• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • jagäraf

Ett tips: om man gillar ekologisk naturell youghurt men tycker att den har lite för lite fett så kan man spetsa den med vispgrädde. Hur gott som helst! Jag tycker turkisk/meezeyog. är svårt att äta. För tjockt och för syrligt. Tyvärr får jag inte lika bra resultat om jag äter mjölkprodukter men ibland måste man ju bara.

• Tesssi

Hej!

Jag är ny i LCHF-tänket.
    Började igår och nu har jag blivit hes. Vanligtvis dricker jag honungsvatten för att lindra min heshet - men hur gör jag nu??

I första hand vill jag få min mage i balans och få bort mitt sötsug, men det vore ju såklart kul om några kilon försvinner till sommaren också.

Har ni några tips på frukost framförallt. Just nu har jag ätit ägg o bacon i två dagar - men det kan ju vara kul att variera.

• Lullisgirl
    Pippil8 skrev 2010-01-18 21:34:32 följande:
    Hej, ny här, hoppas jag får hänga på Jag planerar att börja med lchf på torsdag, ser ivrigt fram emot det och börjar planera nu. Jag har nog bestämt mig för att till frukost (som jag äter på jobbet vid skrivbordet) prova en blandning av arlas meze yoghurt, creme fraiche, lite nötter, kokos och kryddor. Ska bli spännande att se om det ens är ätbart Nu till min fråga - jag äter lunch rätt tidigt och brukar därför hinna bli väääldigt hungrig innan jag åker hem. Är orolig att jag trots mina kommande mättande luncher kommer vara hungrig på eftermiddagen. Vad kan man då ha som mellis? På min arbetsplats har jag enkelt tillgång till en rätt liten kyl och en kaffemaskin. Det är lite knepigare med mikro och bestick/redskap så helst skulle jag vilja hitta mellis som inte kräver det. Vad kan man hitta på då? Ta med kokta ägg och lägga i kylen låter inte jättespännande. Kan man blanda dem med något och äta kalla? Vad mer? Vad äter ni till mellis? Eller klarar ni er utan? caradan - som du märker är jag absolut ingen expert, men rent spontant så tycker jag det låter som du fått i dig lite lite fett?
    Min sambo har sånna där babybellostar med sig på jobbet. Dom är inte så känsliga heller så dom kan man säkert ha på kontoret typ efter lunchen. Bara att smaska på sen om man känner hungern komma.
    LCHF-pannkakan går utmärkt att äta kall. Många föredrar den kall.
    Ingredienser: 3 pkt bacon 8 ägg 1 ½ dl vispgrädde 50 g smör 250 g keso 150 g...
    Gör så här: ...strö små osttärningar på baconet och sen äggstanningen över det. grädda till pannkakan är vackert bubblig och fått gyllebrun yta.
  • Lullisgirl
    Tesssi skrev 2010-01-19 09:37:36 följande:
    Hej! Jag är ny i LCHF-tänket. Började igår och nu har jag blivit hes. Vanligtvis dricker jag honungsvatten för att lindra min heshet - men hur gör jag nu?? I första hand vill jag få min mage i balans och få bort mitt sötsug, men det vore ju såklart kul om några kilon försvinner till sommaren också. Har ni några tips på frukost framförallt. Just nu har jag ätit ägg o bacon i två dagar - men det kan ju vara kul att variera.
    Kanske eftersom viktnedgång inte är det viktigaste för dig att du klarar honungen? Drick det i så fall efter en fet måltid.
    En frukost som jag åt mest av den första veckan var: äggmacka:
    vändstek ett ägg ( eller två om du vill ha två mackor) låt svalan (jag brukar steka på kvällenen och äta kalla)
    Bre på rikligt med smör, ost, skinka och nån gurkskiva. ja du kan ju ta vad för pålägg som helst bara det är lite kh. Salladsblad, medvurst...listan kan göras lång så blir det inte så enformigt.
  • Lullisgirl
    Karo Lina skrev 2010-01-18 18:02:58 följande:
    Nu behöver jag HJÄLP igen! Imorgon ska jag hem till en kollega och vi ska ha möte hemma hos henne. Idag fick jag reda på att hon ska bjuda på PASTASALLAD! Suck! Vad ska jag göra? Vi är alltså inga nära kompisar (då hade jag utan problem kunnat prata med henne) utan nyblivna kollegor och vi är ju många kollegor som kommer träffas och jag vill inte ha någon disskusion om varför jag inte äter det eller det. Efterrätten känns lättare att avstå ifrån men om man är bjuden hem på middag känns det dumt att inte äta. Vad ska jag göra? Låta bli att gå dit? Säga att jag är överkänslig mot gluten och ha med egen soppa? Känns så dumt...
    Jag skulle prata med henne innan och säga att jag skär ner på kolhydraterna. Om du säger att du äter GI så brukar folk inte reagera nämnvärt. Du kan ju erbjuda sig att ta med eget. Säkert bjuder hon på grönsallad till som du kan ta av och tex ta med en kycklingfile och ett kokt ägg. Se till att du har ätit tillräkligt med fett innan så behöver dom inte reagera på att du tar slut på den feta salladsdressingen! :) Efterrätten går som du skrev ganska bra att tacka nej till.
    Man behöver ju inte direkt ljuga men man kan ju låta bli att berätta allt så slipper man frågor.
    Lycka till!
  • Penno

Ni som brukar dricka äggmjölk, hur gör ni den? Jag hoppas på att ev hitta ett annat recept på den o då förhoppningsvis gilla det. Gillade det inte alls när jag provade.
    Gjorde på 2 ägg, 2 dl kokande vatten, ca 20 g smör. Smaksatte med cacao i förhoppning att det skulle smaka som varm choklad men icke :S Brukar ni göra den på annat sätt???

• Saliro

godmorgon alla=) ska börja igen på lchf i morgon sk abli såå skönt sk ahandla ikväll...

va har ni ätit till frukost??

Penno skrev 2010-01-19 10:00:31 följande:
    Ni som brukar dricka äggmjölk, hur gör ni den? Jag hoppas på att ev hitta ett annat recept på den o då förhoppningsvis gilla det. Gillade det inte alls när jag provade. Gjorde på 2 ägg, 2 dl kokande vatten, ca 20 g smör. Smaksatte med cacao i förhoppning att det skulle smaka som varm choklad men icke :S Brukar ni göra den på annat sätt???  
    tyvärr har jag samma som dig och gillad einet det heller men min man gillade ska be han göra en till mig han kanske gör annolunda haha
  • Lullisgirl
    lindha roger skrev 2010-01-19 10:04:08 följande:
    godmorgon alla=) ska börja igen på lchf i morgon sk abli såå skönt sk ahandla ikväll... va har ni ätit till frukost?? tyvärr har jag samma som dig och gillad einet det heller men min man gillade ska be han göra en till mig han kanske gör annolunda haha
    För mig blev det två stekta ägg och 1 dl TY. En kopp kaffe med grädde.