• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • winterangel85

Maria K skrev 2009-12-28 23:02:09 följande:

Beställde just mer tyg till inlägg från myllymuksut och de har 15% rea tom 31/12, blev lite mer än jag tänkt från början
    Åh, 15% rea, man kanske ska passa på då..
  • winterangel85

Hur mycket material ska jag räkna med att det går åt till 1 pocketblöja om jag vill sy själv och vad ska jag köpa för material? Känns som att det är en riktig djungel..

• Ronjas mamma
    winterangel85 skrev 2009-12-28 21:44:47 följande:
    På Coop hittade jag ekologiska blöjor som jag har köpt hem, men jag minns tyvärr inte vad de hette och jag har packat upp dem ur påsen. tyvärr finns de bara från stl 2 här på mitt Coop, men jag vet att jag var in på deras hemsida och såg att de hade redan från stl 1. De har varit lite stora till min tös, men nu börjar hon kunna ha dem och de luktar inte alls illa och det känns inte lika konstgjorda som jag tycker att Libero & Pampers gör.
    Det finns inga ekologiska blöjor så det är troligtvis moltex blöjor köpt många tar fel på det eftersom det står eko på dem men det är tyska blöjor och betyder miljö vänligt inte ekologisk..
  • winterangel85

Ronjas mamma skrev 2009-12-29 07:51:07 följande:

Det finns inga ekologiska blöjor så det är troligtvis moltex blöjor köpt många tar fel på det eftersom det står eko på dem men det är tyska blöjor och betyder miljö vänligt inte ekologisk..
    Om den är ekologisk låter jag isf vara osagt. Den känns iaf betydligt trevligare att använda än Libero & pampers och luktar inte illa, varken före eller efter användning.
    Jag hittade på hemsidan nu - www.naty.com/uk/Home/tabid/61/Default.aspx
  • Plutteli
    winterangel85 skrev 2009-12-28 23:29:11 följande:
    Hur mycket material ska jag räkna med att det går åt till 1 pocketblöja om jag vill sy själv och vad ska jag köpa för material? Känns som att det är en riktig djungel..
    du behöver ca en halvmeter tyg, men det räcker till 3 blöjor. Alt. köper du färdiga blöjklipp. Det du behöver är PUL tyg, finns bla på babyheaven i blöjklipp för 45:-, det kan vara rätt smart att köpa ett sådant för att testa att sy själv innan du köper större mängder. Insida bestämmer du själv, det kan vara bambuvelour, bambu frotté, vanlig frotté , fleece eller trikå.
  • Ronjas mamma
    winterangel85 skrev 2009-12-29 09:02:41 följande:
    Ronjas mamma skrev 2009-12-29 07:51:07 följande: Om den är ekologisk låter jag isf vara osagt. Den känns iaf betydligt trevligare att använda än Libero & pampers och luktar inte illa, varken före eller efter användning. Jag hittade på hemsidan nu - www.naty.com/uk/Home/tabid/61/Default.aspx
    Helt enig

Kan se det är ett nytt märke, men de skriver också miljövänliga inte ekologiska,får nog prova dem nästa gång vi har stor packning och ska hem till mamma..
  • trollet1985

Nyårslöfte för 2010, använda tygisarna mer eller mindre konstant dagtid =)
    Hoppas bara ja kan hålla de :P

• fruganL

...på tal om lukt så är det väl en av de enda nackdelarna med tygblöjor som jag har märkt...de luktar inte alls!
    Sonen bajsar ju titt som tätt och för att kunna byta efter lite rumptrumpetande så behöver man ju vara där och höra när det händer. Missar man det så finns det ingen lukt alls som kan avslöja och att i tid och otid ta av body och byxor för att undersöka är ju inte det smidigaste...

• Blå Flygare

Svär över min bekvämlighet! Tog med tyg och hade under julhelgen, men tog engångs på bilfärden hem. Varför??? Nu kommer det ta flera dar innan han blir av med det röda, och han skriker när jag är där och torkar och har på potatismjöl

Tips på hur man underlättar blöjbyte på en ål som vägrar ligga på rygg? Funderar på att sätta på formsydda bak- och fram, undar om det alls går Ofta får han stå mot badkaret när jag tar på blöjan, men han ramlar lite för ofta för att det ska vara smidigt.

• Ronjas mamma

Myran jag hade dottern till att stå på skötbordet och så höll hun om min hals.
    När hun var yngre och inte kunde det fick jag rådet att lugnt och sansat berätta vad jag gjorde samma sak varje gång så hun skulle vänja sig ocg veta att det snart var över igen men tyckte aldrig det fungerade.
    Kan trösta dig med att när hun blev 15 16 månader var det igen lätt att byta..

FruganL du får köpa några av de där cheek me bodyer som har kikficka i ryggen

Svar på tråden Tygblöjetråden 23