• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • winterangel85
    JsN skrev 2010-01-13 22:24:13 följande:
    Pytte blir alltid röd av våtservetter så de används bara i absoluta nödfall (och knappt ens då) vi har alltid tvättat med bara vatten. (Oftast hålltöverhandfatet och skopatupp vatten. Sen smörjer vi med mandelolja,vilket vi också använder i badvattnet. Jag tycker rödhet brukar försvinna nästan mellan tvåblöjbyten med mandelolja, men vid riktig rödhet har det kanske tagit en dag eller två. Vid enstaka tillfällen har vi provat salvor utan att se någon effekt. (Har du inte mandelolja hemma så prova med oliv- eller rapsolja,men ta den sorten somdu använder till matlagning, den är utan konserveringsmedel)
    Åh, mandelolja ska genast köpas hem och testas. Behöver jag vara försiktig när jag använder naturliga oljor mot tygblöjan. Detta borde ju gå bort lätt i tvätten. Idag har vi, med mycket ovilja, haft engång på henne bara för att kunna smörja ordentligt med inotyolen, men usch vad de är äckliga. Hon vaknade nyss och fick mer mat och det stank kiss när jag lyfte på täcket. Usch! Nu är det tygblöja som gäller igen inför natten...
  • JsN

Jag har aldrig märkt något av att använda mandelolja och tygisar, men smörjer man mycket kan man ju för säkerhets skull lägga ett torrskikt emellan som man tvättar med annan tvätt . (Jag har nog ofta använt imses torrskikt när det varit jätterött men har tvättat det med blöjorna. Men detär sällan det varit rött)

• Storis

Fick  hem mina vikblöjor häromdagen och det är ju krångligare än aio jag har sedan tidigare. Men jag ska nog få till snitsen snart...hoppas jag. Dottern ligger ju dock inte still på skötbordet så jag hinner inte med magiska vik etc så det blir lite konstigt i kanterna runt benen. <tror jag får köra med rakvikning går ju fortare. Men de känns för långa (har ivs 100g) för blöjbyxan. Hur gör jag då? Kan ju inte gärna vika dubbelt bak då blir det ju en tjock kant- inte skönt.
    Har ni tips på annan vikning till 5 månaders so helst vill snurra runt hela tiden.
    Tätt håller de i alla fall. Har inte haft i ngt extra booster eller så. Visserligen har jag bytt med högst två timmars mellanrum.

• puma82

En fråga till er som kan pocketblöjor. Någon som är hemma på märket babyland? Ska köpa lite pockets och hittat en tjej som säljer sådana, ca 20st. Tar 100kr med 1 inlägg. Är det ett bra pris? Hittade dem för 70kr med 1 inlägg på ebay nämligen.

Någon med erfarenhet av coolababy?
    *Tuva-Li 2007, Bebis 2010*
  • smurra

puma82  har 2 pocket från babyland märket,har gröna modeller med inlägg,dom har hållit bra i massa tvättar och har ej läckt på sonen,dom har bra knäppning i olika steg både runt magen och framtill för justering runt låren.Gav ca 100kr med inlägg st för mina nya och dom var värda det

• Labolinn
    JsN skrev 2010-01-13 22:25:20 följande:
    Jag tror aldrig man har fått (räknas som begagnade underkläder) men det slinker igenom en del.
    Kommersen är i full gång! Det finns inte massor, men en hel del. Och tur är väl det för oss som inte bara vill köpa nytt. :)
  • Labolinn
    Ekorrfamiljen skrev 2010-01-13 22:00:07 följande:
    Får man sälja tygisar på tradera nu? Har för mig att man inte fick det en period.. Labolinn: Vi hade IV formsydda i strl. NB men dem växte Vemund ur på två veckor.. Hoppas du kan ha dina lite längre.
    Oj! Hm...hoppas inte sambon läser det. Jag har sagt till honom att de ska gå att använda i några månader... {#lang_emotions_surprised} Vi håller tummarna för att det går ett tag i alla fall. Men tack för varningen. Då ska vi nog inte köpa på oss för mycket av den stl.

Coolt namn ni valt till sonen, förresten! Har nog aldrig hört det förut. :)
  • Labolinn

Ny fråga från en som inte ens börjat än.

Jag har förstått att det kan vara svårt att få IV:s (och andras?) tygblöjor att hålla tätt kring benen på de minsta pluttarna. Smala lår och så vidare. Skulle ni erfarna säga att det är lättare att få vikblöjor att hålla tätt när bebisen är liten?

• fruganL
    Labolinn skrev 2010-01-14 11:44:29 följande:
    Kommersen är i full gång! Det finns inte massor, men en hel del. Och tur är väl det för oss som inte bara vill köpa nytt. :)
    ...men annars finns blocket...

Våran förvaring-av-använda-blöjor funkar inte. *muttrar*
    Det var så bra tyckte vi att ha ikeas "knodd" (tunna med lock) och en "korall" (nät) hängades i. Två månader senare fungerar det fortfarande bra utifrån att det inte luktar...förrän man lyfter locket. Då luktar det apa och förjävligt.
    Har vi locket av luktar det också massor om man är nära nog, men det kan ju kanske vara tunnan som luktar, inte själva blöjorna.
    Snart har vi en tvättmaskin, men av den smala varianten. Då blir det nog till att dumpa in blöjorna direkt där och tvätta varannan dag.

Men alltså. Utan lock är det väl som de flesta kör? Än så länge är det amningsbajs och det sklöjs inte bort först. Försökte det ett tag, men det slutade med att man stod i handfatet typ fem minuter per blöja för det går ju inte att "skölja" bort diret...
  • JsN

frugan, häll en skvätt ättika i botten på tunnan så tar du död på tunnans lukt. Jag kör med stängt lock. Visst luktar det apa när man öppnar, men det lever jag med eftersom det minskar den totala lukten. Fast nu är pytte så stor att hans kissblöjor luktar rätt illa rätt snabbt så jag brukar göra en sköljning i maskinen av dagens använda blöjor på kvällen så blir det lite mindre lukt.

Svar på tråden Tygblöjetråden 23