• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • grynet80

Jag har ju inte pluppat ut mitt barn ännu men är sugen på tygblöjor och försöker förstå mig på denna djungeln.
    Idag var jag på röda korsets second hand o fyndade, en blöjbyxa imse vimse smal & 5 inlägg från ullrike allt för 40 kronor! Jag tycker det var ett bra pris!? Är det ett bra märke någon här är nöjd med?

• Markatta
    grynet80 skrev 2009-12-29 17:23:37 följande:
    Jag har ju inte pluppat ut mitt barn ännu men är sugen på tygblöjor och försöker förstå mig på denna djungeln. Idag var jag på röda korsets second hand o fyndade, en blöjbyxa imse vimse smal & 5 inlägg från ullrike allt för 40 kronor! Jag tycker det var ett bra pris!? Är det ett bra märke någon här är nöjd med?
    Jag tycker det var ett fynd! Imsevimses ytterbyxor brukar funka bra tycker jag, både deras pul och ullbyxor. Ullrikes inlägg är också bra, men jagg tycker du ska prova microfiber också, det är inte så stelt och så absorberar det mer!

Jag har sytt en massa pockets nu som jag fyller med microfiber, funkar hur bra som helst!
    Få se bara om det funkar bra i Indien också... Åker i övermorgon, spännande!
  • Blå Flygare

*fortsätter svära* Han kvider vid blöjbyten. Vätskar i ljumsken. Vaför skulle jag vara bekväm??? Bambupockets högt upp på önkelistan!

• Ronjas mamma
    Blå Flygare skrev 2009-12-30 12:03:29 följande:
    *fortsätter svära* Han kvider vid blöjbyten. Vätskar i ljumsken. Vaför skulle jag vara bekväm??? Bambupockets högt upp på önkelistan!
    Har du provat kokade kallvattens trasor?? Små typ kompress som doppats i kokt kallt vatten skulle hjälpa super bra på läkning. Hoppas du hittar några bambu pockets snart, fick du provat med att lägga en bit bambu emellan?

Markata ha en bra resa hoppas det funkar med tygisarna på resande fot.
  • winterangel85
    Usch då.. Min lilla har haft röda vätskande ljumskar sen hemkomsten från BB, men nu när vi bara kör tygisar är det som bortblåst, försvann på ett dygn..

Hoppas att du får bukt på det snart. Vi har haft inotyol på henne och jag tycker att det hjälpte. Lycka till!
  • Plutteli
    Oj, va jobbigt!

Jag syr ju pockets med bambuinsida, sen finns ju myllymyksuts men tror du får köpa via finland då... Bumgenius har ju också nån blöja med naturmaterial på insidan, men vet inte om det är bambu....
  • Plutteli

Just ja: Wanoo är också ett "hemsytt" märke som en tjej har, hon har en blogg man beställer via och hon har pockets med bambuvelour på insidan. Det enda negativa jag hört om dem är att velouren har en tendens att vara lite för långsam att släppa igenom kiss så att blöjorna kan läcka lite... Vi har haft några sådana tidigare, de är fina, dock gillade inte sambon den smala grenen som inte riktigt passade vår dotter.

• winterangel85
    mariem skrev 2009-12-13 12:54:41 följande:
    den billigaste pocketblöjan jag hittat är coolababy, kostar 4-5£ styck, (jag har beställt mina från England, har inte hittat dem vare sig i Sverige eller här i Finland där jag bor). På Ebay kan man köpa dem också. De är onesize så man kan ha dem hela blöjperioden. Det följer med ett microfleeceinlägg men jag har boostat med ett flanellinlägg som jag viker tre gånger, då läcker det ingenting. Jag är nöjd med dem, tycker de funkar bättre än fuzzi bunz som vi hade innan.
    Tack för tipset!
    Jag skickade efter några stycken via ebay och nu ligger de i maskinen. Ska bli så spännande att testa dem, det var ju helt klart prisvärda. Jag betalade 70 kr/st inkl. frakt.
  • Plutteli

Coola baby är en av sambons favoriter pga knäppningen. MEN av de 3 CB vi hade är det bara en som fortfarande går att ha, de två andra har fått hål i PUL-lamineringen och läcker som såll, något jag hört är rätt vanligt med deras blöjor tyvärr...

• winterangel85
    Plutteli skrev 2009-12-30 15:46:17 följande:
    Coola baby är en av sambons favoriter pga knäppningen. MEN av de 3 CB vi hade är det bara en som fortfarande går att ha, de två andra har fått hål i PUL-lamineringen och läcker som såll, något jag hört är rätt vanligt med deras blöjor tyvärr...
    Tråkigt - Vi får se vad som händer med våra.. Men 70 kr känns iaf som ett okey pris att betala för att börja testa pocketblöjor.. Vi har bara vikisar och formsydda.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23