• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • smurra

Hoppar in och ber om hjälp/förslag på läckande blöjbyxa,har för ca 1 vecka sedan köpt en diaperaps blöjbyxa från iv,den läcker verkligen som ett såll från sidorna så kisset sprider sig på yttertyget,har tumlat den idag men läcker iallafall,vad kan vara fel? byxan är stl 9,5 kg till 12 och sonen väger 9,7 kg så storleksmässigt passar den och enl mig så sitter den fint runt låren oxå,,ngn som har ngn ide om vad jag ska göra m den byxan?

• fruganL
    Caeruleus skrev 2010-01-11 12:20:32 följande:
    Måsta man vika blöjorna i förväg för att de skall fungera bra. Jag trodde att man enklast vek dom i samband med blöjbytet.
    Nej, det är bara en tidsfråga.
    När jag ska byta blöjan vill jag ta en färdigvikt blöja från en hög istället för att fippla med vikandet och samtidigt hålla koll på sonen.
    Ibland infaller akutbyten och då skulle jag aldrig komma ihåg att vika blöjan, ta upp bebisen och sen ta på blöjan.
    Så det är mer en alltid-redo-fråga och har absolut inget med hur bra blöjan fungerar att göra.
  • mariem

caeruleus: nej, inte måste man vika innan man använder, men jag tycker att det är absolut mest praktiskt att ha färdigvikta när man ska btya. Sen tar ju en färdigvikt och ihoprullad vikblöja  dessutom mindre plats i lådan också än om de ligger huller om buller

anka82 skrev 2010-01-11 13:41:08 följande:
    Jag undrar om det är någon här som har beställt tygblöjor från England (eller annat utrike)? Jag funderar nämligen på att beställa från en sida där (minns inte vilken, ska få en länk från en kompis), men undrar om någon här vet hur det brukar fungera med betalningen?
     jag har beställt från babybots i England, gick till så att jag betalade själva beställningen först med visa och sen fick jag via mail en kompletterande räkning med portoavgiften efter att hon som har hand om sidan hade packat och räknat på min beställning. Postavgiften betalades med visa via en länk i mailet och 2 dagar senare hade jag mina blöjor hemma. Funkade bra.
  • Caeruleus

Ah så skönt att man inte måste vika direkt för det hade jag nog inte fixat.

Föresten, hur mycket skulle ni betala för begagnade Fuzzi Buns i st S
    Nyaste modellen inkl inlägg, näst-nyaste modellen  och den gamla.
    Är någon av modellerna markant bättre tycker ni?

...och Ikeas tvättlappar vs tex Imse Vimses vikblöja, vilken föredrar ni?

• Caeruleus

Har en till liten fråga. Skapade faktiskt en egen tråd för den frågan men sen kom jag på att det nog var bättre att ställa den här.

Kan någon förklara skillnaden mellan nyaste och näst-nyaste modellen av FuzziBuns?

• Caeruleus

Äsch sicken snurrpella jag är idag...hade ju redan frågat här.
    Ikväll får det bli att gå och natta tidigt tror jag.

• Ronjas mamma

Nu har jag inte provat ikeas vikisar men har en massa ärvda som jag inte vet var de kommer från ,
    men jysk har några ekologiska som är jättebra de håller fint till min lilla stor kissare...
    Men som sagt så är jag ju inte van vid vikisar de värkar bara så mycket bättre än de andra jag har.
    Vet de har vanliga också men de har jag inte provat.
    Men efter att ha provat vikisar nu några dagar är jag klart överbevist inte alls böckigt och jobbigt blir det fler barn blir det nog enbart vikisar i början

• emindy
    Caeruleus skrev 2010-01-11 20:12:26 följande:
    Ah så skönt att man inte måste vika direkt för det hade jag nog inte fixat. ......
    och Ikeas tvättlappar vs tex Imse Vimses vikblöja, vilken föredrar ni?
    Jag viker oftast blöjhögen framför TVn när bebis har somnat. Lite lagom avslappnande

Ikeas tvättlappar funkar bra till nyfödingar, de är ju ganska små. Däremot var de ganska stela direkt ur förpackningen så jag misshandlade dem en del redan innan bebis kom. Men jag har ingen åsikt om vilken som är bäst, jag har annars bara erfarenhet av begagnade och de blir ju bara bättre ju mer man använder dem (till en viss gräns, typ 10 blöjperioder eller så)
  • Caeruleus
    emindy skrev 2010-01-11 22:28:04 följande:
    Jag viker oftast blöjhögen framför TVn när bebis har somnat. Lite lagom avslappnande Ikeas tvättlappar funkar bra till nyfödingar, de är ju ganska små. Däremot var de ganska stela direkt ur förpackningen så jag misshandlade dem en del redan innan bebis kom. Men jag har ingen åsikt om vilken som är bäst, jag har annars bara erfarenhet av begagnade och de blir ju bara bättre ju mer man använder dem (till en viss gräns, typ 10 blöjperioder eller så)
    Finns det någon specifik typ/märke av begagnade vikisar som du föredrar?

Är det Ikea barnslig tvättlapp som ni använder?

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908

Jag har en drös av Ikeas mindre frotte-tvättlappar. Kan de bli bra som inlägg? Dock har de ju tvättas otaliga gånger med sköljmedel {#lang_emotions_frown}. Räcker det med att tvätta utan sköljmedel för att återfå sugförmågan eller är det bättre att köpa nya?

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40054538
  • yrväder
    Caeruleus skrev 2010-01-12 13:14:49 följande:
    Finns det någon specifik typ/märke av begagnade vikisar som du föredrar? Är det Ikea barnslig tvättlapp som ni använder? www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908 Jag har en drös av Ikeas mindre frotte-tvättlappar. Kan de bli bra som inlägg? Dock har de ju tvättas otaliga gånger med sköljmedel . Räcker det med att tvätta utan sköljmedel för att återfå sugförmågan eller är det bättre att köpa nya? www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40054538
    det är bättre att köpa nya tvättlappar, jag märkte på våra kökshanddukar att det krävdes runt 15-20 tvättar för att få dom att suga bra igen, och tvättlapparna är ju inte direkt så dyra.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23