• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Ekorrfamiljen

Ja, jag gillar också IV AIO. Ska köpa några sådana att ha som nattblöja när ekonomin tillåter. Kardborre är rätt okej för min del. Den BG AIO med kardborre som jag har funkar jättebra. (Beställde 3, men fick bara 1 så jag väntar ivrigt på de andra 2!)

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Ticke
    Blå Flygare skrev 2010-03-13 22:12:35 följande:
    Jag har redan hunnit beställa, dock sitter de inget bra. Tog för stor modell, 10-15 kg som han har i andr märken, men de vill i princip falla av eftersom det är så kort kardborre. Inte alls nöjd med modellen. Har inte bestämt mig för om jag ska ta fram min symaskin och sy på mer kardborre eller om jag ska sälja/byta på sjalbarn. Blä!
    Vilken modell har du? Muksuts innerblöja har ju omlottknäppning för bästa passform. På våran tjej som är ganska smal är det de som suttit bäst.
  • Blå Flygare
    Ticke skrev 2010-03-14 19:26:11 följande:
    Vilken modell har du? Muksuts innerblöja har ju omlottknäppning för bästa passform. På våran tjej som är ganska smal är det de som suttit bäst.
    Pocket. Vi har den knäppt omlott men då rymmer flikarna så då hasar allt ner. Den är för stor helt enkelt.
  • Made in Taiwan

Vars kan man köpa coolababy blöja i Sverige? Ni som har, (fr sverige el utomlands) är dom bra? Betyg? :)

/A
  • Svampp

Jag har stickat klart två ullblöjbyxor nu och skulle vilja tova dem i grenen (som ändå blev lite för stor) så att det håller tätt snabbare. Vad kan jag använda, kan jag använda såpa (isf, är det skillnad på olika såpor och hur mkt vågar jag använda?) eller något annat för att få det att tova sig bättre än med bara vatten?

• Blå Flygare
    Svampp skrev 2010-03-15 10:18:46 följande:
    Jag har stickat klart två ullblöjbyxor nu och skulle vilja tova dem i grenen (som ändå blev lite för stor) så att det håller tätt snabbare. Vad kan jag använda, kan jag använda såpa (isf, är det skillnad på olika såpor och hur mkt vågar jag använda?) eller något annat för att få det att tova sig bättre än med bara vatten?
    Kliar mig  i huvudet. Är det inte gulsåpa och hett vatten man har när man tovar? Har man i något för att sänka pHt? Det tar rätt lång tid att tova så det är nog ingen risk med det, bara att sluta när det verkar lagom.
  • Blå Flygare

Kan jag få lite tips på bambuinlägg till pockets (mjuka under). Testat de man kan köpa till, men de känns onödigt stora. Killen kissar ju alltid på samma ställa rakt fram, så formade känns bara knöligt och onödigt varmt - han blir ju röd av just värme. Har även testat limpvikning på vikis, men det blir stort och knöligt med risk att det läcker vid låren då (kan ju sy till den, men inte bestämt mig för hur, sen vill jag inte sy fler!). EcoBums (kan de ens köpas separat?) är för breda... Jag som trodde inläggen skulle vara det enklaste av allt.

• yrväder
    Blå Flygare skrev 2010-03-15 11:19:32 följande:
    Kan jag få lite tips på bambuinlägg till pockets (mjuka under). Testat de man kan köpa till, men de känns onödigt stora. Killen kissar ju alltid på samma ställa rakt fram, så formade känns bara knöligt och onödigt varmt - han blir ju röd av just värme. Har även testat limpvikning på vikis, men det blir stort och knöligt med risk att det läcker vid låren då (kan ju sy till den, men inte bestämt mig för hur, sen vill jag inte sy fler!). EcoBums (kan de ens köpas separat?) är för breda... Jag som trodde inläggen skulle vara det enklaste av allt.
    Det är väl bara att du ber hon på mjukaunder att göra specialare till dig, tror inte hon är så omöjlig
  • Blå Flygare
    yrväder skrev 2010-03-15 14:07:04 följande:
    Det är väl bara att du ber hon på mjukaunder att göra specialare till dig, tror inte hon är så omöjlig
    Det tror inte jag heller Men jag vet inte riktigt hur jag vill ha dem.
  • Ammiz

Hej, kikar in med en nybörjarfråga... Vi förvarar de smutsiga blöjorna i en pul-påse som vi sedan tvättar. Det första tvättade vi ut-och-in, och då blev den förstörd, plastskicktet lossade från tyget och revs sönder. Men känns inte om att den blir ren annars?

• Moson
    Blå Flygare skrev 2010-03-15 16:57:13 följande:
    Kanske ett med fler lager på den främre delen?
  • yrväder
    Blå Flygare skrev 2010-03-15 16:57:13 följande:
    Ja då var det värre
  • Blå Flygare
    Ammiz skrev 2010-03-15 17:05:16 följande:
    Hej, kikar in med en nybörjarfråga... Vi förvarar de smutsiga blöjorna i en pul-påse som vi sedan tvättar. Det första tvättade vi ut-och-in, och då blev den förstörd, plastskicktet lossade från tyget och revs sönder. Men känns inte om att den blir ren annars?
    Reklamera! Vi tvättar alltid PUL-påsar ut-och in (vränger ut tvätten så inget ska bli kvar och för att få påsen renare) och det har aldrig varit något problem. Använder de små påsarna något varje vecka, och den stora hade vi ett halvår. 
  • Svampp

