• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • emindy
    Plutteli skrev 2009-12-14 12:35:47 följande:
    Rispapper kan du spola ner i toan!
    Titinea skrev 2009-12-14 13:17:48 följande:
    Det kan dock bli stopp i avloppet och reningsverket blir tydligen inte så glada över det..
    Ekorrfamiljen skrev 2009-12-14 13:24:25 följande:
    Inget rispapper i toan! Även om tillverkare säger att det är ok..
    Ni ser! Jag antar jag får ringa kommunen och fråga... Vi har egen avloppsbrunn som töms en gång om året så rent teoretiskt, om det inte blir stopp, borde rispapperet förmultna långt innan det är dags för nästa tömning.
  • Blå Flygare
    emindy skrev 2009-12-14 15:09:39 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-12-14 13:13:03 följande: När jag var iväg på tredagars resa i våras med liten bebis hade jag med alla rena blöjor i en egen kasse, typ ikea. Men då tvättades inget å andra sidan. Har du möjlighet att torka i torktumlare torde ju två dagars åtgång räcka.
    Jag vet inte om jag vågar tumla. Den tumlaren är lika gammal som jag, och blir lite väl varm ibland. Vill ju inte att blöjorna ska passa till prematura sen Kanske lika bra att packa med regält.
  • JsN
    emindy skrev 2009-12-14 15:12:06 följande:
    Ni ser! Jag antar jag får ringa kommunen och fråga... Vi har egen avloppsbrunn som töms en gång om året så rent teoretiskt, om det inte blir stopp, borde rispapperet förmultna långt innan det är dags för nästa tömning.
    HAr du egen brunn så ska du absolut inte spola ner rispapper! Men visst en egen brunn som slamsugs hindrar allt fast som inte ska till reningsverket att komma ut i ledningarna. Men du har troligen antingen egen pump eller en ganska gammal installation eftersom man normalt idag inte bygger med avloppsbrunnar.

Största risken med allt som inte ska gå i avloppet är alltid den egna installationen. Ju äldre installation dessto större risker. Dels kapacitetmässigt, dels att man själv får hantera skiten när det fastnar.

Risken med rispapper (och hår och tamponger och hushållspapper och tops och etc) är att det fastnar i rören och sedan bygger det upp en propp och till slut blir det stopp.
  • UnDeuxTrois

Oj, bra o veta. Man man behöver väl inte använda rispapper?

• Blå Flygare
    UnDeuxTrois skrev 2009-12-14 18:14:44 följande:
    Oj, bra o veta. Man man behöver väl inte använda rispapper?
    Nejdå, alls inte.
  • Ronjas mamma
    Blå Flygare skrev 2009-12-14 15:14:03 följande:
    Jag vet inte om jag vågar tumla. Den tumlaren är lika gammal som jag, och blir lite väl varm ibland. Vill ju inte att blöjorna ska passa till prematura sen Kanske lika bra att packa med regält.
    Prova innan att hängtorka en,
    så vet du hur många dagars torktid och kan så räkna ut hur många du behöver ha med.
    Jag var borta ett dygnstid med våra flickor hade 14 blöjor med i allt plus några engångs men klarade mig precis med tygisarna..
  • Nillan77

Jag har fått tygblöjor från min storasyster. Hon skickade då med 5 stycken små tygstycken som man kan ha istället för rispapper för att kunna lyfta bort bajset smidigt och som är lätt att bara skälja av litegrann. Det kanske inte finns sådana att få tag i längre?

Min syster använde vikisar och blöjbyxor. En del av blöjbyxorna har rätt så stela kardborrar. Går det att göra något åt det eller är de helt enkelt för gamla att använda nu? Det kan ju inte vara skönt för bebisen med en stel kardborrekant i magen...

• Nillan77

Är det någon här som kör med Imse Vimse? Är de bra? Fördelen med dem är ju att de finns här i stan så jag behöver inte beställa över internet... Vikblöjor har jag ett helt gäng (22 st) så egentligen är det väl bara blöjbyxor som behöver köpas.

• Blå Flygare
    Nillan77 skrev 2009-12-14 21:20:34 följande:
    Är det någon här som kör med Imse Vimse? Är de bra? Fördelen med dem är ju att de finns här i stan så jag behöver inte beställa över internet... Vikblöjor har jag ett helt gäng (22 st) så egentligen är det väl bara blöjbyxor som behöver köpas.
    Jag tyckte de var ok. Min grabb har rätt tjock mage, så de fick lite kort användningstid innan de var urvuxna på bredden. Funkade med rutvävda vikisar, inte med bambufrotté. Fick lätt skav på magen av kardborren dock.
  • Markatta

Ronjas mamma skrev 2009-12-14 07:41:06 följande:

Jag har inte varit det men en kompis kompis reste ensam runt i asien med vikisar och pullbyxor, det var faktiskt när jag hörde det jag gav mig fan på att om hun kunde på resande fot så kunde jag väll hemma
    JsN skrev 2009-12-14 08:06:22 följande:
    Vi har haft med oss vikblöjor och PUL-byxor. Jag sköljde ur och hängde på tork och sedan skickade jag dem på tvätt. Jag fick ingen (negativ) reaktion från tvättställena. Jag vågade inte ha pockets eftersom de är mer känsliga för att tvättas fel. Vi kompletterade med engångs men använde till största delen tyg.
    Det låter ju lovande!
    Kanske ska ta med både vikisar och pockets?
    Hemma tvättar vi iofs nästan bara för hand faktiskt, och kör en uppfräschning i tvättmaskin när vi har tvättid för kläderna (typ en gång varannan vecka).
Svar på tråden Tygblöjetråden 23