• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Svampp

Blå myran: Verkar som att man får testa sig fram lite. Då är det nog smartast att ha fleecen för sig istället för att sy ihop med boostern. Så kan man ha olika olika gånger till och med.

• Fru  Grön
    Svampp skrev 2010-01-02 11:46:36 följande:
    Aha, har inte fattat riktigt hur snappi funkar. Det är inget som skaver för babyn? Kanske man ska införskaffa några såna då.
    snappi funkar nog toppen (nymodighet sen jag sist höll på med tygblöjor, har inte provat), men jag klarade mig utmärkt utan: man bara viken in översta fliken på vikblöjan fram på magen, så håller sig blöjan bra på plats tills man hunnit bra på ytterbyxan. Man blir hur snitsig som helst på det efter ett tag.

Muddar är bra på benen och midjan, tänk på att testa mot huden om garnet är stickigt först. Ingen av ungarna här har visserligen klagat på vanligt obehandlat ullgarn, men om jag gjorde längre muddar skulle jag nog göra dem i babyullgarn eller liknande.
  • Blå Flygare

Nu testar jag tyg till natten för första ggn. La bara i en booster fram (vek den dubbel) och har PUL som vanligt. Lite nervös hur han ska fixa att vara våt länge. Han kissar ju inte mycket på natten, men om han kissar tidigt så är han ju ändå våt länge.

En vecka sen han jade papp på dagen, och nu är det bara lite skav i ljumsken. Så hoppas nu inte detta lilla test ställer till det igen!

• trollet1985

Ni som bar dagisbarn med tygisar, hur ofta byts dom blöjorna på dagen?
    Kan man "kräva" av personalen att byta blöja var annan timma?

• Blå Flygare
    trollet1985 skrev 2010-01-04 14:21:40 följande:
    Ni som bar dagisbarn med tygisar, hur ofta byts dom blöjorna på dagen? Kan man "kräva" av personalen att byta blöja var annan timma?
    De fortsatt byta lika ofta med tyg som innan, funkade bra. Kommer inte ihåg hur ofta de bytte men det var samma som hemma vilket de själva tyckte var ofta. En gång på morgonen, en på fm, före o efter vilan, sen minns jag inte hur em såg ut.
  • fruganL
    trollet1985 skrev 2010-01-04 14:21:40 följande:
    Ni som bar dagisbarn med tygisar, hur ofta byts dom blöjorna på dagen? Kan man "kräva" av personalen att byta blöja var annan timma?
    Det borde inte vara något problem, det finns även engångsblöjsföräldrar som vill att deras barn ska bytas oftare än vad som är standard. Många förskolor byter per rutin var tredje timma ungefär dock (vid frukost, lunch och mellanmål).
  • Plutteli

På vår förskola har ju alla barn tygblöjor av blöjbarnen och de byter innan de går ut (på barnen som kommit tidigt på morgonen), när de går in igen, efter vilan och innan hemgång. Blir i snitt ca 2-3 timmar mellanrum mellan byten :)

Blå Myran: Såg att jag har en pocket här hemma med bambufrotté på insidan, vill du ha den? Så kan du ju testa hur det funkar med bambu...Den är med kardborre så den är undanlagd eftersom S. bara knäpper upp alla blöjor vi har med kardborre...jag har sytt den själv och den är använd 2 ggr kanske eftersom den gjordes i samma veva som S kom på att hon kunde ta av sig karborreblöjor..

• fruganL

...annars skulle jag gärna testa.

Sonen är tokröd på framsidan, vet inte alls vad det kan bero på. Eller ja, det beror säkert på BGblöjorna som vi annars är otroligt nöjda med. Hela framsidan av kroppen som täcks av blöjan är röd, det slutar vid höfterna, och bak mot rumpan är det inget alls.

Har senaste månaden kört nästan uteslutande med BGpocket av olika skäl, och det känns som att han inte alls var lika röd med vikblöjor. Kan det bero på värme? Material? Kan det bero på att han tvättas för dåligt? Vi använder bara vatten och har han bara kissat brukar inte jag tvätta så noga, ibland inte alls. Jag vet att min man alltid tvättar när han byter och jag tvättar mer när han har bajsat, så det blir bara någon gång ibland han inte tvättas alls. Eller är det tvärtom, tvättas han för mycket så han istället blir torr?
    Rätt som det är blir han sårig i rumpan också, men det känns som att det ofta kunnat kopplas samman med att jag ätit för tung mat, eller att vi missat en bajs som skavt lite för länge...försvinner lika snabbt som det dyker upp.

Ett av argumenten för att ha tygblöjor är ju att mn ska SLIPPA "röda rumpor", när vi hade Libero var han aldrig röd eller sårig egentligen...(jo, en gång i rumpan, men det var också en blöja som suttit lite för länge).

• Cashew

nån som vet nån shop med rea/mängdrabatt? har fuzzi petite till sonen på 18 månader nu men måste nog inse att jag måste köpa en strl större innan han blir blöjfri letar framför allt efter fuzzi bunz, large gamla modellen och nya, alternativt medium nya mdellen. gärna nån utländsk shop

• Plutteli
    fruganL skrev 2010-01-04 22:08:20 följande:
    ...annars skulle jag gärna testa. Sonen är tokröd på framsidan, vet inte alls vad det kan bero på. Eller ja, det beror säkert på BGblöjorna som vi annars är otroligt nöjda med. Hela framsidan av kroppen som täcks av blöjan är röd, det slutar vid höfterna, och bak mot rumpan är det inget alls. Har senaste månaden kört nästan uteslutande med BGpocket av olika skäl, och det känns som att han inte alls var lika röd med vikblöjor. Kan det bero på värme? Material? Kan det bero på att han tvättas för dåligt? Vi använder bara vatten och har han bara kissat brukar inte jag tvätta så noga, ibland inte alls. Jag vet att min man alltid tvättar när han byter och jag tvättar mer när han har bajsat, så det blir bara någon gång ibland han inte tvättas alls. Eller är det tvärtom, tvättas han för mycket så han istället blir torr? Rätt som det är blir han sårig i rumpan också, men det känns som att det ofta kunnat kopplas samman med att jag ätit för tung mat, eller att vi missat en bajs som skavt lite för länge...försvinner lika snabbt som det dyker upp. Ett av argumenten för att ha tygblöjor är ju att mn ska SLIPPA "röda rumpor", när vi hade Libero var han aldrig röd eller sårig egentligen...(jo, en gång i rumpan, men det var också en blöja som suttit lite för länge).
    Ok, om Blå myran tackar nej kan du få den :)

Kan ju vara så att han inte riktigt tål syntetmaterial kanske? Det är ju fuskmocka i BG... På S. har det inte funkat med fuskmocka, verkar som det blir för tätt på henne och hon blir lätt röd av blöjor med fuskmocka, dock aldrig av fleece.. Vi badar med henne 2-3 ggr i veckan, vid blöjbytena tvättar vi aldrig om hon kissat och tvättar med vatten och honungstvål när hon bajsat en gång om dagen ungefär...
Svar på tråden Tygblöjetråden 23