Angående att tova stickade ullbyxor. Det kan inte täppa igen med gulsåpa när man tovar? Annars är det ju perfekt med gulsåpa och varmt vatten när man ska tova :D

• emindy
    Svampp skrev 2010-03-15 21:45:15 följande:
    Angående att tova stickade ullbyxor. Det kan inte täppa igen med gulsåpa när man tovar? Annars är det ju perfekt med gulsåpa och varmt vatten när man ska tova :D
    vet inte men jag tovade antingen med tvålen jag tvättade byxorna i eller så blötte jag upp byxorna och körde i torktumlaren tillsammans med ett par jeans (men inget tvättmedel)
  • Develina

Hjälp med blöjbyxor

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp. Vi använder tygblöjor till vår son, imse vimses vikblöjor och bambino mio's "cotton nappies" som också är en sorts vikblöja. Nu börjar han växa ur de 3 par blöjbyxor vi har till bambino blöjorna så vi skulle behöva inhandla några nya par i storlek L (istället för M som han har nu). Vi har ju fortfarande imse vimse blöjbyxor i större storlek men dom passar inte lika bra till bambino blöjorna...

Nu är problemet att vi tidigare har handlat bambino sakerna på Babyland men dom verkar inte sälja det märket längre. Enda stället jag kan hitta dom till försäljning är via bambino mio's engelska hemsida, och då kostar frakten £20 (det är mer än vad blöjbyxorna kostar...)

Är det någon som vet om man fortfarande kan få tag i bambino mio blöjbyxor i Sverige?

Jag hittade en blöjbyxa på nätet som kallas "wonder wraps" som tydligen ska passa till olika typer av tygblöjor. Är det någon som har erfarenheter av dem? Nån som vet om dom passar bra ihop med bambinos cotton nappies?

Tacksam för tips :)
  • yrväder
    Develina skrev 2010-04-10 22:50:19 följande:
    Hjälp med blöjbyxor Hej! Jag skulle behöva lite hjälp. Vi använder tygblöjor till vår son, imse vimses vikblöjor och bambino mio's "cotton nappies" som också är en sorts vikblöja. Nu börjar han växa ur de 3 par blöjbyxor vi har till bambino blöjorna så vi skulle behöva inhandla några nya par i storlek L (istället för M som han har nu). Vi har ju fortfarande imse vimse blöjbyxor i större storlek men dom passar inte lika bra till bambino blöjorna... Nu är problemet att vi tidigare har handlat bambino sakerna på Babyland men dom verkar inte sälja det märket längre. Enda stället jag kan hitta dom till försäljning är via bambino mio's engelska hemsida, och då kostar frakten £20 (det är mer än vad blöjbyxorna kostar...) Är det någon som vet om man fortfarande kan få tag i bambino mio blöjbyxor i Sverige? Jag hittade en blöjbyxa på nätet som kallas "wonder wraps" som tydligen ska passa till olika typer av tygblöjor. Är det någon som har erfarenheter av dem? Nån som vet om dom passar bra ihop med bambinos cotton nappies? Tacksam för tips :)
    Har inte svar på dina frågor, men vi har startat en ny tråd för ett tag sen
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m51407098.html
    blev ju lite mysko nu när dom öppnade upp gamla trådar.
  • FeliXia

Hejsan!
    Jag skulle vilja ha lite råd inför mitt tygblöjeköp. Det är mitt första barn, och kollat runt i tygblöjedjungeln, och har nu hamnat här. Kanske kan någon ge sina ideér på det jag kommit fram till så här långt?
    Jag funderar på att köpa hem 12 Bumgenius AIO och 6 P´tit Easy.
    Är dessa sorter bra sorter?
    Är det att föredra AIO för de andra varianterna som finns?
    Och tror ni som har erfarenhet att det räcker med detta antal?
    Och till sist; hur har ni gjort, köpt hem innan ni vet hur stor bebis som kommer, eller ska man vänta?
    Det är ju justerbart har jag förstått, men kanske dumt att köpa hem redan?!
    Glad om ni har möjlighet att guida mig lite närmare ett köp! TACK på för hand!!
    MVH,
    Carolin

mamma i juli
  • Titinea
    FeliXia skrev 2010-05-11 19:29:12 följande:
    Hejsan!Jag skulle vilja ha lite råd inför mitt tygblöjeköp. Det är mitt första barn, och kollat runt i tygblöjedjungeln, och har nu hamnat här. Kanske kan någon ge sina ideér på det jag kommit fram till så här långt?Jag funderar på att köpa hem 12 Bumgenius AIO och 6 P´tit Easy. Är dessa sorter bra sorter?Är det att föredra AIO för de andra varianterna som finns? Och tror ni som har erfarenhet att det räcker med detta antal? Och till sist; hur har ni gjort, köpt hem innan ni vet hur stor bebis som kommer, eller ska man vänta?Det är ju justerbart har jag förstått, men kanske dumt att köpa hem redan?!Glad om ni har möjlighet att guida mig lite närmare ett köp! TACK på för hand!!MVH,Carolin
    Jag svarar i nya tråden.... {#lang_emotions_laughing}

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m51407098.html

NY TRÅD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Kika gärna in i min blogg
Svar på tråden Tygblöjetråden 23