• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Nillan77

En sak man ska tänka på om man använder microfiber. De ska inte ligga direkt mot huden. De suger åt sig av hudens naturliga fett och torkar därmed ut huden väldigt mycket = inte alls bra.

• Blå Flygare
    grynet80 skrev 2009-12-30 17:43:43 följande:
    Men brukar man ändå ha ett ilägg i blöjbyxor? Ja, en rolig djungel som troligtvis blir lättare att förstå när man väl är där & använder dem IRL..
    Inlägg har man i pockets, där är de det enda som suger. I vikisar och formsydda kan man ha ett inlägg utöver, en sk. booster. Det har man om barnet kissar mycket, eller om man vill ha blöjan extra länge (t.ex. som nattblöja).
  • puma82

Ny i denna djungel. Har en tös på snart 3 hemma, då hon föddes funderade vi på tygblöjor, men så kom hon ut och det försvann i amningsdimman :) Men den 4e mars ska vi ha en till liten och nu ska vi köra tygblöjor. Suttit och kikat runt och kommit fram att man bör kanske testa lite olika innan man bestämmer sig?

Har köpt oss ett startset 200:-, Bambino Mio, 3 blöjbyxor i typ plast, PUL? kanske det kallas och så var det deras "vikisar" 6st. Vi tycker de rätt tjocka och funderar på om de är bra att ha som nattblöja och köpa rutvävda vikisar, de som fanns länkade till ikea, på dagen. Även sett en blöjbyxa som var av bambu som verkade mycket smidigare och funderar på om man kan ha vanliga vikisar i dem, såg ut som vilken blöjbyxa som helst? Ska nog köpa den och så formsydda, och kolla vad vi gillar bäst.
    Hur är det med vikisar, behöver man något extra inlägg, booster? i dem då de är små, för bebisbajs är ju rätt rinnigt?
    Vad tror ni om följande för att kolla vad man gillar bäst:
    3 PUL blöjbyxor - small
    1 bambu blöjbyxa
    6 Bambino Mio vikisar, till natten tror vi, de har ingen x-tra booster i sitt "system"
    12 Ikea tvättlappar rutvävda/vikisar
    6 formsydda blöjor
    Rispapper
    Några boosters, microfiber? flanell, frotté?
  • grynet80

Aha, tack för svaren! Fler frågor kommer snart .

• Blå Flygare
    puma82 skrev 2009-12-30 20:30:43 följande:
    Ny i denna djungel. Har en tös på snart 3 hemma, då hon föddes funderade vi på tygblöjor, men så kom hon ut och det försvann i amningsdimman :) Men den 4e mars ska vi ha en till liten och nu ska vi köra tygblöjor. Suttit och kikat runt och kommit fram att man bör kanske testa lite olika innan man bestämmer sig? Har köpt oss ett startset 200:-, Bambino Mio, 3 blöjbyxor i typ plast, PUL? kanske det kallas och så var det deras "vikisar" 6st. Vi tycker de rätt tjocka och funderar på om de är bra att ha som nattblöja och köpa rutvävda vikisar, de som fanns länkade till ikea, på dagen. Även sett en blöjbyxa som var av bambu som verkade mycket smidigare och funderar på om man kan ha vanliga vikisar i dem, såg ut som vilken blöjbyxa som helst? Ska nog köpa den och så formsydda, och kolla vad vi gillar bäst. Hur är det med vikisar, behöver man något extra inlägg, booster? i dem då de är små, för bebisbajs är ju rätt rinnigt? Vad tror ni om följande för att kolla vad man gillar bäst: 3 PUL blöjbyxor - small 1 bambu blöjbyxa 6 Bambino Mio vikisar, till natten tror vi, de har ingen x-tra booster i sitt "system" 12 Ikea tvättlappar rutvävda/vikisar 6 formsydda blöjor Rispapper Några boosters, microfiber? flanell, frotté?
    Var hittade du blöjbyxan av bambu. Ibland omnämns formsydda blöjor felaktigt för blöjbyxor, jag misstänker att det var en sån eftersom jag aldrig hört om ytterbyxa i bambu.
    De första mån funkade vikisar 75 g utan booster, efter det hade vi behövt antingen booster eller 100 g, men då bytte vi till formsytt ist. Olika från barn till barn hur mycket de kissar, men för bajsets skull bör ingen booster behövas - i så fall har ungen fel på magen
  • fruganL
    adagumsan skrev 2009-12-30 18:43:46 följande:
    Hoppar på tråden, jag köpte igår ett startkit från ImseVimse så nu ska vi se hur det går. Spännande! Sonen är tre månader och jag har bara haft pappersblöjor fram till nu.
    Hoho, det var på tiden! =)
    Eller nej...bättre sent än aldrig!

