• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Plutteli
    Lantani skrev 2009-12-15 18:42:57 följande:
    Ronjas mamma skrev 2009-12-15 18:26:12 följande: De har jag kikat lite på. Funkar de bra på natten? Behövs något extra inlägg, eller de har man som de är? Sambon är lite svår att övertala till att testa tygblöjor.
    Jag har formsydda i bambu, tunna och smidiga men håller ca 6 dl väta utan problem! Med en ullbyxa utanpå så är det oslagbart som nattblöja men ändå inte avsevärt tjockare än en engångs (iaf inte de jag har)!
  • Blå Flygare
    Lantani skrev 2009-12-15 18:42:57 följande:
    Ronjas mamma skrev 2009-12-15 18:26:12 följande: De har jag kikat lite på. Funkar de bra på natten? Behövs något extra inlägg, eller de har man som de är? Sambon är lite svår att övertala till att testa tygblöjor.
    Aio är "färdiga" o kan i regel inte boostas.
  • Blå Flygare
    Plutteli skrev 2009-12-15 19:19:03 följande:
    Jag har formsydda i bambu, tunna och smidiga men håller ca 6 dl väta utan problem! Med en ullbyxa utanpå så är det oslagbart som nattblöja men ändå inte avsevärt tjockare än en engångs (iaf inte de jag har)!
    Har du sytt egna? Mina bambusar är inte så smidiga.
  • Plutteli
    Blå Flygare skrev 2009-12-15 19:20:35 följande:
    Har du sytt egna? Mina bambusar är inte så smidiga.
    Jo, jag har en modell som jag har och säljer på min hemsida bla som jag sytt. Jag har gjort den i bara två lager bambu så den torkar fort, och sedan en "booster" som är i tre lager men viks, så totalt blir det 11 lager bambu, men ändå väldigt väldigt tunt! (och torkar över natten i avstängt torkskåp )
  • Ekorrfamiljen
    Plutteli skrev 2009-12-15 19:22:31 följande:
    Jo, jag har en modell som jag har och säljer på min hemsida bla som jag sytt. Jag har gjort den i bara två lager bambu så den torkar fort, och sedan en "booster" som är i tre lager men viks, så totalt blir det 11 lager bambu, men ändå väldigt väldigt tunt! (och torkar över natten i avstängt torkskåp )
    Please inboxa mig!!

Sitter och kollar på någon sida som heter www.pinkgreen.se efter tips från en annan mamma på sonens skola och jag vill ha ALLT!! Tyvärr säger ekonomin att jag får vänta till i slutet av januari. *tjurar*
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Maria K

Jag har Wonderfulls onesize hampainlägg i mina pockets just för att det läcker annars med de raka inläggen.
    Har sedan sytt egna i Bambuhampa efter samma modell.

• Blå Flygare
    Plutteli skrev 2009-12-15 19:22:31 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-12-15 19:20:35 följande: Jo, jag har en modell som jag har och säljer på min hemsida bla som jag sytt. Jag har gjort den i bara två lager bambu så den torkar fort, och sedan en "booster" som är i tre lager men viks, så totalt blir det 11 lager bambu, men ändå väldigt väldigt tunt! (och torkar över natten i avstängt torkskåp )
    Hmmm. Jag har totbots och de är väl två lager plus två lager. Men tyget är väl tunnare antar jag.
  • trollet1985

Vi har oxå formsydda bambu från Plutteli. Jättesmidiga!!! Dock är våra för små just nu o ekonomin tillåter inte nyinköp =(

• Mamma och son

Tänkte bara fråga er mer erfarna ngt spec. jag behöver tänka på vid tvätt och skötsel av Bambu?
    Är det som hampa första tvätt omgången?
    Torktumlas eller hängtorkas?

• Plutteli
    Mamma och son skrev 2009-12-15 23:44:41 följande:
    Tänkte bara fråga er mer erfarna ngt spec. jag behöver tänka på vid tvätt och skötsel av Bambu? Är det som hampa första tvätt omgången? Torktumlas eller hängtorkas?
    De bör helst hängtorkas men det går att torktumla också. Vi torktumlar våra bambublöjor varje gång (vi är för lata för att plocka ur dem ur tvätten bland de andra blöjorna av pocket modell) och har inte märkt nån negativ effekt av det, vet dock att andra upplever att bambun blir mer kompakt om den tumlas.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23