• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • emindy

smurra:
    Vi byter så snart vi märkt att hon kissat. Det kanske går åt en 7-8 blöjor per dag men det är olika och hon kan göra en del på pottan ibland och då går det ju inte åt lika många blöjor.

• Humminggirl

Jag förstår mig inte riktigt på detta med fuskmocka som torrinlägg. Jag köpte en bit i julas och klippte i lagom stora bitar och lade som inlägg i mina pocketblöjor, men jag tycker inte att det känns torrare alls! Nästan ännu blötare än om vi kör utan så bomullstyget hamnar närmast huden. 

Hur är det tänkt egentligen? Är det en speciell sorts fuskmocka man ska använda? Ska tyget prepareras på något sätt?
    Lillan blev rejält röd i rumpan innan jul och vi körde med engångs hela jul och nyår, men jag vill verkligen få detta att funka.
  • fruganL

Det är lustigt det här med tygblöjor. Ingen jag känner använder det, men så har det visat sig att alla tänkt tanken.

Ett par tänkte att de skulle vänja sig vid att ha bebis först så de ville köra den lätta varianten med engångsblöjor och byta till tyg efter ett tag, men de blev fort bekväma av sig, så det gick i stöpet.
    I ett par har den ena extrem bascillskräck och den andra jobbar med vuxenbajsblöjor och vill ha så lite hantering som möjligt.
    Ett trejde par hade inte riktigt energin.
    Ett fjärde par har ärvt en hop blöjor, bara inte kommit igång än.
    En mamma är ensamstående och har inte tvättmöjligheter i lägenheten så situationen skulle inte blivit hållbar.

...och så vidare.

• JsN
    Caeruleus skrev 2010-01-16 09:29:44 följande:
    Igår fick jag hem mina 4 första FuzziBuns. Dom är av den nästnyaste modellen av Small och skall tydligen gälla för 3-6kg. Min spontana reaktion var att de kändes stora??? Knäpper jag de yttersta knapparna så tror jag nästan de går på min 2 åring på 16kg .Hur länge har era FB räckt?Sen funderar jag kring tvättråden. Det står 35 grader på lappen vilket låter tokigt kalt. Jag vill helst tvätta varmt för att få bort sy mycket som möjligt ??!!
    Vi har mediumtill vår drygt tvååring. Och de kommer att räcka. (Men då är pytte en pytte, vi använder stl 4 i engångsblöjor) Jag tvättar i 60 och det går bra.
  • johlinn

fuzzis går jättebra att tvätta i 60 grader, det är bara amerikanarna som är knepiga med tvättråd! Storleksmässigt köpte jag medium på en gång för barn skulle ju växa så snabbt. Så råkade jag få en av den minsta sorten som inte kunde ha medium förrän han var nästan året...

• smurra

emindy   tack för ditt svar,vad roligt att hon går på pottan ibland. Jag byter ca 12-13blöjor just nu per dag då jag inte inväntar att blöjan ska bli full utan gör som du, byter direkt.Han kissar med ca 20-30 minuters mellanrum.

• emindy
    smurra skrev 2010-01-16 14:28:57 följande:
    emindy   tack för ditt svar,vad roligt att hon går på pottan ibland. Jag byter ca 12-13blöjor just nu per dag då jag inte inväntar att blöjan ska bli full utan gör som du, byter direkt.Han kissar med ca 20-30 minuters mellanrum.
    det låter ju jätteofta! Hur länge har ni hållit på med tygblöjor?
  • Caeruleus
    JsN skrev 2010-01-16 13:00:44 följande:
    Vi har mediumtill vår drygt tvååring. Och de kommer att räcka. (Men då är pytte en pytte, vi använder stl 4 i engångsblöjor) Jag tvättar i 60 och det går bra.
    Oj bara 4, vi har 6 till vår kille. Jag har budat hem 5 st M av FB som jag ännu inte fått. Kanske ska sätta på en på storkillen och ser hur det ser ut.
    johlinn skrev 2010-01-16 13:47:24 följande:
    fuzzis går jättebra att tvätta i 60 grader, det är bara amerikanarna som är knepiga med tvättråd! Storleksmässigt köpte jag medium på en gång för barn skulle ju växa så snabbt. Så råkade jag få en av den minsta sorten som inte kunde ha medium förrän han var nästan året...
    Så skönt, jag vart rätt förvånad när jag såg 35 grader. Det blir dom ju inte rena på.

Svårt det där med storlekar. Om lillebror växer som storebror så passerar han 7kg vid 3 månader så jag vill ju inte köpa på mig för smått.

Än så länge har jag

4 st FB small
    5 st FB medium
    sen tänkte jag köpa vikisar, både begagnade och nya från Ikea.

Blöjbyxor funderar jag på mängd och storlek.
    Kanske 2-3st IV i soft newborn och sen komplettera med större storlek när jag vet om dom passar.

Tror nog att det är i det minsta laget men jag vill testa först hur det känns. Och om modellerna passar. Storebror har alltid varit kort och tjock med stadiga lår.
  • smurra

emindy  ja det känns som att det är lite väl ofta faktiskt,,har hållt på m tygisar bara ca 1 månad,han fick så hemska blöjexem hela tiden så det var daxs att sluta m pappersblöjorna,hade tygisar till min näst yngsta son i 2 år så det var inget nytt så att säga.hur gammal är tösen din? sonen blir 16 mnd nästa vecka.

• IVFmamma

Nån som har provat IV trainingpants? Eller bara har en åsikt om dem? Är de onödiga att köpa?

Svar på tråden Tygblöjetråden 23