• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Svampp

Urtica: Intressant mönster, verkligen lättstickat. Ser lite otät ut men det kan man säkert lösa med nåt annat sticksätt. Att göra ben på kan inte vara så omöjligt. Tänker att man plockar upp maskor på sidorna en bit från kanten både uppe och nere och sedan stickar resår. Frågan är bara hur man får benen att sluta tätt eftersom de inte kommer vara ihopstickade... kanske en knapp kan vara bra att sätta en ungefär mitt på benen...  Men sen undrar jag också hur lätt det egentligen blir om man ska knyta runt ryggen... kanske inte blir så mycket lättare än att dra på en hel byxa. Är lite inne på tipset om snappa i vikblöjan och sedan bara en vanlig byxa ändå... känns också som att risken för läckage borde vara klart mindre så... Tål att tänkas på detta :D

• Blå Flygare
    Urtica skrev 2010-01-02 11:48:29 följande:
    Jag tänkte lite som du (plus att jag precis börjat lära mig sticka och behövde något enkelt) Hittade det här mönstret som man kanske kan lägga till benmudd på om man är duktig? :) www.pinkgreen.se/pinkgreen%20Stickad%20KnytYt...
    Jag har testat en liknande modell med fleece, men den läckte som ett såll. Fleece är väl iaf inte lika strechigt som stickad ull, men jag är skeptisk.
  • Barbabok

Hej
    Jag använder pockets till dottern, men ett återkommande "problem" är att såfort den är blöt är även byxorna det i ljumskarna och jag får byta både blöja och byxa. Inläggen är standardbreda och hon är rätt smal. Vad gör jag för fel och hur kan man fixa detta? Har jag för få inlägg i? 2st microfiber till 9½mån bebis. Byter kanske per 2h.

• fruganL

jag har stickat såna här byxor
    www.tygisar.se/gor_det_sjalv.php

Men ska väl villigt erkänna att de varken är provade eller ullkurade och just nu vet jag inte ens var de är någonstans... Två par fick jag ihop.

• johlinn

wero - jag tror att blöjan läcker pga att den har för mkt kiss i sig. Alltså att de läcker för att blöjan är för blöt. Det är förvånande ibland hur mycket kiss som ryms i en så liten kropp! Vad är det för tjocklek på microfibern? Är det standardinläggen som kommer med pocketblöjan är det väldigt olika hur bra de suger beroende på vilket fabrikat det är.

• Barbabok
    johlinn skrev 2010-01-02 14:18:57 följande:
    wero - jag tror att blöjan läcker pga att den har för mkt kiss i sig. Alltså att de läcker för att blöjan är för blöt. Det är förvånande ibland hur mycket kiss som ryms i en så liten kropp! Vad är det för tjocklek på microfibern? Är det standardinläggen som kommer med pocketblöjan är det väldigt olika hur bra de suger beroende på vilket fabrikat det är.
    Det är tunna inlägg, 3-lagers. Bästa kvaliteten är det nog inte, e-bay från kina men själva pocketen är bra, kanske behöver mer boost då. Jo att hon kissar mängder har jag sett, för när jag byter ibland passar hon på den rackarn och då rinner det längs både skötbädd, bord och golv!
  • Blå Flygare
    wero73 skrev 2010-01-02 14:30:08 följande:
    Det är tunna inlägg, 3-lagers. Bästa kvaliteten är det nog inte, e-bay från kina men själva pocketen är bra, kanske behöver mer boost då. Jo att hon kissar mängder har jag sett, för när jag byter ibland passar hon på den rackarn och då rinner det längs både skötbädd, bord och golv!
    Antingen är inlägget för litet (låter så på din beskrivning)eller så läcker PULen. Man kan täta PUL genom att torktumla torrt efter en tvätt.
  • puma82

Ny fråga :)

Vi har pratat en del nu ang tygblöjor, vikisar, pocket.. vi blir helt snurriga och har sagt följande:
    Vi har 3 blöjbyxor i PUL, minsta strl
    Får låna IVs formsyddafrotté blöjor, onesize
    Kommer nog köpa vikisar på ikea, riktigt billigt
    Sedan 1 testpaket får barnshop.se med pockets
    Nu till frågan: Någon som köpt via ebay? Pockets där verkar billiga som tusan.. Törs man? Kollat på ebay global och där verkar det okej.
    Sedan så funderar vi på att köpa några pocket till stora tösen på snart 3, vad ska man välja för storlek? I dagsläget kör vi vanliga engångs från willys, hon klara inte av pampers och dylika för de suger upp allt o hon blir jätte röd i underlivet och vill då inte kissa. Hon har nästan bara blöja på natten, nästintill torr. kan det komma att bli för tätt med microfiberfleecen som verkar vara innerst i alla pockets, då hon är rätt känslig? Och vad ska man köpa för sort, de är ju upp till typ 13, 15kg, hon väger ju 15,5..
    verkar också som att de efter ett tag slits ut i resåren, pocketblöjorna? Något som inte känns så roligt, de är ju trots allt rätt dyra.. *snurrigt i huvudet av allt detta* som att välja pizza.. finns för mycket roligt att välja mellan :D
  • Barbabok
    Blå Flygare skrev 2010-01-02 14:59:30 följande:
    Antingen är inlägget för litet (låter så på din beskrivning)eller så läcker PULen. Man kan täta PUL genom att torktumla torrt efter en tvätt.
    Hoppas på boost då, för torktumlare har vi ingen. Men de är helt nya så de borde hålla tätt samt att vore det så borde väl hela blöjan läcka, inte bara i ljumsken? Får prova mer boost först, annars vet jag inte.
  • Urtica
    Blå Flygare skrev 2010-01-02 12:53:40 följande:
    Jag har testat en liknande modell med fleece, men den läckte som ett såll. Fleece är väl iaf inte lika strechigt som stickad ull, men jag är skeptisk.
    Hmm, kanske ska lugna mig med att sticka fler än provblöjan innan jag har hunnit testa den då :)
Svar på tråden Tygblöjetråden 23