• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Plutteli
    Nillan77 skrev 2009-12-14 21:20:34 följande:
    Är det någon här som kör med Imse Vimse? Är de bra? Fördelen med dem är ju att de finns här i stan så jag behöver inte beställa över internet... Vikblöjor har jag ett helt gäng (22 st) så egentligen är det väl bara blöjbyxor som behöver köpas.
    Vi testade dem och vår tjej kissade rakt igenom dem direkt så för oss var de ingen höjdare. För jag antar att du menade själva blöjorna nu? Blöjbyxor har vi inte testat, har bara provat stacinators och hemmastickade.
  • emindy

Jag har mailat dom på kommunen nu för att få säkert besked om rispapperet där jag bor. Lite skrämmande med stopp i avloppet men det handlar ju inte om några mängder för oss, kanske ett ark om dagen...

Annars struntar jag i rispapperena. Det har ju funkat än så länge och jag kan ju använda tyginlägg istället som någon tipsade om!

• emindy

Blöjbyxor finns inget rakt svar på. Det gäller att prova sig fram som med så mycket annat!
    Vi har tyckt om Imse vimses, inget skav här inte! Favoriterna har ändå varit Wonder Wraps och hemmastickade ullbyxor.

• fruganL

Har inte heller haft problem med skav på IV, men tycker ändå inte om dem. De är alldeles för små runt om i midjan så 3-6kilona passar nog fortfarande inte och nu väger han 5,5. Har inte provat på ett tag förvisso.
    Har ett par TuffTuff som kommit med när jag köpt på blocket och de är bland favoritera och något som heter Nikki (tror jag) som nu är för små. Annars är WW en stor favorit här också, när det kommer till blöjbyxor!

• Sessan85

* lägger till som favorit *
    Än så länge är vi bara i försöksstadiet, hoppas på plus i julklapp, men när det väl kommer en bebis är tanken att använda tygisar. Så just nu läser jag allt jag kan komma över som handlar om just det. :O)

• Lantani

Har blivit tipsad om att testa tydblöjor eftersom alla vanliga blöjor som jag testat på sonen läcker när han sover.
    De läcker vid sidan upp mot ryggen, där det liksom inte finns något som suger upp.
    Hade tänkt köpa 1 bara för att testa på natten. Vad bör man satsa på?
    Kan tillägga att han väger ca 9,3 och är 80 cm lång, 13 månader gammal.

• Ronjas mamma
    Lantani skrev 2009-12-15 14:56:55 följande:
    Har blivit tipsad om att testa tydblöjor eftersom alla vanliga blöjor som jag testat på sonen läcker när han sover. De läcker vid sidan upp mot ryggen, där det liksom inte finns något som suger upp. Hade tänkt köpa 1 bara för att testa på natten. Vad bör man satsa på? Kan tillägga att han väger ca 9,3 och är 80 cm lång, 13 månader gammal.
    Han har ca samma storlek som min dotter på 18 månader jag använder Imse vimse AIO i storlek M men ska till att köpa L snart. (9.4 och 78 cm)
  • Lantani

Ronjas mamma skrev 2009-12-15 18:26:12 följande:

Han har ca samma storlek som min dotter på 18 månader jag använder Imse vimse AIO i storlek M men ska till att köpa L snart. (9.4 och 78 cm)
    De har jag kikat lite på. Funkar de bra på natten? Behövs något extra inlägg, eller de har man som de är?
    Sambon är lite svår att övertala till att testa tygblöjor.
  • Ronjas mamma

Jag lovade min man att jag skulle tvätta den gången vi skulle ha första barnet men jag fick kejsarsnitt så han fick ta tvätten och accepterade tygblöjorna när han väl hade börjat..De brukar vara lättare att övertala till att prova AIO eller pocket..

Jag kör dem som de är till äldsta barnet till yngsta har vi ett fyrkantigt frotte' inlägg också från I.V

• Blå Flygare
    Lantani skrev 2009-12-15 14:56:55 följande:
    Har blivit tipsad om att testa tydblöjor eftersom alla vanliga blöjor som jag testat på sonen läcker när han sover. De läcker vid sidan upp mot ryggen, där det liksom inte finns något som suger upp. Hade tänkt köpa 1 bara för att testa på natten. Vad bör man satsa på? Kan tillägga att han väger ca 9,3 och är 80 cm lång, 13 månader gammal.
    BumGenius med dubbla inlägg är en poppis nattblöja, men den har ju raka inlägg så inget som suger på sidan. I en formsydd blöja har du sgande matrial överallt. Bambu suger bra. Sen kan du ha ett BG-inlägg mellan den formsydda och blöjbyxan.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23