• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • emindy

jag har inte provat IV formsydda men jag har inte fått något annat än mina egensydda formsydda att hålla så tätt att inget nånsin kommit på blöjbyxan. Däremot är det extremt sällan något kommit utanför blöjpaketet helt och hållet om inte blöjan varit full eller att fleecen varit igentäppt på nån pocket.

• Labolinn

Åh, vad bra! Tack för era svar, emindy och winterangel85!

• Caeruleus

Någon här som köper sina blöjor från någon utländsk e-butik till bra pris?
    Från england kanske. Vilken butik köper ni ifrån och hur mycket måste man köpa åt gången för att det skall vara värt det?

• Blå Flygare
    winterangel85 skrev 2010-01-13 22:17:04 följande:
    Lillstumpan har blivit jätteröd och vattning i ljumskarna nu.. =( Är det någon som har tips på vad vi kan göra? Jag har smort med inotyol då BVC rekomenderat detta, men tycker inte att jag ser skillnad. Hon ligger även och luftar stjärten någon timme om dagen, men det hjälper inte..
    Har samma proböem med sonen av och till, salvorna hjälper inget. Har kommit fram till att han är känslig både mot fukt och värme. Tvättar med våtservetter för att slippa fukt fast jag innan bestämt mig för att det bara var skit och skulle undvikas i alla lägen {#lang_emotions_undecided}. Sen luftas det vid varje byte (blåser torrt) och sen på med potatismjöl. Blöja UTAN torr-skikt, torrskiktet gör det varmt=svettigt=blött. Bambublöja är det enda som funkar här, bambu är ju lite svalare än bomull.
  • mariem
    puma82 skrev 2010-01-14 08:10:36 följande:
    Någon med erfarenhet av coolababy?
    Det är den enda pocket vi använder, jag är nöjd med den. Fuzzi Bunz läckte hela tiden för oss men den här funkar.
    grynet80 skrev 2010-01-13 18:06:52 följande:
    På tradera går de rätt bra har jag sett. (har bara köpt)Mariem, vilken stad och vad kostar de? Något man kan sticka själv kanske *funderar*.
    det är i jakobstad i Finland så antagligen en ganska lång resa för dig Om du vill kan jag ta ett foto så du får se hur den ser ut!
  • mariem

caeruleus: babybots.co.uk har jag köpt från, bla coolababy som jag skrev om här ovanför. Betydligt billigare, även om man bara köper några få blöjor blir det snabbt lönsamt även om man tänker på portot.

• smurra

frågade innan om ngn hade råd ang läckande diaperapsbyxa,vill gärna se om ngn har ngn fundering om det

fråga ang vikisar,hur ofta byter ni som kör vikisar till barn från 1 år uppåt? hur många går det åt en vanlig dag ca? byter ni direkt vid kissandet eller väntar ni tills blöjan verkar full?
    byter själv direkt jag ser att han kissar och det blir många byten*s*.

• Caeruleus

Igår fick jag hem mina 4 första FuzziBuns. Dom är av den nästnyaste modellen av Small och skall tydligen gälla för 3-6kg. Min spontana reaktion var att de kändes stora??? Knäpper jag de yttersta knapparna så tror jag nästan de går på min 2 åring på 16kg {#lang_emotions_surprised}.
    Hur länge har era FB räckt?

Sen funderar jag kring tvättråden. Det står 35 grader på lappen vilket låter tokigt kalt. Jag vill helst tvätta varmt för att få bort sy mycket som möjligt ??!!

• grynet80
    mariem skrev 2010-01-15 17:10:21 följande:
    det är i jakobstad i Finland så antagligen en ganska lång resa för dig Om du vill kan jag ta ett foto så du får se hur den ser ut!
    Hehe, ja det är ju en bit från blekinge och dit . Du får jättegärna ta ett foto!
  • UnDeuxTrois

Fick två blöjor på posten i veckan som jag beställt via eBay, såg väldigt tunna, fina och välsydda ut. Enda smolket i bägaren var att det var fel färg på den ena ... Tror den ena hetta Coolababy och den andra Babyland ... eller nåt sånt.

Svar på tråden Tygblöjetråden 23