• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Ekorrfamiljen

...eller rättare sagt hade jag glömt bort barnshop för jag har ju handlat där förut. *amningshjärna*

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • puma82

Ni som har pocketblöjor, hur många blöjor har ni och hur många inlägg? Och blir inte blöjan våt och skitig på fleecen, för man stoppar väl inlägget i mitten av blöjan? Tyg, inlägg, tyg liksom?

• Blå Flygare
    puma82 skrev 2010-01-01 18:34:19 följande:
    Ni som har pocketblöjor, hur många blöjor har ni och hur många inlägg? Och blir inte blöjan våt och skitig på fleecen, för man stoppar väl inlägget i mitten av blöjan? Tyg, inlägg, tyg liksom?
    Hur många jag hade till dottern vill jag inte tänka på {#lang_emotions_dreamer}. Ville inte stressa över torktider när jag jobbade och hade dottern på dagis, så jag köpte mer än den rekomederade mängden iaf. Kanske 30 st, huvva. Men då hade jag alltid så det räckte och jag inte behövde tänka på det.
    Fleecen känns torr även när inlägget är vått, det är det som är poängen med ett torr-skikt. Fläckar kan det bli, men de går att behandla bort preceis som på andra matrial. Bajs lägger sig på ytan med pockets precis som med andra blöjor (är det amningsbajs så sugs ju en del upp), men bajsblöjor byter man direkt.
  • Ekorrfamiljen

Pocketblöjor använder man ju som engångsblöjor. Man byter hela blöjan när det hänt saker i den. Då gör det inget att fleecen blivit bajsig för man tar ju en ny blöja.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • puma82
    Blå Flygare skrev 2010-01-01 18:47:03 följande:
    Hur många jag hade till dottern vill jag inte tänka på . Ville inte stressa över torktider när jag jobbade och hade dottern på dagis, så jag köpte mer än den rekomederade mängden iaf. Kanske 30 st, huvva. Men då hade jag alltid så det räckte och jag inte behövde tänka på det. Fleecen känns torr även när inlägget är vått, det är det som är poängen med ett torr-skikt. Fläckar kan det bli, men de går att behandla bort preceis som på andra matrial. Bajs lägger sig på ytan med pockets precis som med andra blöjor (är det amningsbajs så sugs ju en del upp), men bajsblöjor byter man direkt.
    Tack.. rena djungeln detta.. Men med många pocketblöjor så blir det ju snart lika dyrt som med engångs känns det som.. O då försvinner ju den delen. Uscha, svårt att bestämma sig.. sitter o kikar på olika lösningar och vill ju ha en lätt lösning som är billigare än engångs och inte för krångligt som vikisar. Kommit fram till att vi kommer vara för bekväm för det. Har redan en tös på 3 hemma då bebis kommer och vill inte ha en massa mer som tar tid :) typ vika blöjor!
  • Blå Flygare
    puma82 skrev 2010-01-01 18:57:06 följande:
    Nä, priset var inte avgörande för oss. Men är man hemma och kan tvätta så behövs ju inte lika många, eller om man kan tänka sig ha papp i reserv. Då räcker det nog med 18. Köper man one-size och helst begagnat behöver det inte bli lika dyrt. Men lite felköp innan man hittar rätt får man nog räkna med, åtminstone om man är kräsen som jag
  • Svampp

hej alla blöjexperter! :D
    Jag har tänkt använda tygblöjor till vårt första barn och är inne på stickade blöjbyxor (med vikblöjor i) eftersom det dels verkar luftigt och trevligt och dels för att jag gillar att sticka. Nu i natt slog det mig helt plötsligt att det kanske är svårt att dra på en byxa utan att vikblöjan hamnar på sniskan eller att barnet tycker det är irriterande (till skillnad från när man knäpper ihop den fram). Hur har ni upplevt det? Skulle det vara smartare med någon form av knäppning på de stickade blöjbyxorna, isf, har ni nåt tips på mönster? Jag tycker i övrigt att det verkar praktiskt med en hyfsat lång benresår och midjeresår så frågan är om det går att kombinera detta med en knäppt byxa om ni nu tror att knäppning är att föredra.

• Plutteli
    Svampp skrev 2010-01-02 10:58:20 följande:
    hej alla blöjexperter! :D Jag har tänkt använda tygblöjor till vårt första barn och är inne på stickade blöjbyxor (med vikblöjor i) eftersom det dels verkar luftigt och trevligt och dels för att jag gillar att sticka. Nu i natt slog det mig helt plötsligt att det kanske är svårt att dra på en byxa utan att vikblöjan hamnar på sniskan eller att barnet tycker det är irriterande (till skillnad från när man knäpper ihop den fram). Hur har ni upplevt det? Skulle det vara smartare med någon form av knäppning på de stickade blöjbyxorna, isf, har ni nåt tips på mönster? Jag tycker i övrigt att det verkar praktiskt med en hyfsat lång benresår och midjeresår så frågan är om det går att kombinera detta med en knäppt byxa om ni nu tror att knäppning är att föredra.
    Om du har snappi till blöjan att fästa den med ska den inte glida snett när du drar på blöjbyxan... Vi har en del formsydda blöjor vi har främst på natten med stickad ullbyxa och de har aldig hamnat snett...
  • Svampp

Aha, har inte fattat riktigt hur snappi funkar. Det är inget som skaver för babyn? Kanske man ska införskaffa några såna då.

• Urtica
    Svampp skrev 2010-01-02 10:58:20 följande:
    hej alla blöjexperter! :D Jag har tänkt använda tygblöjor till vårt första barn och är inne på stickade blöjbyxor (med vikblöjor i) eftersom det dels verkar luftigt och trevligt och dels för att jag gillar att sticka. Nu i natt slog det mig helt plötsligt att det kanske är svårt att dra på en byxa utan att vikblöjan hamnar på sniskan eller att barnet tycker det är irriterande (till skillnad från när man knäpper ihop den fram). Hur har ni upplevt det? Skulle det vara smartare med någon form av knäppning på de stickade blöjbyxorna, isf, har ni nåt tips på mönster? Jag tycker i övrigt att det verkar praktiskt med en hyfsat lång benresår och midjeresår så frågan är om det går att kombinera detta med en knäppt byxa om ni nu tror att knäppning är att föredra.
    Jag tänkte lite som du (plus att jag precis börjat lära mig sticka och behövde något enkelt)
    Hittade det här mönstret som man kanske kan lägga till benmudd på om man är duktig? :)
    www.pinkgreen.se/pinkgreen%20Stickad%20KnytYtterbloja_1.pdf
Svar på tråden Tygblöjetråden 23