• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • madebyinferno
    yrväder skrev 2010-02-15 18:48:25 följande:
    Det är en tång som man kan sätta fast såna plastsnaps med. Man behöver med andra ord ingen dyr kampress
    Nääää shit vad smart, aja nu har jag ju en Kampress så det behöver jag ju inte - eller??

Passar vanliga kampressknappar eller är det särskilda??
    Titinea skrev 2010-02-15 18:50:25 följande:
    Tryckknappstång är det man använder för att sätta fast plasttyckknappar. Mycket billigare än en press. Den tången jag beställt går på 189:- (men tyvärr superlång frakttid).  coolmax är typ som sportkläder kan vara gjorda av. coolmax är dock ett märke på ett speciellt tyg, så det finns flera liknande. Det släpper igenom väta, men känns torrt (en av de jag har känns dock fuktig) Så den är väldigt bra att ha på insidan av pockets. Laminerar du i A4 eller har du en större mannick? Klistrar du sedan ihop delarna, för jag antar att hela inte ryms.
    är coolmax bättre än microfleece och fuskmocka som torrskickt tycker du??

Laminerar i A4 men blöjmönster iaf kommer ju i den strl så jag klipper ut, laminerar, klipper igen och tejpar sen lätt att rita av runt, blir nästan som längs en linjal...
    Be the change that you want to see in the world - Gandhi
  • Titinea
    madebyinferno skrev 2010-02-15 18:56:56 följande:
    är coolmax bättre än microfleece och fuskmocka som torrskickt tycker du?? Laminerar i A4 men blöjmönster iaf kommer ju i den strl så jag klipper ut, laminerar, klipper igen och tejpar sen lätt att rita av runt, blir nästan som längs en linjal...
    Ja, det blir det ju som.. gud vad sugen jag blev på en lamineringsmaskin.. men vänta, jag känner ju en som har en... kanske kan man låna.. hehe
    Har du press så behöver du inte tång.. press ska ju vara bättre, men har man inte budget för en sådan, så är ju tång bra.. (eller ja, jag har ju inte testat en sådan, men vad jag hört av andra)
  • yrväder
    madebyinferno skrev 2010-02-15 18:56:56 följande:
    Nääää shit vad smart, aja nu har jag ju en Kampress så det behöver jag ju inte - eller??

Passar vanliga kampressknappar eller är det särskilda??
    det är vanliga kampressknappar som passar.
  • Titinea

Oj. Såg att jag glömde svara på din fråga om coolmaxen...

Jag tycker att microfleece och fuskmocka blir tjockare än coolmax. Det blir väldigt tunt med coolmax.. om man bortser från inlägget.
    microfleece blir varmt på sommaren tycker jag och tror att coolmaxen är bättre då. Nu har jag inte testat, men jag får se i sommar.
    Jag kikade på kestovaippakauppa och de hade en sådan KAMtång. Så det är nog den du såg.
  • madebyinferno
    Titinea skrev 2010-02-15 18:59:52 följande:
    Ja, det blir det ju som.. gud vad sugen jag blev på en lamineringsmaskin.. men vänta, jag känner ju en som har en... kanske kan man låna.. hehe Har du press så behöver du inte tång.. press ska ju vara bättre, men har man inte budget för en sådan, så är ju tång bra.. (eller ja, jag har ju inte testat en sådan, men vad jag hört av andra)
    köpte min lamineringsmaskin på gekås för under 200:-, och plasten är inte heller särskilt dyr, inte ens 1:- per ark blir det...
    Titinea skrev 2010-02-15 19:12:03 följande:
    Oj. Såg att jag glömde svara på din fråga om coolmaxen... Jag tycker att microfleece och fuskmocka blir tjockare än coolmax. Det blir väldigt tunt med coolmax.. om man bortser från inlägget. microfleece blir varmt på sommaren tycker jag och tror att coolmaxen är bättre då. Nu har jag inte testat, men jag får se i sommar. Jag kikade på kestovaippakauppa och de hade en sådan KAMtång. Så det är nog den du såg.
    tror jag ska testa lite coolmax och se vad jag tycker för jag gillar inte fleece och fuskmockan verkar vara svår att få tag på om det inte ska vara ljusgul
  • madebyinferno

hahaha, många skratt jag fått när jag översatte den finska sidan till svenska, jisses vad tokigt och roligt det blir

Lära sig att torka på scenen

Dessa byxor pissit hålla längre

Allt används som mantel

avsugning av lärande

Välstånd Produkter

• Ekorrfamiljen

*snyft* Trodde jag skulle fått mina blöjor idag, men icke! Det visade sig att de mailat från butiken igår och frågat om jag kunde tänka mig lite andra färger än det jag eg. beställt och jag såg mailet först nu ikväll så hon kan ju inte skicka förrän tidigast imorgon.. Buuhuu! Jag som längtat hela helgen efter att få hem lite snygga tygisar.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
Svar på tråden Tygblöjetråden 23