• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • UnDeuxTrois

Fast jag har hört att det kan bli dyra reparationskostnader för tvättmaskinen den dan rispapperet går sönder ... vilket det gör till slut.

• emindy
    JsN skrev 2009-12-18 15:35:52 följande:
    Rispapper som det bara kissats i kan man tvätta i tvättmaskinen och återanvända.
    Det gör jag redan. Men det är ju de som fyllt sitt syfte som tenderar att lukta...
  • anirahtak

Jag har fått mina bambutyger nu från myllymuksut.com och ska sy inlägg av dem är det tänkt. Tänkte sy några "vanliga" till dagsbruk och några som ska vara tjockare för att ha på natten. Har nog frågat tidigare tror jag men måste fråga en gång till, för nu minns jag inte.. Hur många lager tyg ska jag ha till dags- resp. nattinlägg, och hur ska ett inlägg egentligen se ut, d.v.s längd och bredd..? Frågor som dyker upp nu när man ska börja klippa..;)

• Urtica

Jag har också lite frågor angående inlägg! :)
    Vilken form är att föredra; formsydda i flera lager, eller fyrkanter som man viker? Känner spontant att de formsydda borde ge mindre läckage, men det är ju smidigt om man kan vika och lägga något extra emellan.

• Maria K
    anirahtak skrev 2009-12-20 11:17:45 följande:
    Jag har fått mina bambutyger nu från myllymuksut.com och ska sy inlägg av dem är det tänkt. Tänkte sy några "vanliga" till dagsbruk och några som ska vara tjockare för att ha på natten. Har nog frågat tidigare tror jag men måste fråga en gång till, för nu minns jag inte.. Hur många lager tyg ska jag ha till dags- resp. nattinlägg, och hur ska ett inlägg egentligen se ut, d.v.s längd och bredd..? Frågor som dyker upp nu när man ska börja klippa..;)
    Jag tog och gjorde mallar av inlägg som jag tycker fungerar bra, och klippte efter dem, sen blev det 3 lager tyg men jag använder 2 inlägg i blöjorna.
  • anirahtak

Maria K skrev 2009-12-20 11:32:09 följande:

Jag tog och gjorde mallar av inlägg som jag tycker fungerar bra, och klippte efter dem, sen blev det 3 lager tyg men jag använder 2 inlägg i blöjorna.
    Jag vet ju inte ännu vad som fungerar för min lilla tjej är fortfarande i magen i 2 månader till..;) Har massor med blöjor hemma, vikblöjor och formsydda..men ja, har ju alltså inte kunnat testa ännu..
    Men typ 3 lager i en vanlig och 6 i en natt då kanske?
  • Plutteli

Jag tycker att formade inlägg går aningen snabbare att stoppa i blöjorna osv. men de tar mycket längre tid på sig att torka. Jag syr gärna inlägg i två lager tyg (det torkar snabbt) och viker dem, då blir det 6 lager totalt, till natten har jag en booster så det blir 9-11 lager bambutyg, det håller strålande bra för lite äldre barn :)

• NärkommerBuset

Vi har alltid sagt att vi ska använda oss av tygblöjor och nu är det en bebis på väg så vi kan börja använda det också och vad hittar jag här om inte tygblöjetrådar! =)

Jag har läst en hel del i tygblöjetråd 22 och nu då 23 och tycker att formsydda eller pocketblöjor verkar smidigast och bäst för oss. Har dock en liten fråga som antagligen är svår att svara på.. men, behöver man alltid newborn-storlek till nyfödda? Även om de är 4-kilosbarn? Jag vill gärna ha ett kit klart innan bebisen kommer, men dumt att köpa på sig miniblöjor som nästan är för små från början. Kanske är det bäst att försöka sig få in knixet med vikblöjor, så de passar oavsett hur liten eller stor bebisen är vid födseln?

• IVFmamma

Nån här som har provat tvättnötter? Jag är sugen att prova men hur fungerar det?

• trollet1985

Såg att de va någon som sålde en grön taggit boll som kunde användas istället för tvättmedel när man tvättade tygisar, nån som testat?

Svar på tråden Tygblöjetråden 23