• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • emindy

Caerulus:
    Jag har ingen åsikt om vilket märke vikblöjor som är bäst. Ena av mina uppsättningar är minst 26 år gammal och den andra uppsättningen är Ullrike. Annars har jag bara använt Ikeas barnslig tvättlapp som vikblöja när bebis var pytteliten

• Labolinn

Jag är så GLAD att jag hittat den här tråden!!

Jag går här på övertid och fördriver tiden tills min lilla/lille behagar komma ut, och läser på lite mer om tygblöjor. Jag och sambon är förvånansvärt överens (trodde han skulle vara motsträvig) om att tygblöjor is the shit, om man säger så. Vi har köpt på oss en laddning IV formsydda blöjor och i NB och Small, och jag antar att jag är ute och letar bekräftelse på att det var smart. Även om vi inte har mer än 10-2 st av varje stl då vi ju inser att vi är nybörjare och inte vet vad vi kommer att gilla.

Hur som helst så känner jag mig så taggad att köra på så stor andel tyg som möjligt! Och nu inser jag ju att vår låda med gamla fula kökshanddukar är en guldgruva, och att det finns massor med smarta lösningar på läckande blöjor (microfibertrasor, tvättlappar etc som man stoppar extra med) och tvättbara "rispapper" med massor mera.

• fruganL
    Labolinn skrev 2010-01-13 10:36:50 följande:
    tvättbara "rispapper" med massor mera.
    Ja, visst är det underbart!
    Allt tyg som suger upp fukt fungerar ju att stoppa i något som håller tätt, så i princip funkar ju min t-shirt i en plastpåse som är knuten så det håller tätt runt ben och mage. Kanske inte så praktiskt, lätt eller snyggt, men det mesta funkar. Det MÅSTE inte vara fancy pancy.

...men vad menar du med tvättbara "rispapper"?
  • Labolinn
    fruganL skrev 2010-01-13 11:47:29 följande:
    Ja, visst är det underbart! Allt tyg som suger upp fukt fungerar ju att stoppa i något som håller tätt, så i princip funkar ju min t-shirt i en plastpåse som är knuten så det håller tätt runt ben och mage. Kanske inte så praktiskt, lätt eller snyggt, men det mesta funkar. Det MÅSTE inte vara fancy pancy. ...men vad menar du med tvättbara "rispapper"?
    Precis, det måste inte vara urtjusigt, och med lite uppfinningsrikedom så kan man ju få allt att suga upp eller hålla tätt. :)

Jag tänkte på alla varianter av såna här inlägg www.imsevimse.se/shop.pab&id=824. Just det här är extra fiffigt säger de om bebisen är irriterad och röd i rumpan, men de funkar ju så klart lika bra som rispapper gör för att fånga upp bajs (misstänker jag i alla fall). Med den fina bonusen att de inte alls ÄR rispapper som ska spolas ner och riskera att täppa till avloppet, utan sköljs av och tvättas med tygisarna. Så tänkte jag. :)
  • grynet80

Här kommer jag med en dum fråga igen.. . Vad har ni för blöja utanpå vikblöjorna?

• JsN

Om man ska börja sälja av begagnade tygblöjor, var är det bäst att göra det?

• mariem
    grynet80 skrev 2010-01-13 12:36:37 följande:
    Här kommer jag med en dum fråga igen.. . Vad har ni för blöja utanpå vikblöjorna?

oftast en PUL-byxa, kör just nu mest med Bambineo one-size. Men egentligen gillar jag ullbyxor mest för att det känns mest "naturligt". En affär i min stad säljer hemstickade som har knäppning med kardborreband fram så man behöver inte dra på dem som en riktigt byxa vilket gör det lättare vid blöjbyten och jag behöver inte använda snappis.

fruganL skrev 2010-01-13 11:47:29 följande:
    vad menar du med tvättbara "rispapper"?
    inte riktigt samma sak men Little Lamb har jättetunna fluffiga fleece-liners som jag använder hela tiden, fleecen ger ju torrhetskänsla och dessutom fångas bajset upp på dem så man inte behöver stå och skrubba vikblöjorna (lat ) Jag har nog rispapper hemma också men det har jag faktiskt aldrig använt.
  • mariem

JsN: tradera, blocket... visst har sjalbarn.se också en avdelning där man får köpa och sälja blöjor? eller var det nåt annat sjalforum kanske...

• fruganL

Jag har använt IVs blöjbyxor and I don't like it. Tyckte aldrig de satt bra eller höll tätt. Har köpt en del begagnat och provat diverse, ett märke som heter Nikki tyckte både jag och min man om, och TuffTuff blev en favorit. Men den vi gillar helt klart bäst är Wonderwrap med trycknappar som reglerar storlek och kardborre i midjan. Very smoooth.

• grynet80
    JsN skrev 2010-01-13 13:34:28 följande:
    Om man ska börja sälja av begagnade tygblöjor, var är det bäst att göra det?
    På tradera går de rätt bra har jag sett. (har bara köpt)

Mariem, vilken stad och vad kostar de? Något man kan sticka själv kanske *funderar*.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23