• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Moson
    Plutteli skrev 2010-02-24 23:18:07 följande:
    Jag har gjort det många gånger och det har alltid gått bra!
    Vad bra:) Har dåliga erfarenheter av Pippilotta.se så hör mig gärna för nu innan jag beställer någonstans jag inte vet något om.
  • drWho

Hej! Behöver hjälp att lista ut varför mina blöjor läcker. Har BG pocket one-size till sonen som är 7 veckor gammal, fungerade alldeles utmärkt i början men sedan tror jag att de blivit tilltäppta, kisset bara rinner ut på ryggen när han ligger ner och inläggen är fortfarande helt torra.
    Har behandlat med diskmedel, men inte Yes som det står i trådstarten utan Änglamarks handdiskmedel. Det blev lite bättre, en del blöjor håller tätt som förut men en del fortsätter läcka. Har behandlat om med diskmedlet (samma) utan bättre resultat, nästan snarare sämre.
    Varför hjälper det inte? Vad kan jag testa nu? Och dessutom, varför täppte de till efter bara ett par veckor? Använder Grumme tvättpulver, som uppfyller kriterierna i trådstarten. Någon annan som haft problem med det?

• Caeruleus
    drWho skrev 2010-02-25 10:07:36 följande:
    Hej! Behöver hjälp att lista ut varför mina blöjor läcker. Har BG pocket one-size till sonen som är 7 veckor gammal, fungerade alldeles utmärkt i början men sedan tror jag att de blivit tilltäppta, kisset bara rinner ut på ryggen när han ligger ner och inläggen är fortfarande helt torra. Har behandlat med diskmedel, men inte Yes som det står i trådstarten utan Änglamarks handdiskmedel. Det blev lite bättre, en del blöjor håller tätt som förut men en del fortsätter läcka. Har behandlat om med diskmedlet (samma) utan bättre resultat, nästan snarare sämre. Varför hjälper det inte? Vad kan jag testa nu? Och dessutom, varför täppte de till efter bara ett par veckor? Använder Grumme tvättpulver, som uppfyller kriterierna i trådstarten. Någon annan som haft problem med det?
    Aj då, det låter lite mystiskt. Hoppas någon här kan hjälpa dig.

Har själv precis stickat klart min 1a blöjbyxa och behöver nu köpa ullkur samt nytt garn till nästa projekt. Någon som har ett bra tips på butik som säljer både garn, ullkur och stickor?
  • emindy
    grynet80 skrev 2010-02-24 19:37:24 följande:
    Får jag slänga in en liten fråga om amningsinlägg? Funderar på att sy egna av flanell, men vad har man mellan??
    Jag sydde i tre lager flanell, inget annat. Funkade jättebra!
  • grynet80
    emindy skrev 2010-02-25 12:09:24 följande:
    Jag sydde i tre lager flanell, inget annat. Funkade jättebra!
    Ok tack!
  • johlinn

drWho - kan det vara sköljmedels- tvättmedelsrester i tvättmaskinen som täppt igen? Använder du för mycket tvättmedel?

Tvätta en maskin i så hög temp. som möjligt helt utan tvättmedel och tvätt för att skölja ur maskinen. Kör därefter en blöjtvätt, även den  på så hög temp som möjligt utan tvättmedel. Det kan fungera.

Pärlar sig vattnet på inläggen om du sköljer av dem? Isf är de igentäppta och kan behöva kuras med diskmedel igen. Yes ÄR ett effektivt diskmedel, känns mer koncentrerat på nåt sätt, kanske kan vara värt att prova om inte ovanstående tvättmaskinstrick fungerar...

• EldHav

Halloj!

Min son bajsar fyra ggr per dag, så jag gav upp tygblöjor!
    BG 3.0 finns nu till salu, om ngn är intresserad?

Kolla här
    www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php&t=156160&p=7778940#p7778940

Ingen som behöver en duokombi vagn? retromodell, skitsnygg??

• 6barnsmamman
    Anaiah skrev 2010-02-26 07:40:38 följande:
    Finns det blöjpåsar i PUL att köpa någonstans (gärna med dragkedja) eller har ni sytt era själva?
    Pinkgreen har blöjpåsar i PUL har jag sett, har själv inte köpt nån så jag vet inte hur dom är, men kolla där!{#lang_emotions_smile}
  • Anaiah
    6barnsmamman skrev 2010-02-26 07:45:23 följande:
    Pinkgreen har blöjpåsar i PUL har jag sett, har själv inte köpt nån så jag vet inte hur dom är, men kolla där!
    Ok, tack!
Svar på tråden Tygblöjetråden 23