• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • December
    Storis skrev 2010-01-06 20:25:07 följande:
    Tack för svaret. Då beställer jag nog sådana byxor. Räcker tre?
    Det beror på hur ofta du kan/vill tvätta och hur bra du är på att vika vikblöjan så att inte (amnings-)bajset läcker ner på byxblöjan... Har en son på 4 månader som jag använder tygblöjor på och det är på gränsen att jag klarar mig med det jag har för tillfället. Jag har 3 st byxblöjor och 2 st pocketblöjor. Ibland lyckas jag vika vikblöjan så att bajset ej kommer ner till byxblöjan, men inte alltid och sonen bajsar sjuttielva gånger per dygn tycker jag... Så för tillfället tvättar jag ca varannan dag och det är lite för ofta tycker jag, så ska utöka mitt tygblöjeförråd. Föresten, jag har en halv mikrofiberduk (städtrasa) som inlägg till varje vikblöja och bit IRMA fleecefilt som torrskikt till varje blöja och tycker det fungerar ganska bra.

Usch, vad tygblöjor är beroendeframkallande... Har bara använt tygisar ett par månader och nu har jag fått för mig att jag ska testa att sy egna tygblöjor... Så i dag har jag gjort min första beställning från myllymuksut. Ska bli spänande när det kommer. Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan det kommer? Tänkte först bara köpa lite grann från något ställe i Sverige för att prova på om jag överhuvudtaget skulle lyckas få till någon blöja, men insåg att jag då skulle behöva köpa pul-tyg från ett ställe, innertyg från ett annat ställe samt kardborre och gummiband från ett tredje ställe så tyckte det blev omständigt och dyrt så istället har jag nu beställt material till ca 12 pocketblöjor inklusive inlägg... Hade ingen aning hur bred resår jag skulle beställa. Vad har ni för bredd på resåren ni som syr egna blöjor?
  • Storis

Jag har ju fyra barn så jag tvättar flera ggr per dag ändå så blöjorna fyller mest bara maskinerna så jag behöver inte så många blöjor. Beställde tolv vikisar och tre byxor. Tror det räcker för oss. Har du alltid inlägg i vikblöjan? Lägger du det bara ovanpå? Har du klippt raka bitar av fleecefilten

Ni med vikisar vad använder ni för vikning?

Många frågor från nybörjare.

• Blå Flygare
    Storis skrev 2010-01-06 21:57:49 följande:
    Jag har ju fyra barn så jag tvättar flera ggr per dag ändå så blöjorna fyller mest bara maskinerna så jag behöver inte så många blöjor. Beställde tolv vikisar och tre byxor. Tror det räcker för oss. Har du alltid inlägg i vikblöjan? Lägger du det bara ovanpå? Har du klippt raka bitar av fleecefilten Ni med vikisar vad använder ni för vikning? Många frågor från nybörjare.
    När man har microfiber som booster måste man ha den invikt, microfiber drar ur fukten ur huden. Har man ist en booster av bomull eller bambu kan du ha den rakt på.
  • mariem

vikisar är ju annars världens lättaste att fixa själv, jag köpte rutvävt bomullstyg och sydde kvadrater av dem, gjorde några i bebisstorlek ( 50x50 cm som jag bara kunde använda de första veckorna innan gumman hade vuxit ur dem, några 60x60 som hon också har vuxit ur nu) och rätt många i storlek ca 70-80 cm. Utanpå har jag antingen stickade ullbyxor (bäst) eller PULbyxor. Vikisar torkar hur snabbt som helst, vikningen tar inte alls länge och de läcker aldrig så ni som vill funderar på att använda dem- kör hårt, de är super!

FruganL: jag brukar ge min dotter babymassage och anväder då mandelolja vilket har haft den positiva bieffekten (förutom att hon älskar massagen) att hennes hud som var lite torr i början nu är helt perfekt, kanske kunde det vara ett alternativ om ert problem också är att huden är för torr? Jag brukar inte heller tvätta efter kissning just med tanke på att vatten torkar ut så mycket, speciellt nu när det är kallt är ju huden extra känslig.

• emindy

moegumsan: vi räknas nog som frälsta och det var inte alls så krångligt med vikisar bara man viker dem efter att de torkat så de är färdigvikta när de skall på bebisen.

• emindy

Ikeas tvättlappar är super som vikisar men suger bättre efter ett tag. Mina som jag köpte var stela i början tycker jag, men jag misshandlade dem lite så blev de bättre.

• grynet80

Man bör väl tvätta ullblöjor innan man använder dem första gången? Är det ullkur som gäller då?

• Titinea
    December skrev 2010-01-06 21:36:18 följande:
    ... Hade ingen aning hur bred resår jag skulle beställa. Vad har ni för bredd på resåren ni som syr egna blöjor?
    Jag syr pocket och AIO och använder mig av 0,5 cm bred resår. Jag har nu testat att sy fast resåren med trestegs sicksack och tycker att det är enklare än att sy kanaler. Men resåren blir då mjukare.
  • Blå Flygare
    grynet80 skrev 2010-01-07 10:04:53 följande:
    Man bör väl tvätta ullblöjor innan man använder dem första gången? Är det ullkur som gäller då?
    Så rätt så.
  • December
    Storis skrev 2010-01-06 21:57:49 följande:
    Jag har ju fyra barn så jag tvättar flera ggr per dag ändå så blöjorna fyller mest bara maskinerna så jag behöver inte så många blöjor. Beställde tolv vikisar och tre byxor. Tror det räcker för oss. Har du alltid inlägg i vikblöjan? Lägger du det bara ovanpå? Har du klippt raka bitar av fleecefiltenNi med vikisar vad använder ni för vikning?Många frågor från nybörjare.
    Ja, jag har bara klippt raka bitar av fleecefilten och lägger en sådan på varje blöja och som tidigare sagt om mikrofiber så rullar jag in den i vikisen så att den ej är emot huden.

Än så länge har jag bara använt mig av den vikningen som finns på IV förpackning med vikisar (en limpa i mitten mellan benen och en trekant som går runt barnet. Hm, snygg beskrivning... se Mariels magiska vik i inlägg 1 i denna tråd). Tänkte jag skulle testa ngon annan variant, men ej kommit till skott ännu.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23