• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Ronjas mamma
    trollet1985 skrev 2009-12-21 18:47:48 följande:
    Såg att de va någon som sålde en grön taggit boll som kunde användas istället för tvättmedel när man tvättade tygisar, nån som testat?
    Nej men den har vunnit en massa test.
    men der dyra i uppköp..
  • Gurkan
    IVFmamma skrev 2009-12-21 18:35:59 följande:
    Nån här som har provat tvättnötter? Jag är sugen att prova men hur fungerar det?
    Jag har inte använt tvättnötter till tygblöjor eftersom knyttet fortfarande är i magen men här hemma används de till den vanliga tvätten!

De nötter jag köper är hela (en del kommer i halvor och båda funkar lika bra). Har en stor maskin så jag brukar ta 5-8 nötter och lägga i en strumpa och knyta igen och så lägger jag strumpan i trumman tillsammans med kläderna.
    Nötterna går att återanvände flera gånger om, när de inte är användbara längre så börjar de förlora glansen och bli lite mer genomskinliga/gråare i färgen.
    Nötterna (som egentligen är en stenfrukt om jag inte minns fel) går med från start till slut och fungerar både som tvättmedel och sköljmedel. Innehåller en slags såpämne som löddrar i maskinen och tvättar rent. Nötterna i sig kan lukta lite mysko men tvätten luktar bara rent.

Hade svårt att tro själv på dem först men tvättade dem tillsammans med sambons strumpor (som tenderar att lukta en del den varmare delen av året) och när den var tvättad och torr så sniffade jag på den och döm om min förvåning när den luktade rent och inget annat!

Däremot innehåller ju inte nötterna något blekmedel som vit-tvättmedel gör men jag använder lite av grummes blekmedel i vittvätt och det funkar kanon!

Jag är med andra ord helt såld på nötterna och det ska bli spännande att se hur det funkar på vikisarna!
  • IVFmamma

Vilket ärbäst, tvättnötter som är hela eller som har"knäckts"? Jag harhittat sidor som säljer både sorter.

• Blå Flygare

Någon som vet hur Grumme kulört utan parfym pulver-tvättmedel funkar på blöjor? Vi brukar ha neutral, men det säljs inte i vår coop så nu tog jag detta ist. Annars har jag ocean att ta, men jag tycker inte det blir rent med den.

• mymamasaid

(Tvättnötter brukar inte rekommenderas till fleecepockets, då de kan täppas igen men jag har inte vågat testa själv så jag skriver bara det jag hört.... till tex vikblöjor/formsydda bomullsblöjor funkar det visst finfint med nötter.)

• Maria K
    Blå Flygare skrev 2009-12-21 19:39:03 följande:
    Någon som vet hur Grumme kulört utan parfym pulver-tvättmedel funkar på blöjor? Vi brukar ha neutral, men det säljs inte i vår coop så nu tog jag detta ist. Annars har jag ocean att ta, men jag tycker inte det blir rent med den.
    Jag använder det till mina blöjor tycker det funkar bra.
  • Gurkan
    IVFmamma skrev 2009-12-21 19:38:26 följande:
    Vilket ärbäst, tvättnötter som är hela eller som har"knäckts"? Jag harhittat sidor som säljer både sorter.
    Båda två är lika bra. Brukar köpa från tvåleriet. Bra service och så vet man att nötterna fraktats på bra sätt till Sverige :D
  • Blå Flygare
    Maria K skrev 2009-12-21 20:05:33 följande:
    Jag använder det till mina blöjor tycker det funkar bra.
    Då testar jag det
  • Abrakadabra

"Tvättbollarna" gör ingen som helst nytta enligt norska konsumentverket:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/vatten-lika-magiskt-som-miljotvattboll_1557475.svd

Tvättnötterna innehåller tvålämnen, så det borde ju funka. Men jag har inte sett några kontrollerade och oberoende test av dem. De är inte nödvändigtvis miljövänligare än vanligt tvättmedel, kan vara tvärt om, enligt en person på kemikalieinspektionen som jag mejlade och frågade när tvättnötterna blev populära härom året. Jag kommer tyvärr inte åt mejlet nu eftersom det ligger på en webbmejladress som jag har lyckats slarva bort lösenordet till ...

• mariem

vi tvättar både vanliga kläder och alla sorters tygblöjor med tvättnötter och det går bra, har inte märkt nåt läckage på fleeceblöjorna heller.

Svar på tråden Tygblöjetråden 23