• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • fruganL

Men det känns ju lite som att om han inte tål materialet så borde han ju bli röd på rumpan också... ligger han naken på mage syns inget, ligger han naken på rygg så är allt synligt som täcks av blöja rött...det är ju samma material all over liksom.

Honungstvål...var hittar man sånt (eller hur tillverkar man)? Än så länge har vi bara tvättat med vatten vid bajs också...vilket kanske gett lite upphov till den såriga rumapn vid de få tillfällena, för det är dåligt belyst vid skötbordet som det står just nu (på väg att flytta så det blir bättre om några veckor) och då är det lätt gjort att missa lite.

Vi har bara ett par blöjbyxor som vi tycker om just nu, och är de i tvätten blir det ju pocket istället. Ska börja morgondagen med en lååååång luftning och sen bara vikisar all day long så får vi se om det röda ger med sig.

• Plutteli

Jo iof..men det kan ju vara lite reaktion kiss-fuskmocka, för mest kiss blir väll frampå? Eller blandar jag ihop med tjejer nu....

Honungstvålen vi har just nu har vi köpt på Lush. När jag har mer ork brukar jag göra egen genom att göra olivoljetvål med honung i...men det tar ju lite tid och förberedelser med att fixa lut och grejer så...

• fruganL

nejdå, snabeln ligger fram så det tar ju tid innan vätan letar sig bakåt.

fixa lut låter besvärligt, det orkar jag inte med inte. varför just honungstvål?

Ska testa som sagt, med vikblöjor...och kanske får tummen ur att klippa till de där IRMA från ikea som vi köpte för evigheter sen (sonen är två månader idag, så evigheten är ju inte så värst lång egentligen) och lägga i blöjan för att se om det kanske gör någon skillnad...känns dock lite...sådär..ööh... inte ska det väl behövas något sånt i en pocket liksom. allt ska ju redan finnas där...

• Plutteli

Ok, ja som sagt, min tanke är att fuskmockan kanske blir för tät för din kille. Fleece är ju lite luftigare även om vikisar och ullbyxa så klart är luftigast :)

Honungstvål kör vi med eftersom oljan smörjer och honungen är antiseptiskt och läkande. Så det förebygger röd rumpa och kan även hjälpa till att lindra om det skulle bli ändå :)

• Fru  Grön
    fruganL skrev 2010-01-04 22:08:20 följande:
    ...annars skulle jag gärna testa. Sonen är tokröd på framsidan, vet inte alls vad det kan bero på. Eller ja, det beror säkert på BGblöjorna som vi annars är otroligt nöjda med. Hela framsidan av kroppen som täcks av blöjan är röd, det slutar vid höfterna, och bak mot rumpan är det inget alls. Har senaste månaden kört nästan uteslutande med BGpocket av olika skäl, och det känns som att han inte alls var lika röd med vikblöjor. Kan det bero på värme? Material? Kan det bero på att han tvättas för dåligt? Vi använder bara vatten och har han bara kissat brukar inte jag tvätta så noga, ibland inte alls. Jag vet att min man alltid tvättar när han byter och jag tvättar mer när han har bajsat, så det blir bara någon gång ibland han inte tvättas alls. Eller är det tvärtom, tvättas han för mycket så han istället blir torr? Rätt som det är blir han sårig i rumpan också, men det känns som att det ofta kunnat kopplas samman med att jag ätit för tung mat, eller att vi missat en bajs som skavt lite för länge...försvinner lika snabbt som det dyker upp. Ett av argumenten för att ha tygblöjor är ju att mn ska SLIPPA "röda rumpor", när vi hade Libero var han aldrig röd eller sårig egentligen...(jo, en gång i rumpan, men det var också en blöja som suttit lite för länge).
    men alltså, kiss är inte så roligt att ha på huden för länge! Jag tycker absolut att du ska tvätta med ljummet vatten VARJE gång du byter på honom. Varför inte liksom??? Och sen lufta några minuter innan nya blöjan sätts på om så ofta det går. Vad är det för material på insidan av blöjorna? Man blir ju lite misstänksam mot materialet också, eftersom han är röd på hela ytan där blöjan suttit, men å andra sidan kanske kisset sprider sig över samma yta? lycka till
  • trollet1985

