• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • smurra

Storstalis....kan ju svara på din fundering utefter vad vi gör,sonen har fortfarande trekantsvikningar mest och är strax 16 mnd,han behöver inte inlägg i vikisarna varje gång utan det tar jag då jag veta att vi ska iväg en stund och inte kan byta direkt varje halv-heltimme.
    100grams vikisar ska hålla hela blöjperioden,vet inte ens om det finns större..
    Hoppas du vart ngt klokare

• fruganL

Man måste inte alltid ha booster i vikblöja, men med booster håller den ju längre period åt gången. Ju mer i blöjan som suger upp desto mer kiss får plats.
    På valfri billigbutik (typ Lidl, Netto, Rusta, ÖB...) så brukar det finnas vanliga microfibertrasor. Köp en sån, vik in i blöjan och testa skillnaden så får du se om det är något som är värt att använda.

Fleace används mycket riktigt som ett torrskikt. Den släpper igenom fukt, suger inte upp.

• emindy

Jag har två olika märken på mina vikisar, en tjockare än den andra. De tjocka klarar sig fint i alla lägen men de tunnare viker jag in en bit flanell (ca 10*10cm) eller flanellinlägg och det har gjort jättestor skillnad!
    Jag testade frotté men tyckte det blev så bylsigt...

Vi har för övrigt oftast inget fleece heller, det har känts ganska onödigt annat än nattetid ett tag, nu syr jag formsydda med fleece på insidan till nattblöjor.

blixtanna:
    Om blöjbyxorna läker även efter att ni boostat vikblöjan så den inte blir genomblöt så kan man testa torktumla om det är PUL eller ullkura om det är ullbyxor.
    Jag har också ärvt blöjbyxor och hittils har de varit jättebra men storleken hon har nu var helt slut på så de läckte även efter att jag torktumlat så jag fick lov att köpa nya. Det är kanske den storlek som används längst?

• mrs lundin

hoppar in lite och ställer några frågor! :)
    har funderat lite fram och tillbaka på om vi ska köra på tygblöjor eller vanliga. Gillar tanken på att det är miljövänligare och så, men bor i lägenhet, egen tvättmaskin men inte tumlare, dvs får torka på badet eller evt ute på balkongen om det är väder för det. Känns lite jobbigt att ha tvätt hängande jämt på badet, så stort är det inte!

tvättar ni varje dag? hur länge kan man "spara" de smutsiga innan tvätt? vill ju gärna köra fulla tvättar, men då behöver man ju fler blöjor för att det ska räcka... dessutom måste väl använda blöjor torka om man ska kunna spara dem lite, och det gör de ju inte så lätt ihopknölade i en spann eller liknande i väntan på tvätt.

Lönar det sig rent ekonomiskt att köra med tygblöjor? de är ju ganska dyra att införskaffa? Är student så ekonomin är inte den bästa, vill kunna spara där det går.

• Ekorrfamiljen
    mrs lundin: Tygblöjor lönar sig ekonomiskt känner jag. Ju fler barn man har desto större besparing. Dessutom blir det ju mindre sopmängd (bra eftersom vi betalar per kilo sopor) och så har man alltid blöjor hemma.

Vikisar torkar fort, över natten och har man tillräckligt många räcker det att tvätta var tredje dag ungefär. Hur många man behöver beror ju lite på hur mycket barnet kissar förstås. Säg runt 24 blöjor.. På IKEA kan man köpa tvättlappar med djurmotiv som funkar jättebra som vikblöjor. 36:- för 3 lappar har jag för mig att de kostar.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Storis

Tack för alla svar på mina frågor. Hoppas nu mina blöjor kommer och att de fungerar bra för oss.

• emindy
    mrs lundin skrev 2010-01-10 18:41:15 följande:
    hoppar in lite och ställer några frågor! :) har funderat lite fram och tillbaka på om vi ska köra på tygblöjor eller vanliga. Gillar tanken på att det är miljövänligare och så, men bor i lägenhet, egen tvättmaskin men inte tumlare, dvs får torka på badet eller evt ute på balkongen om det är väder för det. Känns lite jobbigt att ha tvätt hängande jämt på badet, så stort är det inte! tvättar ni varje dag? hur länge kan man "spara" de smutsiga innan tvätt? vill ju gärna köra fulla tvättar, men då behöver man ju fler blöjor för att det ska räcka... dessutom måste väl använda blöjor torka om man ska kunna spara dem lite, och det gör de ju inte så lätt ihopknölade i en spann eller liknande i väntan på tvätt. Lönar det sig rent ekonomiskt att köra med tygblöjor? de är ju ganska dyra att införskaffa? Är student så ekonomin är inte den bästa, vill kunna spara där det går.
    Vikblöjor är det absolut billigaste alternativet. De har funnits längst dessutom så det finns en god chans att det antingen kan finnas en laddning hos någon i släkten eller att du kan få tag på begagnat. Blöjbyxorna kan man vara tvungen att komplettera med men det är en jämförelsevis liten kostnad.

Vi har inte heller någon torktumlare men de torkar över natten på en ihopfällbar torkställning i köket. 25-30 blöjor hade räckt, men eftersom jag inte alltid hinner vika dem direkt känns det skönt att vi har närmare 40 blöjor

Vi förvarar använda blöjor i en tubrug med tvättnät. Det är en öppen korg så blöjorna torkar till lite och luktar inget och vi tvättar varannan-var tredje dag. Väntar man längre än tre dagar kan det börja lukta, särskilt när man tar upp blöjorna ur korgen...
  • ursulae

Jag håller på att sy egna all-in-ones då hela min uppsättning pocketar fick säljas för att sonen inte tålde stay-dry-skiktet. Pocketarna sydde jag med vikresår runt kanterna men eftersom vikresår är rätt dyrt hade jag tänkt vändsy mina all-in-ones. Men ett problem har uppstått. Jag tycker att det är svårt att få resåren att vara ordentligt stretchig i benen. På den första sydde jag även en stickning runt hela blöjan och då försvann hela resår-effekten. Men jag har läst att det minska risken för läckage...
    Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska få benresåren att bli bra när jag vändsyr???! Funkar det att overlocka på resåren eller måste jag köra flerstegssick-sack på vanliga maskinen? Finns det något sätt att få resåren att funka även med en stickning eller kan jag skippa den helt?
    Mycket tacksam för svar!

• Plutteli
    ursulae skrev 2010-01-11 10:49:11 följande:
    Jag håller på att sy egna all-in-ones då hela min uppsättning pocketar fick säljas för att sonen inte tålde stay-dry-skiktet. Pocketarna sydde jag med vikresår runt kanterna men eftersom vikresår är rätt dyrt hade jag tänkt vändsy mina all-in-ones. Men ett problem har uppstått. Jag tycker att det är svårt att få resåren att vara ordentligt stretchig i benen. På den första sydde jag även en stickning runt hela blöjan och då försvann hela resår-effekten. Men jag har läst att det minska risken för läckage... Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska få benresåren att bli bra när jag vändsyr???! Funkar det att overlocka på resåren eller måste jag köra flerstegssick-sack på vanliga maskinen? Finns det något sätt att få resåren att funka även med en stickning eller kan jag skippa den helt? Mycket tacksam för svar!
    Vad använder du för resår?
  • ursulae

Siliconresår eller vad det nu heter! Jag har tidigare även använt "vanlig" resår men tyckte inte att den höll tillräckligt i tvätten.

Svar på tråden Tygblöjetråden 23