• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • puma82
    Cashew skrev 2010-01-05 12:17:42 följande:
    tack puma82! har hållt utkik på sjalbarn lite då och då men missade tydligen den annonsen.
     Så lite så :)
  • Plutteli

Förresten, har ju rensat bland litens blöjor och har en hel hög med kardborre blöjs om nån vill ha? Dock utan inlägg. De är i lite varierande kvalité, alla funkar dock men är kanske inte världens snyggaste, de flesta är blöjor jag sytt på test innan jag fixade till mitt mönster... Men gratis är gott säger man ju

• Blå Flygare
    Plutteli skrev 2010-01-05 22:48:58 följande:
    Just ja: Det är pockets med fleece.
    Du kände på dig att jag snart skulle fråga om det var bambu va?

Har testat tyg på natten 2 ggr nu och det funkar bra Första natten tog jag bara bambuformsydd (tot bots) med ett extra inlägg. Blev för vått, men han blev inte röd av det.
    Andra ggn tog jag formsydd, sen ett extra inlägg i bambu och på det en p'tit bambu dry som jag vände ut - och-in för att få fleecen utåt ist för innåt. Det var mer lagom. Men han vaknade ändå o bökade, så jag tror han stördes av att det var vått. Eller så var det astman, den brukar få honom att böka framåt morgontimmarna. Får se hur det blir inatt med papp.
  • Plutteli
    Blå Flygare skrev 2010-01-06 00:13:47 följande:
    Du kände på dig att jag snart skulle fråga om det var bambu va? Har testat tyg på natten 2 ggr nu och det funkar bra Första natten tog jag bara bambuformsydd (tot bots) med ett extra inlägg. Blev för vått, men han blev inte röd av det. Andra ggn tog jag formsydd, sen ett extra inlägg i bambu och på det en p'tit bambu dry som jag vände ut - och-in för att få fleecen utåt ist för innåt. Det var mer lagom. Men han vaknade ändå o bökade, så jag tror han stördes av att det var vått. Eller så var det astman, den brukar få honom att böka framåt morgontimmarna. Får se hur det blir inatt med papp.
    Hehe, jag har en blöja med bambu som jag vikt för dig om du vill ha den
  • Plutteli

Ska räkna hur många blöjor jag lagt undan så återkommer jag till de som inboxat!

• Blå Flygare

Någon frågade innan om antal pockets när man har dagisbarn, glömt vem. Nu när jag sålt av dem har jag blivit att räkna; 26 st hade jag (om inte någon docka ffa har en på sig) och jag behövde aldrig stressa över att stoppa dem på morgonen utan de kunde hänga till nästa dag då. Med mindre pengar o mer tid på morgonen (5 min? ) kan man ha färre.

• FinaFamiljen

Hej allihopa!
    Jag har inte varit med och tygblöjediskuterat på länge, trots att mina två nu ganska stora ungar fortfarande använder. Men det har liksom bara flutit på. Nu har jag dock hamnat i ny situation, och behöver lite uppdatering och råd.
    Stora tjejen använde pappersblöjor tills hon var drygt 1 1/2, då vi började med tygisar till lillebror samtidigt. Vi har kört pockets mest, några AIO´s. Men nu är det så att jag är gravid igen, och börjar fundera lite inför lill*n. Skulle gärna vilja använda tygisar från start denna gång, men vet inte om jag ska våga mig på vikisar.. Så jag behöver lite pepp och uppmuntran från er som provat och gillar dem! Tror också jag behöver känna mig säker på min sak och vara förberedd, för annars kan jag nog aldrig övertyga maken som blivit rätt frälst vid pockets men som också fortfarande sätter på papper då och då.

Pockets har jag fortfarande en hel del kvar av, som kommer användas när lill*n blir lite större (har ett antal BG´s, nån PP, några MT´s och ganska många CB´s som fortfarande används).

Svar på tråden Tygblöjetråden 23