag brukar alltid känna mig svullen och mer fetare än vanligt när jag tränade. Inte den effekten jag ville ha
    Du, världen går inte under för att man fuskar. Du måste tillåta dig att du kan få göra avsteg utan att det dåliga samvetet tar över men jag vet det knackar på. Jag tyckte det lättade efter ett tag. Jag ville kunna unna mig emellanåt, om jag ville. Var jag på fest ville jag kunna ta chips om jag ville och det gjorde jag men ibland kom jag på mig själv att jag inet tagit alls och hade jag tagit så hae det blivit typ 2 st. Lite skillnad mot de nävar man grabbade tag innan.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Boomie
    Matillin skrev 2010-01-12 20:00:30 följande:
    Hur gör ni blomkålsmos för att få det gott? Och är det gott, har aldrig testat? Testade pannkakorna idag, helt ok men fick ont i magen efteråt lite av en fettbomb kändes det som. Lite smaklösa jämfört med dom man är vana vid men det får man ju räkna med så klart Gjorde typ ½ dl vispad grädde med några frysa hallon i som dessert idag, hade även i 3 skivade klyftor mandarin, sååå gott. Hoppas det inte var att fuska för mycket.
    Jag kokar blomkålen i vatten (en del kokar i grädde). Häller av ALLT vatten. Se till att så mycket som möjligt rinner av annars blir moset för löst.
    Sedan mosar jag och tillsätter grädde och Philadelphiaost, samt kryddar med salt och peppar. Mums!
  • Penno

Det där med äggmjölk verkar inte vara min grejj :S Har just provat en 1/2 kopp resten får vara. Gjorde den på 2 dl vatten, 2 ägg, ca 20 g smör och smaksatte med cacao i förhoppningen att det skulle smaka som varm choklad, men icke! Kanske funkar bättre med en skvätt i kaffet om gräddet skulle ta slut....

• Fru Gustavsson

Idag åt vi kycklingfilé, jag försökte fetta till kycklingen genom att klicka över stora bitar smör i ugnen och gjorde en smarrig sås på creme fraiche, grädde och soya med cayennepeppar. kokade morötter till sonen men han ville inte röra dem så jag glufsade glatt i mig dem Om jag orkar blir det som sagt till att preppa en fläskis till imorrn. Jag har försökt göra "plankan" (core-övningen, inte plankstek, haha) på kvällarna men uuuh så jobbigt!! Har inte vågat ge mig på den sidledes men tycker det är svårt nog framåt. Är det att man är tung som gör det så jobbigt tro?

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Fru Gustavsson

Karo Lina: ang. ölkorven.. jag tror det är tillsatserna som är onyttiga men däremot vet jag inte om de gör skillnad i viktnedgången.. har bara läst nånstans att man ska vara sparsam med dem, kan inte svara på varför eller om det ens stämmer Kan vara jag som bara fått för mig det..hm....

Hur man än vänder sig har man arslet bak