• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Plutteli
    ursulae skrev 2010-01-11 11:00:54 följande:
    Siliconresår eller vad det nu heter! Jag har tidigare även använt "vanlig" resår men tyckte inte att den höll tillräckligt i tvätten.
    Aha, lastin.

Jag brukar göra som så att jag först syr sömmen runt blöjan, sedan kör jag med 3 kants sick sack över lastinen och placerar lastinen mellan kanten på tyget och sömmen som går runt blöjan. Förstår du hur jag menar med det?

Sedan vänder jag blöjan rätt vänt och syr en till söm runt blöjan, vid resårerna går jag in en bit på blöjan (ca en centimeter) för att se till att inte sy i resåren en gång till, då bildas det som kanaler för resåren, när resåren är slut syr jag igen bara någon millimeter från kanten :)
  • ursulae

Tack för svaret, ja det var tyvärr ungefär så jag gjorde.. Fast jag hade nog overlockat ihop hela blöjan (utom vändningshålet då) innan jag sydde resåren och det var kanske inte så bra. Men det var fortfarande mycket bättre stretch innan jag sydde stickningen och jag sydde också den en bit in. Kanske måste jag sträcka resåren äääännu mer?! Använder du också lastin?

• Plutteli
    ursulae skrev 2010-01-11 11:13:15 följande:
    Tack för svaret, ja det var tyvärr ungefär så jag gjorde.. Fast jag hade nog overlockat ihop hela blöjan (utom vändningshålet då) innan jag sydde resåren och det var kanske inte så bra. Men det var fortfarande mycket bättre stretch innan jag sydde stickningen och jag sydde också den en bit in. Kanske måste jag sträcka resåren äääännu mer?! Använder du också lastin?
    Jo jag använder lastin, jag sträcker den mer eller mindre så hårt det går när jag syr den. Dock brukar det vara så tycker jag att resåren "försvinner" lite när man just gjort stickningen, men efter en tvätt brukar den vara bra igen :) Tror dock inte det inverkar om du overlockat ihop blöjan.
  • yrväder

Jag har använt både lastin och vanlig resår på dom pockets jag gjort. Jag sydde inte fast någon av dem, utan vändsydde blöjorna och gjorde en stickning runtom, i benen och bak i ryggen gjorde jag kanaler där jag trädde i resåren. Den enda skillnaden vi märkt på det olika resårerna är att lastinen är mer töjbar, lite mjukare liksom. Men den drar inte ihop sämre. Däremot har jag märkt skillnad på olika märken, den från babyheaven är bra, sen har jag provat bibbis, och den funkade inte alls. Har en karta från ohlssons tyger hemma nu, och den funkar bra, tror det är pryms eller nåt.

• ursulae

Hm, det är bibbis jag har! Ok, så du yrväder syr inte fast resårerna utan fäster dem bara i ändarna? Jag har faktiskt aldrig provat det... Men jag får väl nästan börja med att byta lastin då!

• yrväder
    ursulae skrev 2010-01-11 11:28:22 följande:
    Hm, det är bibbis jag har! Ok, så du yrväder syr inte fast resårerna utan fäster dem bara i ändarna? Jag har faktiskt aldrig provat det... Men jag får väl nästan börja med att byta lastin då!
    Du kan ju prova göra så med den, men jag upplevde att den inte alls var lika bra i elasticitet, samt så ville den till att gå av när jag skulle fästa den i ändarna.
  • Titinea
    mrs lundin skrev 2010-01-10 18:41:15 följande:
    hoppar in lite och ställer några frågor! :) har funderat lite fram och tillbaka på om vi ska köra på tygblöjor eller vanliga. Gillar tanken på att det är miljövänligare och så, men bor i lägenhet, egen tvättmaskin men inte tumlare, dvs får torka på badet eller evt ute på balkongen om det är väder för det. Känns lite jobbigt att ha tvätt hängande jämt på badet, så stort är det inte! tvättar ni varje dag? hur länge kan man "spara" de smutsiga innan tvätt? vill ju gärna köra fulla tvättar, men då behöver man ju fler blöjor för att det ska räcka... dessutom måste väl använda blöjor torka om man ska kunna spara dem lite, och det gör de ju inte så lätt ihopknölade i en spann eller liknande i väntan på tvätt.Lönar det sig rent ekonomiskt att köra med tygblöjor? de är ju ganska dyra att införskaffa? Är student så ekonomin är inte den bästa, vill kunna spara där det går.
    Vi bor i lägenhet och jag tycker det fungerar bra.. Bokar tvättstugan för att torka blöjorna i torkskåpet oftast, men annars torkar de över natten om jag tvättat på dagen. Vi har mest pocket, AIO kan ta längre att torka beroende på material och vikblöjor torkar ju ännu snabbare.. Så lägenhet är inget hinder för oss iallafall..
  • Caeruleus

Hoppar in med en fråga angående vikblöjor. Någon nämnde i förbifarten att hon hade många blöjor för att hon inte alltid han vika direkt.

Måsta man vika blöjorna i förväg för att de skall fungera bra. Jag trodde att man enklast vek dom i samband med blöjbytet.

• fruganL

Vi tvättar i tvättstugan, men hänger ofta blöjorna i lägenheten. Vi har pockets med microfiber, och vikblöjor. Det jag hängde igår vid lunch var utan problem torrt nu på morgonen. Ibland är något inlägg inte fuktigt på baksidan, men antingen kan man ju vända dem när de hängt på tork ett tag, eller så hänger man dem ju bara över skötbodskanten. Tvättar var tredje dag också, fast vi har nog blöjor så vi klarar tvätta en gång i veckan på en höft.

• anka82

Jag undrar om det är någon här som har beställt tygblöjor från England (eller annat utrike)? Jag funderar nämligen på att beställa från en sida där (minns inte vilken, ska få en länk från en kompis), men undrar om någon här vet hur det brukar fungera med betalningen?

Svar på tråden Tygblöjetråden 23