• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Markatta

Nu har jag sytt tre nya pockets, de blev så bra! Hurra hurra ! Första blöjan gjorde jag med tryckknappar sen bestämde jag mig för att köra med kardborr istället...
    Det var så mycket lättare att sy dem än jag trodde, jag ska nog sy massor att ha med till Indien... Jag har sytt dem i fleece innerst, sen microfiberinlägg som jag fäst i framkanten och så fint rött pul-tyg ytterst, så de torkar ju verkligen på nolltid vilket jag tror vi kommer uppskatta när vi är ute och reser.

Är det nån annan i tråden som varit på långresa och använt tygblöjor?
    Alla tips och idéer är varmt välkomna!

• Ronjas mamma
    Markatta skrev 2009-12-14 02:07:48 följande:
    Nu har jag sytt tre nya pockets, de blev så bra! Hurra hurra ! Första blöjan gjorde jag med tryckknappar sen bestämde jag mig för att köra med kardborr istället... Det var så mycket lättare att sy dem än jag trodde, jag ska nog sy massor att ha med till Indien... Jag har sytt dem i fleece innerst, sen microfiberinlägg som jag fäst i framkanten och så fint rött pul-tyg ytterst, så de torkar ju verkligen på nolltid vilket jag tror vi kommer uppskatta när vi är ute och reser. Är det nån annan i tråden som varit på långresa och använt tygblöjor? Alla tips och idéer är varmt välkomna!
    Jag har inte varit det men en kompis kompis reste ensam runt i asien med vikisar och pullbyxor, det var faktiskt när jag hörde det jag gav mig fan på att om hun kunde på resande fot så kunde jag väll hemma
  • JsN
    Markatta skrev 2009-12-14 02:07:48 följande:
    Är det nån annan i tråden som varit på långresa och använt tygblöjor?Alla tips och idéer är varmt välkomna!
    Vi har haft med oss vikblöjor och PUL-byxor. Jag sköljde ur och hängde på tork och sedan skickade jag dem på tvätt. Jag fick ingen (negativ) reaktion från tvättställena. Jag vågade inte ha pockets eftersom de är mer känsliga för att tvättas fel. Vi kompletterade med engångs men använde till största delen tyg.
  • saknaden

Hej...Vad glad jag vart att jag hittade den här sidan med alla bra tipps och alla sidor som man kan beställa från!
    Jag hade tygblöjor på min dotter för 10år sedan och nu när vi ska ha en till så är det självklat för mig att ha det igen. Har bara haft problem att hitta rispapper men nu har jag hittat tack vare er! Roligt

• emindy

Jag har en fråga! ni som kör med rispapper, hur gör ni med efterhanteringen så att säga?
    Skiten är så lös att den fastnar men inte lös nog att enkelt sköljas bort och jag hade nån tanke om att använda rispapper för att inte behöva skölja blöjan men jag vet inte vad jag skall göra av papperet! Kan man verkligen inte spola ned det?
    Det känns ju helknäppt att stoppa det i en egen liten plastpåse och knyta åt men det har varit enda sättet för att det inte skall börja stinka... Jag är inte van att behöva bry mig i sånt!

• Plutteli
    emindy skrev 2009-12-14 11:07:07 följande:
    Jag har en fråga! ni som kör med rispapper, hur gör ni med efterhanteringen så att säga? Skiten är så lös att den fastnar men inte lös nog att enkelt sköljas bort och jag hade nån tanke om att använda rispapper för att inte behöva skölja blöjan men jag vet inte vad jag skall göra av papperet! Kan man verkligen inte spola ned det? Det känns ju helknäppt att stoppa det i en egen liten plastpåse och knyta åt men det har varit enda sättet för att det inte skall börja stinka... Jag är inte van att behöva bry mig i sånt!
    Rispapper kan du spola ner i toan!
  • Blå Flygare

Vi ska åka bort några dagar över julhelgen. Hur många blöjor tror ni vi behöver ta med? Vi har många av bekvämlighetsskäl, men hur många BEHÖVS? Tänkte tvätta varje dag, det är formsydd bambu så lååång torktid.

• Titinea
    Plutteli skrev 2009-12-14 12:35:47 följande:
    Rispapper kan du spola ner i toan!
    Det kan dock bli stopp i avloppet och reningsverket blir tydligen inte så glada över det..
  • emindy
    Blå Flygare skrev 2009-12-14 13:13:03 följande:
    Vi ska åka bort några dagar över julhelgen. Hur många blöjor tror ni vi behöver ta med? Vi har många av bekvämlighetsskäl, men hur många BEHÖVS? Tänkte tvätta varje dag, det är formsydd bambu så lååång torktid.
    När jag var iväg på tredagars resa i våras med liten bebis hade jag med alla rena blöjor i en egen kasse, typ ikea. Men då tvättades inget å andra sidan. Har du möjlighet att torka i torktumlare torde ju två dagars åtgång räcka.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23