• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • frökenskabb
    Matillin skrev 2010-01-11 11:11:21 följande:
    Ok du stoppar inte in det i ugnen igen utan la på det du ville ha på och åt kallt?Jag hittade ett liknande recepet som det du la ut där man la på tomatsås och ingridienser när pizzabotten gräddat ett tag och sen la jag in allt i ugnen igen.Degen blev liksom slajmig och blöt.Det gick att äta men vore ju klart godare med en knaprig botten. Ska nog testa att inte lägga på tomatsås utan bara grädda pizzabotten.Är det någon som vet hur mycket kolhydrater det är i ägg, hittar inte det någonstans.Tänkte jag skulle räkna på ett ungefär hur mycket kolhydrater jag får i mig om dagarna nu när jag vet att man gärna ska hålla sig under 20 g om dagen.
    Lät inget vidare med blöt pizza ;O)
  • Matillin
    frökenskabb skrev 2010-01-11 11:16:33 följande:
    Lät inget vidare med blöt pizza ;O)
    Nej det var inte supemumsigt om man säger så
    Men pålägget gjorde det ätbart.

Har förresten kommit på vad jag ska göra för att få fart på magen, KAFFE!!
    Dricker inte det så ofta men kom på att det brukar sätta fart, så jag testade i morse och det gav resultat, direkt
    Ett tips till er som liksom jag fått lite trög mage av kosten
    Nu ska jag iväg och handla och sen till skolan, första skoldan idag.
  • Lillstrumpa 08
    Matillin skrev 2010-01-11 11:19:58 följande:
    Nej det var inte supemumsigt om man säger så Men pålägget gjorde det ätbart. Har förresten kommit på vad jag ska göra för att få fart på magen, KAFFE!! Dricker inte det så ofta men kom på att det brukar sätta fart, så jag testade i morse och det gav resultat, direkt Ett tips till er som liksom jag fått lite trög mage av kosten Nu ska jag iväg och handla och sen till skolan, första skoldan idag.
    Annars är linfrö bra om man inte vill bälja kaffe, om man äter det 1 msk linfrö på morgonen varje morgon så hjälper det magen.
  • Lullisgirl
    Matillin skrev 2010-01-11 10:02:24 följande:
    Någon som har tips på hur man ska få till en god pizzabotten?Jag gjorde receptet som var utlagt i tråden men tyckte det smakade ägg och det vart så degigt när man la på tomatsås och in i ugnen igen.
    Matillin skrev 2010-01-11 10:02:24 följande:
    Någon som har tips på hur man ska få till en god pizzabotten?Jag gjorde receptet som var utlagt i tråden men tyckte det smakade ägg och det vart så degigt när man la på tomatsås och in i ugnen igen.
    Vet ej om det var "mitt" recept du prova. Tyckte iaf inte att det smaka ägg.

2 ägg, salt ->Vispa
    1 tsk bakpulver
    1,5 msk fiberhusk/psylliumfrö
    1 msk olja
    1/2 msk grädde (jag hade i lite extra)

Jag tömde smeten på plåten innnan husket hann svälla så det blev riktigt tunnt. Jag grädade min ganska väl i 225 grader. Sen lät jag den kallna och på med fyllning, in i ugnen. Läste nånstans att man även kunde ha botten att eftertorka lite på ett galler i ugnen, det hjälper kanske om den känns "degig".
  • Lullisgirl
    Ok du stoppar inte in det i ugnen igen utan la på det du ville ha på och åt kallt?Jag hittade ett liknande recepet som det du la ut där man la på tomatsås och ingridienser när pizzabotten gräddat ett tag och sen la jag in allt i ugnen igen.Degen blev liksom slajmig och blöt.Det gick att äta men vore ju klart godare med en knaprig botten. Ska nog testa att inte lägga på tomatsås utan bara grädda pizzabotten.Är det någon som vet hur mycket kolhydrater det är i ägg, hittar inte det någonstans.Tänkte jag skulle räkna på ett ungefär hur mycket kolhydrater jag får i mig om dagarna nu när jag vet att man gärna ska hålla sig under 20 g om dagen.
    Jo jag gräddade som vanligt med fyllningen på. Men jag hade botten helt klar...nästan knaprigi kanterna innan jag tog på fyllningen.

Det blev lite oreda i mina inlägg men det är min dator som trögar. Hoppas du fick nån klarhet i hur jag gjorde.
  • Lullisgirl
    Lullisgirl skrev 2010-01-11 09:50:39 följande:
    Hej allihop och hoppas er helg har gått lika bra som min o sambons. Inte entt endaste fusk! *stolt* Jag lagade just dom där LCHF pannkakorna som jag fått tips om här på tråden förut...fy -fn vad gott!!!!! :)Det närmar sig födelsedagskalas  här hemma hos oss och jag funderar på att göra smörgåstårta. Jag tänkte laga av sesambrödet (det enda bröd jag provat) eller har ni nått annat förslag på vad som skulle kunna funka? Som fyllning brukar jag vanligt vis köra skinka, purjo, inlagd gurka och CF/majjo. Hur är det med inlagd gurka är det mycket kh i det? Har ingen burk hemma som jag kan kolla på. Iofs går det säkert att lämna bort men det är rätt gott med det syrliga i. Sen tänkte jag garnera med ägg och räkor och lite grönsaker. Vad tror ni om det?
    Ingen som vet hur mycket inlagd gurka innehåller?
  • rasajj
    Är det någon som vet hur mycket kolhydrater det är i ägg, hittar inte det någonstans.Tänkte jag skulle räkna på ett ungefär hur mycket kolhydrater jag får i mig om dagarna nu när jag vet att man gärna ska hålla sig under 20 g om dagen.
    Det ar 1g kolh/agg
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'