• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • yrväder
    Blå Flygare skrev 2010-01-06 15:56:46 följande:
    Läste fel, tyckte det var över 80% bambu. Det är vad jag hade letat efter.
    ah, ja det hade varit nice men jag har inte sett det någonstans. är det det i dom köpta inläggen?
  • Blå Flygare
    yrväder skrev 2010-01-06 16:46:35 följande:
    och den här har 90 % men det kanske blir lite tjockt www.myllymuksut.com/bamboo-terry-2150m-p-24.h...
    Båda de verkar ju bra, boosters får för mig gärna vara rätt tjocka, så kan blöjan vara lite tunnare i övrigt. Till vikisar är ju tunnare bättre, jag tyckte de jag hade i bambu var väl tjocka, lillkillen behövde ha kudde på skötbädden för att inte ligga med huvudet för lågt
  • yrväder
    Blå Flygare skrev 2010-01-06 17:35:33 följande:
    Båda de verkar ju bra, boosters får för mig gärna vara rätt tjocka, så kan blöjan vara lite tunnare i övrigt. Till vikisar är ju tunnare bättre, jag tyckte de jag hade i bambu var väl tjocka, lillkillen behövde ha kudde på skötbädden för att inte ligga med huvudet för lågt
  • winterangel85

Tack för tipsen.. Jag får beställa hem lite av varje och testa mig fram helt enkelt.. :D

• Svampp

Nån som vet om garn i 100 % alpacka tovar sig tillräckligt för att sticka tygblöjor i? Och om det är 30 % angora ihop med merino, tror ni det blir för "ulligt" då eller är det bara supermjukt och skönt?

• Storis

Hej!
    Ny här...
    Nu vid fjärde barnet har jag kommit på detta med tygisar. Bättre sent än aldrig{#lang_emotions_smile}.

Köpte 4 imsevimse alltiettblöjor men de kommer hon växa ur fort så jag tänkte gå på hardcore- varianten med vikblöjor.
    Har läst lite här och undrar om IKEA- barnslig tvättlapp verkligen fungerar? Håller de för kiss. Måste man ha extrainlägg i vikblöjor eller räcker det med bara själva vikblöjan och ytterbyxa?
    Tittade på onetex hemsida och där fanns imsevimse ytterbyxa(soft) och Kushies byxa (billigare), vilken är att föredra?
    Min dotter är nu fem månader och väger snart 7 kg.

Tack

• johlinn

Kushiesbyxan gillade jag inte alls, väldigt prasslig och använde inte pga det. Men iv:s softbyxa används flitigt!

• Storis

Tack för svaret. Då beställer jag nog sådana byxor. Räcker tre?

Svar på tråden Tygblöjetråden 23