• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Blå Flygare

Någon som har tips på hur man får ur röklukt ur blöjor? Köpt en på tradera och den stinker Rädd att de andra ska ta lukt om jag tvättar de ihop.

• johlinn

Blå myran - absolut mest effektiva jag testat mot lukt har varit bikarbonat! En halv påse i en normalstor maskin!

• Caeruleus

Vita pockets och blöjbyxor, är de svårare att hålla fräscha? Tänker på bajsfläckar etc.

Kör ni på bodys eller blir de snabbtför korta i längden?

• fruganL

Mina BGpocket börjar väl bli liiite fläckiga inuti, men jag fascineras ändå fortfarande över att det inte satt fläckar. Annat är det med vikblöjorna, de är snarare bruna än vita vid det här laget.

Bodys här...visst växer han ur dem lite snabbare än han hade gjort om inte gumpen varit så stor, men det känns som att det inte handlar om så stor skillnad i alla fall inte nu i början. Bodyförlängare kommer säkerligen införskaffas vad det lider.

• Tuvaduva

Hej!
    Jag måste fråga igen...
    Är helt grön på detta.
    Klarar man sig med detta blöjpaket skulle ni kunniga säga?
    Vad mer kan man eventuellt tänkas behöva?

12 vikblöjor. (räcker verkligen det?)
    1 3in1 blöja med knappfunktion.
    2 st formsydda blöjor.
    1 st all in one blöja.
    1 paket (5pack) flanellinlägg från IMSE, NYA!
    6 st Ullrike extra inlägg
    8 st blöjbyxor i strl ca 3-6 kg.
    7 st blöjbyxor i strl ca 7-10 kg.
    8 st blöjbyxor i strl ca 10-uppåt.

Tusen tusen tack snälla ni!

• fruganL

Tuvaduva...om du scrollar tillbaka två sidor till post #347, två poster efter din förra förfrågning, så har du mitt svar där. Helt bevandrad inom det här är jag dock inte, eftersom jag är nybörjare själv, men lite tankar och lite erfarenhet har jag fått.

• emindy
    smurra skrev 2010-01-16 16:54:35 följande:
    emindy  ja det känns som att det är lite väl ofta faktiskt,,har hållt på m tygisar bara ca 1 månad,han fick så hemska blöjexem hela tiden så det var daxs att sluta m pappersblöjorna,hade tygisar till min näst yngsta son i 2 år så det var inget nytt så att säga.hur gammal är tösen din? sonen blir 16 mnd nästa vecka.
    Då är det nog därför! Engångsblöjebarn småskvätter mer än de som gått med tygblöjor och vad jag förstår bör det gå till sig, bara att hålla ut. Undersökningen jag läste menade på att småskvättandet var orsaken varför barn med engångsblöja löpte större risk att få urinvägsinfektion.
    Dottern har precis fyllt ett år.
  • emindy

Jag kommer inte ihåg om jag svarade, men jag kommer ihåg fruganLs svar och håller med, lite väl många blöjbyxor och alldeles för få blöjor. Samtidigt är det kanske svårt att veta vilken sorts blöja du vill köpa mer av förrän ni testat?

• smurra

emindy,,,aha,så kanske det är,han kissade dock pappersblöjorna fulla ganska snabbt oxå,vikisarna är överfulla efter 1 timme om han sover en lur och man inte byter efter ca 20-30 min.Men jag byter på och så hoppas jag att det lugnar ner sig snart*s*.Tack för dina svar

Svar på tråden Tygblöjetråden 23