• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • yrväder

är det någon som vet nån bra kvalitet av kardborre. Sydde 20 st pockets till syrrans dotter i  tja, september blev dom nog klara, nu har jag släppt lite på resåren för att dom ska passa längre, och har i samband med detta fått byta den hårda delen på kardborren på flertalet av blöjorna.

Nu funderar jag på om man ska satsa på knappar på nästa storlek, eller om det finns nån kardborresort som är av bättre kvalitet?

• winterangel85
    Storis skrev 2010-01-06 21:57:49 följande:
    Ni med vikisar vad använder ni för vikning?
    Jag har två favoriter som är lätta att vika samt har fungerat bra på min tös. Dels den magiska vikningen som redan tipsats om och sen Gaynor's vikning för tjejer, se här
    ">

.
  • grynet80

Blå myran, tack för att du svarar på alla mina knäppa frågor .

• Svampp

Ingen som vet om man kan använda garn i 100 % alpakka eller 30 % angora ihop med resten merino till blöjbyxor?

• Plutteli
    Svampp skrev 2010-01-08 09:13:28 följande:
    Ingen som vet om man kan använda garn i 100 % alpakka eller 30 % angora ihop med resten merino till blöjbyxor?
    Borde gå så länge det är ett garn som kan tova sig lite, alltså enbart handtvätt. Mitt garn med 20 % alpacka funkar ju iaf kanonbra så kan inte tänka mig att ett garn med 30% angora skulle förstöra nått, och jag tror att alpacka rakt av borde gå det också, det är ju främst ullkurningen det händer på samt att garnet är obehandlat eftersom ullfettet inte funkar annars.
  • Ronjas mamma

Haha blev inspirerad av alla vikis entusiaster och efter att ha kollat på vikningen till tjejer så har jag hela morgonen använt vikisar istället för AIO försöker dra ned på dem här hemma och se hvad jag reelt kan klara mig med och vad vi behöver mera av när barnen blir större.Pluss att jag så igen kan nojas med att tvätta blöjor två gånger i veckan Aio till två barn fyller så mycket att det har varit typ varannan var tredje dag jag har tvättat blöjor..

Någon som kört med vikisar på större barn?
    Hur länge brukar en vikis hålla till era barn?

• emindy

Jag har vikisar men lyckas fylla en maskin på tre dagar fast jag bara har ett blöjbarn... men då tvättar jag haklappar, tvättlappar och annat sextiograders i samma tvättmaskin.
    Vi byter för varje kissning men det kan bli kanske sju-åtta blöjor på en dag om vi inte prickar in pottan, vilket vi oftast gör åtminstone två gånger per dag.

Svampp:
    Det kan säkert gå, men de garnerna brukar vara så tunna och då tror inte jag att de håller fukten så bra! Jag har stickat de flesta av våra blöjbyxor i tretrådigt ullgarn och de har varit toppen! Men jag köpte tvåtrådigt garn av misstag en gång och det blev för tunt så då vart jag tvungen att sticka två lager vilket visserligen vart den bästa byxan vi haft men det tog mycket längre tid att göra den...

Är du orolig för stickigheten kan du kanske göra midjemudd och benmudd i de mjukare garnerna (men kolla stickfastheten så det inte blir tokigt i storleken!) och resten i vanligt ullgarn.

• winterangel85

Någon här som varit med om att era små har fått blöjutslag av rispapper?

Min lilla blev alldeles knallröd i stjärten efter att ha haft rispapper i blöjan en eftermiddag. Nu funderar jag om det beror på rispappret eller något annat, men det enda som skiljde sig från tidigare dagar är just rispappret. Nu efter mycket luftning och det röda borta igen.
    Vore ju väldigt smidigt om man kunde ha rispapper i blöjan när man inte vistas på hemmaplan..

• johlinn

Winterangel - inget svar på rispappersfrågan. Vi har aldrig använt oss av rispapper. Bortaplan kör jag bara ned blöjorna ihopvikta i en tät påse så sköljer jag av ev. bajs när vi kommit hem. Fungerar toppen, även på dagis!

• Caeruleus

Hejsan,

Jag är helt totalt ny på tygblöjefronten. Har idag en 2 åring som vi har vanliga blöjor på men vi väntar ny syskon i april. Till min mans stora förskräckelse har jag börjat att fundera kring det här med tygblöjor till lillebror. Det finns ju verkligen en uppsjö av varianter och det är svårt att veta vilka man skall testa först.

Vad skulle ni rekomendera mig för typ av tygblöja och vilket fabrikat?

Jag har förstått att ett flertal här gillar vikisar. Trodde att den typen var mest arbete med men idag pratade jag med en manlig kollega som tyckte de var långt bättre än tex Imse vimses formsydde. Dom tyckte han nämligen gled iväg innan han fick på byxorna. Vikisarna däremot fäste han med ett spänne.

Själv "oroar" jag mig mest för läckor. Vilken blöjtyp är bäst ur läcksynpunkt?
    Och hur ofta byter ni?

Svar på tråden Tygblöjetråden 23