• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Ronjas mamma

Så skönt att vara hemma med tygisar igen,
    efter en hel jul tre familjer i ett hus och tre blöjbarn med engångs fy vad det stinker,
    nu är i varje fall mina två älsklingar tillbaka i tygisar..
    Men hur som helst hade det inte gått att få plats varken i bilen med blöjor till två, vagnar, packning och julklappar heller inte i huset med hängtorkning av blöjor.
    Hoppas ni andra har haft en bra jul och sluppit för engångs..

• emindy

absolut! Fast här har jag nu för andra natten i rad engångs... Pocketarna var uppanvända och sedan har de varit i tvätten...

• fruganL

fortfarande på resande fot, men endast till hus där vår son är enda blöjbarnet och det finns tvättmaskin. vi har dock tvättat nästan varje dag ända tills vi kom hit till mina föräldrar där ytterligare 10 pocket väntade, så nu har vi 14 pocket och 8 vikisar med oss.

dock har pocketen börjat läcka framåt morgonkvisten. han sover för bra för våra blöjor helt enkelt. får stoppa i ytterligare ett inlägg...

• Plutteli

Jag håller med om att det är skönt att vara hemma! Vi hade heller inte plats för tygisar mer än för resan till mina föräldrar (alltså, dit vägen, väl där blev det engångs) men så fort vi packat klart och skulle resa hem igen var det tygisar på! Min sambo var lycklig fast det var han som tjatat och bestämt att vi skulle ha engångs nu i jul... Jaja, nu kanske man slipper sådant i fortsättningen och få ha våra mjuka mysiga tygisar alltid!
    Engångs luktar hemskt, sitter illa, lossnar alldeles för lätt och S. blir alldeles röd i ljumskarna... Nää, tygblöjor ska det vara!

• Ronjas mamma

plutteli här var det också makens val att vi skulle köra engångs sen har han klagat hela julen på att de luktade. men det hade varit att välja på att få en vagn med eller få tygblöjor med och det är lite för tungt att bära två hela julen i sjal

• Gurkan

Hej!

Efter mycket funderande fram och tillbaka har vi kommit fram till att på BB får det nog bli engångs. När vi kommer hem så börjar vi på med våra vikisar.
    Men vilka engångs luktar minst?
    Pampers och libero tycker jag stinker apa så fort det kommit en liten kiss-skvätt i dem.
    Vilken engångs är snällast mot miljön?
    Någon som har någon idé?

• Ronjas mamma

Moltex är den mest miljövänliga
    landlord som är rema1000 egna märke nhar svan och astma allergi märkning
    tror nog att Liberos minsta storlek också har svanemärkning tror alla stinker tyvärr
    det är så länge sedan jag provade moltex så den kan jag inte utala mig om luktmässigt annars är nog landlord bäst luktmässigt..

• winterangel85
    Gurkan skrev 2009-12-28 12:46:57 följande:
    Hej!Efter mycket funderande fram och tillbaka har vi kommit fram till att på BB får det nog bli engångs. När vi kommer hem så börjar vi på med våra vikisar.Men vilka engångs luktar minst?Pampers och libero tycker jag stinker apa så fort det kommit en liten kiss-skvätt i dem.Vilken engångs är snällast mot miljön?Någon som har någon idé?
    På Coop hittade jag ekologiska blöjor som jag har köpt hem, men jag minns tyvärr inte vad de hette och jag har packat upp dem ur påsen. tyvärr finns de bara från stl 2 här på mitt Coop, men jag vet att jag var in på deras hemsida och såg att de hade redan från stl 1. De har varit lite stora till min tös, men nu börjar hon kunna ha dem och de luktar inte alls illa och det känns inte lika konstgjorda som jag tycker att Libero & Pampers gör.
  • winterangel85

Åh vad jag älskar mina tygisar. Lillan är 1 månad nu och jag har precis kunnat börja använda dem ordentligt, innan var hon så tunn runt låren att blöjbyxan glipade oavsett hur jag betedde mig.

Jag är fascinerad över alla som tycker att tygisar är äckligt - är det något som är äckligt är det ju engångsblöjorna, de luktar ju så vidrigt och känns inte alls trevliga när man tar av dem.

Nu väntar jag på lite pockets jag har beställt hem samt nya blöjbyxor - spännande!!

• Maria K

Beställde just mer tyg till inlägg från myllymuksut och de har 15% rea tom 31/12, blev lite mer än jag tänkt från början

Svar på tråden Tygblöjetråden 23