• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Labolinn
    fruganL skrev 2010-01-14 12:01:25 följande:
    ...men annars finns blocket...
    Absolut! :) Inte att förakta. Jag är så himla Tradera-biten för tillfället att jag glömmer bort Blocket.
  • winterangel85
    puma82 skrev 2010-01-14 08:10:36 följande:
     Någon med erfarenhet av coolababy?
    Vi har några Coolababy till vår tös och de fungerar bra, iband kan det läcka lite runt låren om man varit slarvig när man satt på dem. Jag använder dem även som blöjbyxa till vikisarna om mina andra är i tvätten.
    Vet att det var någon här som sa att de kunde började läcka i PUL-tyget efter ett tag. Vi har trots detta beställt 12 st till då vi tycker att det är så prisvärda och fungera så bra till natten.
  • Ronjas mamma
    Labolinn skrev 2010-01-14 11:46:18 följande:
    Oj! Hm...hoppas inte sambon läser det. Jag har sagt till honom att de ska gå att använda i några månader... Vi håller tummarna för att det går ett tag i alla fall. Men tack för varningen. Då ska vi nog inte köpa på oss för mycket av den stl. Coolt namn ni valt till sonen, förresten! Har nog aldrig hört det förut. :)
    Labolinn det är väldigt olika hur länge man kan ha nb min yngsta dotter växte ur dem på ca 6 veckor min äldsta hade demnog i fyra månader tror jag och blöjbyxan längre känns som den är större än själva formsydda blöjan. Har ni tur får ni en liten krabbat och kan använda dem länge

Till alla er som väntar barn kom ihåg att kolla in Stadium skötväska bra pris och bra storlek..Genomtänkt design..
  • emindy

FruganL
    Tvätta ur tunnan och skall du testa med locket av måste du göra det ända ifrån första blöjan. Det luktar inget för att blöjorna torkar och därmed bildas ingen ammoniak! Jag har inga sköljda blöjor i torrförvaringen, de har jag i en hink med vatten i duschen. Så gör jag dels för att inte blöjorna skall hinna mögla men även för att det inte skall börja lukta då jag aldrig får bort precis allt bajs ifrån blöjan och är den nedsänkt i vatten luktar det inget

Men jag sköljde aldrig bajsblöjorna förrän lillan började med smakportioner och bajsfläckarna inte gick bort i tvätten längre.

• Tuvaduva

Hej ni som vet!
    Är helt grön på detta.
    Klarar man sig med detta skulle ni säga?
    Vad mer kan man tänkas behöva?

12 vikblöjor.
    1 3in1 blöja med knappfunktion.
    2 st formsydda blöjor.
    1 st all in one blöja.
    1 paket (5pack) flanellinlägg från IMSE, NYA!
    6 st Ullrike extra inlägg
    8 st blöjbyxor i strl ca 3-6 kg.
    7 st blöjbyxor i strl ca 7-10 kg.
    8 st blöjbyxor i strl ca 10-uppåt.

Vad är en PUL-påse?
    Är rispapper dyrt? Vart köper man det?

Tusen tusen tack!

• Mii

Kan man använda ett tygstycke som inte är kvadratiskt som vikblöja? hur viker man dom på bästa sätt i sånna fall? Har ganska många handukar från ikea med måttet 40x60 cm och funderar på om man skulle kunna använda dom som vikisar - vad tror ni? är ganska ny på det här med tygblöjor och använder i dagsläget mest formsydda.

• fruganL

Viker man den traditionella trekantsvikningen med en limpa i mitten behöver det inte vara kvadratiskt...limpan blir längre än vanligt bara. Prova vika så får du se!
    Men 40x60 låter ganska litet. Jag hade nog limpat ihop dem och använt som booster med en annan blöja.

En PULpåse är en påse i PULtyg. PULtyget är vattentätt, många blöjbyxor eller ytterskikt på blöjor är i det materialet. PULpåsen förvarar man använda blöjor i när man är borta någonstans. Har man ingen PULpåse kan man likagärna använda valfri annan påse istället.

Vågar mig på ett svar på blöjlistan, men märk väl att jag är ganska grön på området själv.
    Det låter som ett underskott av "blöjor" (vikblöjor eller formsydda) och ett överskott av blöjbyxor:
    Vi gör åt 6-8 blöjor per dygn, beror lite på. Byter varannan-vartrejde timma dagtid och boostar upp en nattblöja som håller tio timmar ungefär.
    Flanellinläggen från imse går inte att ha själv i en blöjbyxa, det ligger inte på plats. Fungerar bättre i en pocket eller möjligtvis som booster med en vikblöja. De extra inläggen från Ullrike fungerar säkerligen likadant.
    Det ger att du har 16 blöjor och 11 extrainlägg.
    Gällande blöjbyxorna så har du mer än väl. Vi har två par och det räcker med dem så länge vi (läs jag) vikt bra så bajset inte läcker ut. Tvättar dem någon gång ibland eller när det kommit bajs på. Med åtta stycken kan man ju byta två gånger om dagen!

Rispapper finns till exempel på minimundus.se, där kostar en rulle 24 kronor. Inte så värst mycket med andra ord.

• Titinea
    Labolinn skrev 2010-01-14 11:46:18 följande:
    Oj! Hm...hoppas inte sambon läser det. Jag har sagt till honom att de ska gå att använda i några månader... Vi håller tummarna för att det går ett tag i alla fall. Men tack för varningen. Då ska vi nog inte köpa på oss för mycket av den stl.Coolt namn ni valt till sonen, förresten! Har nog aldrig hört det förut. :)
    Min tjej kunde ha IV NB i drygt tre månader. Men hon gick inte spikrakt uppåt, Vägde 3 kilo som nyfödd och vid 3 1/2 månad vägde hon 5 kilo. Så det beror helt på hurdan bebis ni får...  :)
  • Labolinn
    *Puff*

Labolinn skrev 2010-01-14 11:48:01 följande:
    Ny fråga från en som inte ens börjat än. Jag har förstått att det kan vara svårt att få IV:s (och andras?) tygblöjor att hålla tätt kring benen på de minsta pluttarna. Smala lår och så vidare. Skulle ni erfarna säga att det är lättare att få vikblöjor att hålla tätt när bebisen är liten?
  • winterangel85
    Labolinn skrev 2010-01-14 21:21:32 följande:
    Ny fråga från en som inte ens börjat än. Jag har förstått att det kan vara svårt att få IV:s (och andras?) tygblöjor att hålla tätt kring benen på de minsta pluttarna. Smala lår och så vidare. Skulle ni erfarna säga att det är lättare att få vikblöjor att hålla tätt när bebisen är liten?
    Jag tycker inte att det har varit svårt att få några blöjor att hålla tätt, har både formsydda och vikisar alla i NB-stl från IV.

Min tjej är 6½ vecka (vägde 5 kg vid 5 veckor) och IV's blöjbyxor passar henne perfekt just nu och jag tror att hon kommer att kunna ha dem länge till. De har även passat sen födseln, men det var något stora runt låren då, men höll alltid tätt. Hon vägde 3,3 kg som minst.  
Svar på tråden Tygblöjetråden 23