• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Cashew

tack puma82! har hållt utkik på sjalbarn lite då och då men missade tydligen den annonsen.

• Ronjas mamma
    Svampp skrev 2010-01-05 11:15:04 följande:
    Ronjas mamma: Du skrev ju att det finns fleece i alla möjliga material och det stämmer ju. Men när jag söker på ullfleece eller bomullsfleece hittar jag inga tyger att köpa, bara färdiga plagg. Har du nån aning om var man kan hitta sånt? Eller om nån annan vet?
    Tyvärr ingen anning är inte så bra på att sy så jag har koll på sånt men har du provat stof2000 brukar tycka de har allt..
  • emindy

Jag tvättar aldrig om det bara kommit kiss utan bara vid bajsblöja. Som någon sa, vatten torkar ut! och gnussande med tvättlappar sliter på huden!
    Däremot byter vi alltid så fort vi märker att hon kissat så det ligger aldrig länge

• fruganL
    emindy skrev 2010-01-05 14:49:44 följande:
    Däremot byter vi alltid så fort vi märker att hon kissat så det ligger aldrig länge
    Hur märker ni att hon har kissat?

Igår när sonen låg för luftning körde han fyra kisstrålar på ganska kort tid, två och två liksom. Det hade betytt tre blöjor på en halvtimma om jag skulle byta vid varje kiss... Och inte är det lätt att se att han kissar i blöjan om man inte har ögonen på honom konstant...
  • Svampp

Vad rekommenderar ni för garn till att sticka blöjbyxor. Vill ju ha nått som verkligen är ostickigt, 100 % obehandlad ull.

• Plutteli

Jag har stickat med rätt mycket olika ullgarner, enda gemensamma nämnare är att alla är 100% ull och endast handtvättning på symbolen. Ett av de bästa garner jag använt (dock rätt dyrt) är ett garn med 20% alpacka i, det är riktigt mjukt och fint! Annars funkar så gott som alla garner av obehandlad ull, man får känna så det är mjukt. Merinoull är väll dock det som används mest till blöjbyxor.

• Svampp

Putteli: Nu svarade jag för snabbt :D Funderar på om du kan ge exempel på nåt märke som ha bra ull till blöjbyxor, lagom tjockt och så?

• Plutteli

Svampp: Jag har använt ren ull från marks & katten, jag har använt ett ullgarn som heter Eskimo och ett annat som heter Naturull (ska kika exakta merket senare) Det är nog de jag använt mest!

Svar på tråden Tygblöjetråden 23