• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • USB
    Lullisgirl skrev 2010-01-18 19:16:23 följande:
    Pizzasallad är jättebra ur LCHF synvinkel. Och gott....mmmm
    Va bra! Då kan man mumsa med gott samvete!
  • Sagalin
    Lullisgirl skrev 2010-01-18 18:29:14 följande:
    Jag provade LCHF i somras när jag ammade. Provad fem dagar men kände att min mjölk minskade så jag slutade. Men jag har även läst om andra som får mer och fetare mjölk av att äta LCHF. 
    Låter konstigt att den skulle minska, däremot har jag läst att den kan smaka annolunda så det var kanske det ditt barn märkte.
  • WillElv
    Lullisgirl skrev 2010-01-18 19:14:08 följande:
    Om jag har förstått rätt så går kroppen ner på sparlåga om man äter för lite fett. Du kan oxå känna dig hungrig om du inte får i dig tillräckligt med fett. Dressingen är ju under 5g/100g kolhydrat så då är den ju okej. Det man ska tänka på är att kolhydrat intaget inte går över 20 g per dag. (vissa tål mer) Så om man äter mycket av någonting fast det innehåller lite kh så kan man ändå få i sig för mycket...förstår du hur jag menar? Lite rörigt förklarat.
    Tack! Men kan man äta för mkt fett. Eller känner kroppen av när det är nog? Får man äta ost?
  • WillElv

Vad äter ni som är kvällssugna på att knapra på ngt? Kan man äta typ avokado, kokt ägg eller ostrullar? Är det"dåligt" att kvällsäta?

• Lullisgirl
    WillElv skrev 2010-01-18 19:28:56 följande:
    Vad äter ni som är kvällssugna på att knapra på ngt? Kan man äta typ avokado, kokt ägg eller ostrullar? Är det"dåligt" att kvällsäta?
    ost och ägg är ju toppen att äta på kvällen, eller hela dagen för den delen. Avocado är oxå bra men jag vet inte hur mycket kh det är i...
    I början åt jag väldigt mycket mat men efter bara några dagar märkte jag hur lite man behöver för att bli mätt. Kroppen vänjer sig. Tillåt dig att äta obegränsat den första tiden så kommer kroppen svara genom att inte vilja ha så mycket. Akta dig för allt för mycket mjökprodukter bara (ost och smör är okej) dom innehåller en del kh och dricker man tex två glas mjölk på en dag kommer man snabbt upp i sin 20 kh. Ju fetare mjölkprodukter desto bättre.
  • Lullisgirl
    WillElv skrev 2010-01-18 19:28:56 följande:
    Jag har köpt hem parmaskinka och getost. Skär bitar av getosten och linda parmaskinkan runt. stek lite lätt så osten blir så där god o mjuk. Mums!
  • curiosa

Första dagen idag och jag undrar om någon kan koll vad jag ätit och söga bu eller bä om det?

6,30: 1 kvarts bit nötbröd
    9,00: 2 oopsis med ost och gurka, 2 dl grekiskyoghurt med ett par hallon
    12,00: Korvstroganoff (kycklingkorv) 4 rullar ost, 1ägg
    15,30: 1/2 oopsi med philadelphia ost
    18,00: 2 nöt/kruskakil pannkakor med grädde, ca 50g koktskinka. Provsmakat på morgondagens mat (blomkålmos och bratwurst)

Hur ser det ut????

• Tristanya

blä idga har det fuskats till tusen, imorgon får jag skärpa mig!
    förkyld som tusan men är ju ingen anledning o fuska!
    ska nog föröksa mig på "pannkakor" imorgon med grädde o ägg..

sen ska jag föröska dra ner på mjölkprodukterna o öka på fettet istället! o hoppas på bättre viktnedgång!

• Pippil8

Hej, ny här, hoppas jag får hänga på Jag planerar att börja med lchf på torsdag, ser ivrigt fram emot det och börjar planera nu. Jag har nog bestämt mig för att till frukost (som jag äter på jobbet vid skrivbordet) prova en blandning av arlas meze yoghurt, creme fraiche, lite nötter, kokos och kryddor. Ska bli spännande att se om det ens är ätbart

Nu till min fråga - jag äter lunch rätt tidigt och brukar därför hinna bli väääldigt hungrig innan jag åker hem. Är orolig att jag trots mina kommande mättande luncher kommer vara hungrig på eftermiddagen. Vad kan man då ha som mellis? På min arbetsplats har jag enkelt tillgång till en rätt liten kyl och en kaffemaskin. Det är lite knepigare med mikro och bestick/redskap så helst skulle jag vilja hitta mellis som inte kräver det. Vad kan man hitta på då? Ta med kokta ägg och lägga i kylen låter inte jättespännande. Kan man blanda dem med något och äta kalla? Vad mer? Vad äter ni till mellis? Eller klarar ni er utan?

caradan - som du märker är jag absolut ingen expert, men rent spontant så tycker jag det låter som du fått i dig lite lite fett?

• Pippil8

Förresten -kanske ska ge lite mer info om mig själv Jag har efter min andra graviditet gått ner de flesta av mina kilon (ca 3-4 kg kvar) men vant mig vid ett sötsug som inte är av denna världen. Skulle gärna bli av med det och de där sista kilona. Är inte överviktig (171 cm 63kg) så det är inte mitt främsta skäl att testa detta utan helt enkelt att bli av med sötsug, småäta mindre och se om jag kan slippa mina blodsockerdippar och trötthetsperioder under dagen. Ska bli så spännande!!