I natt blir det två boosters utöver inlägg (microfiber och BGpocket) så får vi se om vi slipper läckningar i natt...Förstår inte hur mycket en åttavckors kan kissa för igentäppt tycks de inte vara...blöjan är toktung och jättekissig...på en halv natt!

Nu har vi varit hemifrån i två veckor, börjar hemfärden imorgon. Ska bli skönt att komma hem, även om det innbär att vi åker från tvättmaskin till tvättstuga i källaren och blöjupphängning i lägenheten.
  • Ekorrfamiljen

Hmm, vet inte om jag skrev det här förut men jag skriver igen isf. Tänkte ju köpa IVs formsydda i flanell i bebisstorlek (3-6 kg) men nu väger sonen nästan 7 kg - 7 veckor gammal. Finns det bara EN storlek till i formsydda och ska man isf satsa på bara dem? Vad tycker ni? Pockets hittar jag inga i hans storlek, har ni tips på var jag kan leta?

(Inser dessutom att jag måste sälja vidare ytterbyxorna och köpa större storlek. Hann bara använda de här ett fåtal gånger. Kul med barn som växer bra, men dyrt blir det! )

God fortsättning allihop!

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • johlinn

Ekorrfamiljen - det finns bara en storlek till. De har jag använt till min oerhört lilla unge nästan hela tiden. (han väger inte åtta kg än, han är 18 månader ) Så de bör fungera. Ibland har de inte räckt dock, kissats igenom ganska snabbt i perioder.

• winterangel85
    Ekorrfamiljen skrev 2009-12-30 22:44:09 följande:
    Hmm, vet inte om jag skrev det här förut men jag skriver igen isf. Tänkte ju köpa IVs formsydda i flanell i bebisstorlek (3-6 kg) men nu väger sonen nästan 7 kg - 7 veckor gammal. Finns det bara EN storlek till i formsydda och ska man isf satsa på bara dem? Vad tycker ni? Pockets hittar jag inga i hans storlek, har ni tips på var jag kan leta? (Inser dessutom att jag måste sälja vidare ytterbyxorna och köpa större storlek. Hann bara använda de här ett fåtal gånger. Kul med barn som växer bra, men dyrt blir det! )God fortsättning allihop!
    Vet inget om storleken då jag har deras newborn stl på mina formsydda från IV, men jag älskar mina flanellisar och kommer att köpa nästa stl sen när hon blir större..
    Jag tycker flanellisarna är så smidiga och rumpan blir inte alls så stor, perfekta att använda på dagen..
  • Plutteli
    Ekorrfamiljen skrev 2009-12-30 22:44:09 följande:
    Hmm, vet inte om jag skrev det här förut men jag skriver igen isf. Tänkte ju köpa IVs formsydda i flanell i bebisstorlek (3-6 kg) men nu väger sonen nästan 7 kg - 7 veckor gammal. Finns det bara EN storlek till i formsydda och ska man isf satsa på bara dem? Vad tycker ni? Pockets hittar jag inga i hans storlek, har ni tips på var jag kan leta? (Inser dessutom att jag måste sälja vidare ytterbyxorna och köpa större storlek. Hann bara använda de här ett fåtal gånger. Kul med barn som växer bra, men dyrt blir det! ) God fortsättning allihop!
    Funkar inte One size pockets? Och typ HH eller FB i minsta storlek är väll från 3 kg drygt? Mina pockets är från 3 kg iaf i S/M storleken och funkar på småttingar.
    Annars vet jag faktiskt inte vad som kan passa i storlek... vilka pockets har du tittat på?
    (IV formsydda har jag inte använt så kan inte uttala mig om dem)
Svar på tråden Tygblöjetråden 23