Är fortfarande sugen på att sy om mina formsydda IV.
    Vad kan ja använda på utsidan som finns i vanliga affärer? Har gjort ett gäng me flanell men tyckte de tyget va så tunt.
    *Hur e de o ha fleec utanpå? Hur beter sej blöjan då? Har ju blöjbyxa på i vilket fall.
    *Annars har ja nån form av typ KalleK material. Kan man använda de?
    *finns de plasttryckknappar o köpa på vanliga tygaffärer?

Vikar ju fortfarande min One-size, hur gör man då smidigast med karborre eller knappar? Vill ju gärna kunna vika så länge ja behöver, nåt förslag på hur ja ska göra?

Brukar era barn reagera på fleec i ljumskarna om det är från utsidan på blöjan?

• fruganL

Tog en ordentlig kik imorse, men behövde inte kika så länge. Torr som fnöske!
    Vatten är ju otroligt uttorkande Fru Grön... När han har vikblöja tvättar jag varje gång, för då ligger ju kisset mot huden hela tden, men pocketen är inte blöt om inte inlägget är genomvått och det är det enbart på morgonen. Så jag vågar nog faktiskt inte tvätta med vatten varje gång, inte utan något återfuktande en gång om dagen eller i alla fall flera gånger i veckan.

Luftar varje gång blöjan är av gör vi, ett par minuter i alla fall. December har varit en enda lång resa för mig och sonen, och när man inte är hemma faller man lätt ur rutinerna, så i de veckorna har det bara blivit två långtidsluftningar, men annars har han legat med rumpan bar någon halvtimma-timma ett par gånger i veckan nästan.
    Min man luftar dock inte speciellt när han byter blöja, för han vet inte riktigt hur man gör. Han gör ett par grimaser och pratar lite med sonen, men efter typ en halv minut verkar idéerna tagit slut och han står bara och stirrar tills han ger upp och tar på nästa blöja. Det innebär iofs någon minut varje gång, och det är ju trots allt bättre än inget.

Om materialet spelar in eller inte får jag därmed återkomma om. Nu sover han. När han vaknar blir det ett bad (har alltid i lite badolja) och kanske en extra droppe badolja på det torra och sen luftar vi skiten ur honom. =) En droppe badolja i tvättvattnet tills det torra är borta skadar nog inte.

Honungstvå låter spännande. Ska de om jag ramlar över det någonstans.

• Svampp

Ronjas mamma: Du skrev ju att det finns fleece i alla möjliga material och det stämmer ju. Men när jag söker på ullfleece eller bomullsfleece hittar jag inga tyger att köpa, bara färdiga plagg. Har du nån aning om var man kan hitta sånt? Eller om nån annan vet?

• puma82
    Cashew skrev 2010-01-04 22:11:01 följande:
    nån som vet nån shop med rea/mängdrabatt? har fuzzi petite till sonen på 18 månader nu men måste nog inse att jag måste köpa en strl större innan han blir blöjfri letar framför allt efter fuzzi bunz, large gamla modellen och nya, alternativt medium nya mdellen. gärna nån utländsk shop
    kolla på www.sjalbarn.se, såg ett gäng i en annons, den äldre modellen och large, om jag inte minns helt fel. ska fösöka hitta annonsen till dig :)
  • puma82
    Cashew skrev 2010-01-04 22:11:01 följande:
    nån som vet nån shop med rea/mängdrabatt? har fuzzi petite till sonen på 18 månader nu men måste nog inse att jag måste köpa en strl större innan han blir blöjfri letar framför allt efter fuzzi bunz, large gamla modellen och nya, alternativt medium nya mdellen. gärna nån utländsk shop
    www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php&t=152858
Svar på tråden Tygblöjetråden 23