• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Blå Flygare
    Mamma och son skrev 2009-12-15 23:44:41 följande:
    Tänkte bara fråga er mer erfarna ngt spec. jag behöver tänka på vid tvätt och skötsel av Bambu? Är det som hampa första tvätt omgången? Torktumlas eller hängtorkas?
    Bambu kan du tvätta ihop med annat även första ggn. Max 60 grader.
  • Titinea
    Ekorrfamiljen skrev 2009-12-14 13:24:25 följande:
    Inget rispapper i toan! Även om tillverkare säger att det är ok.. Det här är mina tygisar: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908
    Använder du dem som vikblöjor eller som inlägg? Jag funderar på om man kan använda sådana som inlägg i pocket..
    Jag hade förut ambition att sy färdiga inlägg, men just nu känns det lika bra med att vika färdiga tvättlappar.
  • Ekorrfamiljen
    Titinea skrev 2009-12-16 23:21:11 följande:
    Använder du dem som vikblöjor eller som inlägg? Jag funderar på om man kan använda sådana som inlägg i pocket.. Jag hade förut ambition att sy färdiga inlägg, men just nu känns det lika bra med att vika färdiga tvättlappar.
    Jag har dem som vikblöjor. Just nu är han ganska liten (fast knubbig) så jag använder dem med "Mirriels magiska vik".

Ska även kolla pocketblöjor samt ullbyxor framåt januari när jag får lite bättre med pengar än den här månaden.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Anaiah
    Ekorrfamiljen skrev 2009-12-14 13:24:25 följande:
    Inget rispapper i toan! Även om tillverkare säger att det är ok..
    Varför inte?
    Som jag förstått det är det beroende på var man bor huruvida det är ok eller inte. Sedan tycker jag att det är skillnad på rispapper och rispapper också. En del sorter (de som kallas våtstarkt papper) verkar inte gå sönder för något, medan rispapper är betydligt mer ömtåligt.
  • JsN
    Anaiah skrev 2009-12-17 10:57:14 följande:
    Varför inte?Som jag förstått det är det beroende på var man bor huruvida det är ok eller inte. Sedan tycker jag att det är skillnad på rispapper och rispapper också. En del sorter (de som kallas våtstarkt papper) verkar inte gå sönder för något, medan rispapper är betydligt mer ömtåligt.
    Det svarade jag på lite högre upp!

I toalett ska endast gå kiss, bajs och toalettpapper! (Toalett papper är gjort för att gå sönder när det är blött)
  • Anaiah
    JsN skrev 2009-12-17 11:58:19 följande:
    Det svarade jag på lite högre upp! I toalett ska endast gå kiss, bajs och toalettpapper! (Toalett papper är gjort för att gå sönder när det är blött)
    Ok? Så varför säger tillverkarna att det är ok när det inte är det? Jag menar företag som ImseVimse som annars stoltserar så med att hela tygblöjsystemet är miljövänligt (inklusive deras rispapper)?
  • anirahtak

Vad jag undrar är om det finns något företag som tagit fram sånt där självupplösligt rispapper än? Alltså sådant som löser upp sig när det läggs i vatten.. Då skulle det väl lösa upp sig förstås vid kiss, men inte bajs ju.

Jag har liksom bara för mig att det ska finna sånt papper. det finns ju t.ex sånadär frigolitbitar som läggs i kartongerna när man ska skcika något ömtåligt i ett paket, som man bara kan slänga i handfatet och dra på kranen så smälter de..

• anirahtak

Hmm..läste att Imses rispapper är organiskt och därför går att spola ned. Inte för att jag fick någon vidare förklaring på vad just "Organiskt" betyder.. "Organiskt nedbrytbart" då kanske..?

• Blå Flygare

Var köper man helst bodyförlängare? Jag hittar bara på onetex, är de bra?

• yrväder
    Blå Flygare skrev 2009-12-17 19:15:05 följande:
    Var köper man helst bodyförlängare? Jag hittar bara på onetex, är de bra?
    att skriva "Dessa bodyförlängare har tryckknappar i den storlek som är vanligast i Sverige. " är ju lite mysko. Vanligast i sverige? är det hm, kappahl och liknande? För dom har en storlek på knappar, men molo och många danskkläder har en annan, mindre storlek. Jag försöker hitta med småa knappar, passande molo, till syrrans unge, men det går sådär.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23