• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • FinaFamiljen

johlinn: Jo, jag har nog tänkt använda BG´sen tidigt, men jag har bara 4 st som är helt ok i resåren. De andra 3 är lite uttöjda, och jag vet inte hur täta de blir för bebisbajs. Har en del CB aio´s som kanske kan funka ihopknäppta, men till en del är det samma där eftersom de använts länge till de båda andra som nu eg väger mer än övre viktgränsen.
    Skulle vilja ha nåt att komplettera med i början då det går så många. =)

• winterangel85

moegumsan - Min lilla är 5 veckor nu & jag älskar mina vikisar. Tycker att de är smidigast när man väl fick kläm på det. Det är vikisarna som torkar snabbast + att de tar minst plats i skötväskan. Sambon föredrar pockets, men en vikis tar han ju gärna av iaf.. Varför inte kombinera lite av varje?

GRATTIS till bebisen i magen!!

• FinaFamiljen

winterangel85: =) Tackar tackar..!  Jo, det var väl lite så jag hade tänkt. Får se hur vi gör nattetid också, det beror lite på hur lill*n är. De andra två har jag inte hittat nåt bra nattalternativ till, så vi har kört papper på natten ganska länge. Men kombinationen låter ok. Hur många vikisar går det per dag i början då, vad kan jag räkna på? Och har du nåt bra tips på nån infosida så där?

• Blå Flygare
    winterangel85 skrev 2010-01-06 12:58:16 följande:
    Jag har en booster(visst heter det så?) i bambu från Glimmabutiken som jag älskar. Suger ju upp fukten helt fantastiskt bra, nu skulle jag vilja sy egna i bambu men vet inte riktigt vad jag ska ha för tyg. Kan detta vara något? www.myllymuksut.com/bamboo-cotton-college-159...
    Har inte testat själv, men av beskrivningen skulle jag tro mer på denna: www.myllymuksut.com/bamboo-stretch-terry-stripes-1800-p-22.html eftersom det är nästan bara bambu och ffa att det är frotté.
  • grynet80

En liten dum fråga men viker man vikisar likadant till killar o tjejer??

• Blå Flygare
    grynet80 skrev 2010-01-06 15:05:21 följande:
    En liten dum fråga men viker man vikisar likadant till killar o tjejer??
    Det finns massor med olika sätt att vika en blöja på, men de flesta använder samma vikning oavsätt.
  • grynet80
    Blå Flygare skrev 2010-01-06 15:07:05 följande:
    Det finns massor med olika sätt att vika en blöja på, men de flesta använder samma vikning oavsätt.
    Ok, tack! Ska övningsvika nu då.
  • yrväder
    Blå Flygare skrev 2010-01-06 14:13:17 följande:
    Har inte testat själv, men av beskrivningen skulle jag tro mer på denna: www.myllymuksut.com/bamboo-stretch-terry-stri... eftersom det är nästan bara bambu och ffa att det är frotté.
    hur tänker du nu? Den du länkar till är 43% bambu och den hon länkade till hade 60 % bambu. Den är förövrigt tjockare, mer som sweatshirttyg, men har då funkat bra till inlägg till syrrans flicka, å andra sidan har vi inte provat nån annan sorts bambu.
  • Blå Flygare
    yrväder skrev 2010-01-06 15:46:52 följande:
    hur tänker du nu? Den du länkar till är 43% bambu och den hon länkade till hade 60 % bambu. Den är förövrigt tjockare, mer som sweatshirttyg, men har då funkat bra till inlägg till syrrans flicka, å andra sidan har vi inte provat nån annan sorts bambu.
    Läste fel, tyckte det var över 80% bambu. Det är vad jag hade letat efter.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23