• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • grynet80
    Markatta skrev 2009-12-30 11:25:54 följande:
    Jag tycker det var ett fynd! Imsevimses ytterbyxor brukar funka bra tycker jag, både deras pul och ullbyxor. Ullrikes inlägg är också bra, men jagg tycker du ska prova microfiber också, det är inte så stelt och så absorberar det mer!Jag har sytt en massa pockets nu som jag fyller med microfiber, funkar hur bra som helst!Få se bara om det funkar bra i Indien också... Åker i övermorgon, spännande!
    Är det sådan microfiber som typ städtrasor? Kul och åka till Indien, ha det så bra!

Om man bara har vikblöjor, ska man ha något särsklit spänne då för att hålla ihop dem? Har för mig att jag sett det någonstans..
  • Blå Flygare
    Plutteli skrev 2009-12-30 14:53:47 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-12-30 12:03:29 följande: Oj, va jobbigt! Jag syr ju pockets med bambuinsida, sen finns ju myllymyksuts men tror du får köpa via finland då... Bumgenius har ju också nån blöja med naturmaterial på insidan, men vet inte om det är bambu....
    Tack för alla tipsen, ska kolla runt lite så snart jag får ett par min över.
  • Blå Flygare
    grynet80 skrev 2009-12-30 16:14:37 följande:
    Är det sådan microfiber som typ städtrasor? Kul och åka till Indien, ha det så bra! Om man bara har vikblöjor, ska man ha något särsklit spänne då för att hålla ihop dem? Har för mig att jag sett det någonstans..
    Samma som i städtrasor. Finns även specifikt för blöjor, de är bra i pockets eftersom de har rätt mått o inte för fladdrigt.

Vi hade snappi för vi är inte så flinka i fingrarna o hade dra-på-byxor delvis. Har man byxor med knäppning ska det visst inte behövas.
  • grynet80
    Blå Flygare skrev 2009-12-30 16:48:11 följande:
    Vi hade snappi för vi är inte så flinka i fingrarna o hade dra-på-byxor delvis. Har man byxor med knäppning ska det visst inte behövas.
    Men man har både snappi och dra-på- byxor? Aldrig bara vikblöjor? Denna djungel .
  • winterangel85
    Men man har både snappi och dra-på- byxor? Aldrig bara vikblöjor? Denna djungel .
    Du har alltid en ytterblöja utanpå en vikblöja. Vikblöjan absorberar fukten och ytterbyxan agerar fuskspärr..
    Det är verkligen en djungel, men en rolig sådan.. =D
  • Blå Flygare
    grynet80 skrev 2009-12-30 17:12:28 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-12-30 16:48:11 följande: Men man har både snappi och dra-på- byxor? Aldrig bara vikblöjor? Denna djungel .
    Vikblöja innerst som tar upp kiss o bajs. Snappi är ett litet spänne som håller ihop vikisen, inget nödvändigt. Ytters blöjbyxa som spärr.

Ist för vikis kan man ha formsydd eller förvikt.

Blöjbyxor finns som dra-på modell eller med knäppning. Och så finns de i olika matrial. PUL och ull är vanligast, men jag tycker om fleece.

Och om man vill krånga till det kan man ist köpa en blöjmodell där innermatrialet sitter ihop med byxan. Allt-i-ett eller pocket.

Nån modell jag glömt?
  • grynet80

Men brukar man ändå ha ett ilägg i blöjbyxor?

Ja, en rolig djungel som troligtvis blir lättare att förstå när man väl är där & använder dem IRL..

• Blå Flygare
    grynet80 skrev 2009-12-30 17:12:28 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-12-30 16:48:11 följande: Men man har både snappi och dra-på- byxor? Aldrig bara vikblöjor? Denna djungel .
    Vikblöja innerst som tar upp kiss o bajs. Snappi är ett litet spänne som håller ihop vikisen, inget nödvändigt. Ytters blöjbyxa som spärr.

Ist för vikis kan man ha formsydd eller förvikt.

Blöjbyxor finns som dra-på modell eller med knäppning. Och så finns de i olika matrial. PUL och ull är vanligast, men jag tycker om fleece.

Och om man vill krånga till det kan man ist köpa en blöjmodell där innermatrialet sitter ihop med byxan. Allt-i-ett eller pocket.

Nån modell jag glömt?
  • adagumsan

Hoppar på tråden, jag köpte igår ett startkit från ImseVimse så nu ska vi se hur det går. Spännande!

Sonen är tre månader och jag har bara haft pappersblöjor fram till nu.

• Plutteli
    winterangel85 skrev 2009-12-30 16:06:59 följande:
    Tråkigt - Vi får se vad som händer med våra.. Men 70 kr känns iaf som ett okey pris att betala för att börja testa pocketblöjor.. Vi har bara vikisar och formsydda.
    Jo, det är ju iaf billigt så det känns ju som att det är gansk "okej" om de inte håller lika bra som dyrare märken.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23