• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Ekorrfamiljen
    winterangel85 skrev 2010-01-08 21:15:06 följande:
    jo, så har jag också gjort hitills och tycker att det funkar, men tänkte att jag skulle förenkla för mig med rispapper.. Vad använder du för påsar? Här har jag haft hundens bajspåsar, men de är lite små tycker jag.. Blir många påsar om man är borta en dag... =(
    Jag köpte någon plastad sak ("korg") på Rusta med dragkedja så att man kan lägga ner använda blöjor i den på dagis eller om man är ute på promenad. Jysk har också något liknande.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • emindy
    winterangel85 skrev 2010-01-08 19:19:16 följande:
    Någon här som varit med om att era små har fått blöjutslag av rispapper? Min lilla blev alldeles knallröd i stjärten efter att ha haft rispapper i blöjan en eftermiddag. Nu funderar jag om det beror på rispappret eller något annat, men det enda som skiljde sig från tidigare dagar är just rispappret. Nu efter mycket luftning och det röda borta igen. Vore ju väldigt smidigt om man kunde ha rispapper i blöjan när man inte vistas på hemmaplan..
    nej, men vi skippar rispapper helt. Försökte ett litet tag men det blev bara mer jobb eftersom en del av bajset ändå for på sidan av rispapperet och man ändå inte kan spola ned papperet i toaletten. Vi försöker ha med en extra plastpåse när vi är borta för att stoppa bajsblöjor i som vi sen sköljer som vanligt när vi kommer hem.
  • blixtanna

Hjälp sökes{#lang_emotions_smile}

vi har använt tygisar (vik) till vår 6 månaders i ca fyra månader men nu verkar det inte som det funkar längre. ytterbyxorna läcker hela tiden och tygisen är plaskvåt direkt, vi byter flera gånger i timmen... det känns ju inte så kul att få lov att byta kläder flera gånger om dagen, det blir ju nog med tvätt iaf. finns det något man kna göra eller är det bara att inse att tygisar inte funkar för oss?
    dessutom verkar han ha svårt att sitta upp när han har tygisarna på sig och han blir mer orörlig när han ligger på golvet. är väl iofs naturligt när blöjan är större men...
    hoppas på lite tips och råd från mer erfarna tygisanvändare{#lang_emotions_tongue_out}

• Plutteli
    blixtanna skrev 2010-01-09 20:24:22 följande:
    Hjälp sökes vi har använt tygisar (vik) till vår 6 månaders i ca fyra månader men nu verkar det inte som det funkar längre. ytterbyxorna läcker hela tiden och tygisen är plaskvåt direkt, vi byter flera gånger i timmen... det känns ju inte så kul att få lov att byta kläder flera gånger om dagen, det blir ju nog med tvätt iaf. finns det något man kna göra eller är det bara att inse att tygisar inte funkar för oss? dessutom verkar han ha svårt att sitta upp när han har tygisarna på sig och han blir mer orörlig när han ligger på golvet. är väl iofs naturligt när blöjan är större men... hoppas på lite tips och råd från mer erfarna tygisanvändare
    Har du testat att vika in ett extra inlägg i tex microfiber eller bambu? Vad gäller blöjbak så.. Vår tjej började krypa tidigt och gå tidigt och är väldigt rörlig trots blöjbak så tror faktiskt inte det påverkar dem.
  • Blå Flygare
    blixtanna skrev 2010-01-09 20:24:22 följande:
    Hjälp sökes vi har använt tygisar (vik) till vår 6 månaders i ca fyra månader men nu verkar det inte som det funkar längre. ytterbyxorna läcker hela tiden och tygisen är plaskvåt direkt, vi byter flera gånger i timmen... det känns ju inte så kul att få lov att byta kläder flera gånger om dagen, det blir ju nog med tvätt iaf. finns det något man kna göra eller är det bara att inse att tygisar inte funkar för oss? dessutom verkar han ha svårt att sitta upp när han har tygisarna på sig och han blir mer orörlig när han ligger på golvet. är väl iofs naturligt när blöjan är större men... hoppas på lite tips och råd från mer erfarna tygisanvändare
    Håller med plutteli om booster. Vad har ni för vikt på vikisarna? När de blir större kan man inte längre ha de tunnaste, iaf inte utan booster. Har du booster av bambu eller annat naturmatrial kan du lägga den närmast huden om du vill, men microfiber behöver vikas in. Hampa suger långsamt, så har man det lägger man det närmast blöjbyxan ist.

På min grabb skillde det någon vecka ung. på när han kunde sitta, krypa etc näck resp med tygis.
  • blixtanna

booster?
    vi har inga extra inlägg, var får man tag på det?
    vikten har jag ingen aning om. har köpt grejerna begagnat, kan det ha nåt med saken att göra?

• Blå Flygare
    blixtanna skrev 2010-01-09 20:59:52 följande:
    booster? vi har inga extra inlägg, var får man tag på det? vikten har jag ingen aning om. har köpt grejerna begagnat, kan det ha nåt med saken att göra?
    Begagnat är bara bra, ju fler tvättar desto mer suger det. Som gamla handdukar De för nyfödda är tunna, nästan lite genomskinliga. De "vanliga" är tjockare så man inte kan se igenom, tjockare än lakan om jag minns rätt.

Du kan ta en mirakeltrasa som booster och testa. Ju luddigare och tjockare desto bättre. Men det är dessa man måste vika in. Eller så kan du testa en frottétvättlapp. Sen finns det bra boosters att köpa med, på samma ställen som säljer tygblöjor.
  • winterangel85

Nu har mina vikisar för nyfödda börjat bli lite klena till tjejen, förstår inte hur en så liten människa kan kissa så mycket.. =P

Det är iaf dags att köpa nya nu och jag tänkte om det är någon här som har tips på någon bra vikblöja..

• Storis

Tack för svar på mina förra frågor. Nu kommer fler... {#lang_emotions_laughing}

Vikblöjefråga: när bebisen är runt 5-6 månader limpviker ni blöjan då eller viker ni fortfarande som vanligt då? Blir vikisar för små ngn gång eller kommer de hålla hela blöjperioden? Jag har köpt 100grams blöjor, dvs inte nyföddhetsblöjor. De har inte kommit ännu så jag har inte testat hållfastheten. Beställde från onetex.

Måste man alltid ha inlägg i vikblöjor? Jag har köpt en irma filt från ikea också som ngn rekommenderade men den är väl mest för mjukheten och för att fukten ska åka vidare ner i blöjan? om jag förstått rätt?

Mycket funderingar blir det...

Ha en bra dag!

• smurra

Hej hej,hoppar in med ngn fråga jag oxå,sonen har tygisar i olika varianter och det funkar bra men min fråga är till er som har lite större barn över 16 mnd,hur länge kissade dom varje timme? ibland kissar sonen 2 ggr/timmen och det blir ett himla bytande*s*..

Svar på tråden Tygblöjetråden 23