• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • winterangel85
    Ekorrfamiljen skrev 2009-12-30 22:44:09 följande:
    Pockets hittar jag inga i hans storlek, har ni tips på var jag kan leta?
    De pockets jag fick hem idag är one size och passar min lilltös redan nu. Hon är 4 veckor gammal och 4 kg tung(lätt).
  • fruganL
    Ekorrfamiljen skrev 2009-12-30 22:44:09 följande:
    Vad tycker ni? Pockets hittar jag inga i hans storlek, har ni tips på var jag kan leta?
    Sällar mig till övriga. Jag har BG one size och de hade nog inte funkat så bra när han han var nyfödd men vi har använt dem från 4-5 kilo något och det finns att växa i. PP har i storlekar annars, en Small fungerar finfint på våran kille, han väger någonstans i sexkiloskrokarna. Två rader med åtta knappar , övre raden knäpper vi näst längst in (reglerar runt magen) och under raden (som reglerar benen) knäpper vi längst in. Eller om det var tvärtom. Finns i alla fall några snäpp kvar innan S är för liten, BG funkar finfint så det blir inga fler PP för vår del.
  • adagumsan
    fruganL skrev 2009-12-30 22:38:25 följande:
    Hoho, det var på tiden! =) Eller nej...bättre sent än aldrig! I natt blir det två boosters utöver inlägg (microfiber och BGpocket) så får vi se om vi slipper läckningar i natt...Förstår inte hur mycket en åttavckors kan kissa för igentäppt tycks de inte vara...blöjan är toktung och jättekissig...på en halv natt!
    Ja, det var på tiden! För en timme sen satte jag på den första blöjan och nu sover han. Vi får se hur det håller. =)

Vad är fördelarna kontra nackdelarna med IV:s flanellblöjor? Någon som har erfarenheter? Det är dem jag börjat med och jag vet inte om det är ett bra val. Är de dyra, bra, dåliga?
  • Fru  Grön
    adagumsan skrev 2009-12-31 13:56:18 följande:
    Ja, det var på tiden! För en timme sen satte jag på den första blöjan och nu sover han. Vi får se hur det håller. =) Vad är fördelarna kontra nackdelarna med IV:s flanellblöjor? Någon som har erfarenheter? Det är dem jag börjat med och jag vet inte om det är ett bra val. Är de dyra, bra, dåliga?
    Du lär ju märka om du tycker att de funkar ;) Men svårt förstås att veta vad man ska nöja sig med för resultat, när man inte har något att jämföra med. Med tygblöjor får man räkna med att byta blöja mycket oftare oavsett märke etc, så krångligare än plastblöjor blir det iaf. Men det är det värt!

Jag gillade både de formsydda och vikisarna i flanell, de känns mjuka mot huden och sög upp det de skulle. När barnen blev större gick vi över till rutvävda lite större vikisar som räckte hela vägen runt bebben. De körde vi sedan med tills de började med pottan.
  • Plutteli

Alltså, jag vet att det sägs att man ska byta oftare med tygisar men vette tusan om vi gör det... vi byter ca var tredje- var fjärde timme med tygisarna och vi var tvungan att byta lika ofta eller oftare med engångs eftersom liten blev röd annars, något som aldrig händer med tygblöjorna förutom om hon lyckats bajsa utan att vi märker det...

• Ekorrfamiljen

Tack för alla svar!!

Var hittar man pockets då? Har kollat runt på en del sidor (vill köpa från svensk sida) och där har de varit slut.. Är lite sugen på BG faktiskt.. Har ett helt gäng FB men de är på tok för stora än så länge.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Plutteli
    Ekorrfamiljen skrev 2009-12-31 19:33:21 följande:
    Tack för alla svar!! Var hittar man pockets då? Har kollat runt på en del sidor (vill köpa från svensk sida) och där har de varit slut.. Är lite sugen på BG faktiskt.. Har ett helt gäng FB men de är på tok för stora än så länge.
    Barnshop har väll? Eller är de slut där? Eden Baby har också. Har för mig gröna grodan säljer pockets.. Sen kan du googla Wanoo så ska du kunna få upp hennes blogg, och jag har ju också...

De är väll de jag kommer på på rak arm...

Om du bara vill testa har jag två BG som vi inte använder du kan få om du vill så ser du hur de passar :)
  • Markatta
    grynet80 skrev 2009-12-30 16:14:37 följande:
    Är det sådan microfiber som typ städtrasor? Kul och åka till Indien, ha det så bra! Om man bara har vikblöjor, ska man ha något särsklit spänne då för att hålla ihop dem? Har för mig att jag sett det någonstans..
    Jag har provat lite olika "städtrasor" och kommit fram till att ju luddigare de verkar, desto bättre funkar de... Ibland hittar jag superbilliga, typ 10:- styck, helt klart prisvärt! Men man ska ju inte lägga dem mot huden, utan in i pockets, eller in i vikis, eller så kan man sy på fleece på ena sidan, det tycker jag funkade bra tillsammans med imses formsydda och med vikisar, då har man ju fuktspärr och booster i ett! Inget för dem som diggar naturmaterial dock
    Gott nytt år på er och jag kollar nog in här när jag får tillfälle i Indien!
  • Ekorrfamiljen

Tack! Har dålig koll på de svenska shoparna tydligen för barnshop hade jag missat. 

Plutteli: Testar gärna BG, vi kan ta det via inboxen kanske.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
Svar på tråden Tygblöjetråden 23