• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • NärkommerBuset

Hej!
    Jag slänger in ett inlägg här. Har följt tråden lite och läst en del och vi är helt inne på att ha tygisar till vår kommande bebis. Men, nybörjarfråga: Hur vet man vilken storlek/sort/märke man ska ha? Det verkar ju vara smartast att prova sig fram, alla sorter verkar inte passa alla bebisar. Ska man vänta tills bebisen har kommit så man vet hur stor den är, eller kan man köpa Small direkt och hoppas på att det passar och inte är för stort? 

Har hittat någon som heter Muksut, är det någon som gillar dem? PUL utanpå verkar ju vara himla bra. Gillar ni frotte bättre än fleece mot bebisen?

Tar tacksamt mot alla tips!

• drWho

- NärkommerBuset: Jag köpte ett gäng pocketblöjor i främst Onesize-varianter (prova-på-paket från Barnshop + lite annat) och provade på sonen när han fötts. Helt klart olika i passform, och även i vad jag tyckte kändes smidigt och lätthanterligt i praktiken. Känns dock osäkert om den onesize-blöja jag provat ut på en enmånads-baby kommer passa bra hela blöjperioden, men det blir väl ett senare problem. Om det är pockets du är intresserad av att prova kan du köpa mitt begagnade provpaket om du vill.

Nu har jag lyckats få blöjorna att sluta läcka iaf! Tack för hjälpen, kurade om dem med rikligt med YES, och se det gjorde tricket. Nu är frågan vad det var som gjorde dem tilltäppta, tycker inte det kan vara för mycket tvättmedel, använder bara ½ msk per tvätt och det var på gränsen att det kändes rent. Funderar på om det kan vara sorten, någon som har använt Grumme tvättpulver till BG? En annan misstanke är olja, jag använder inga salvor i rumpan men ganska ofta barnolja på tvättlapparna för att få bort bajs och smörjer med mandelolja. Kan det täppa till blöjor?

• Blå Flygare
    drWho skrev 2010-03-02 17:33:04 följande:
    - NärkommerBuset: Jag köpte ett gäng pocketblöjor i främst Onesize-varianter (prova-på-paket från Barnshop + lite annat) och provade på sonen när han fötts. Helt klart olika i passform, och även i vad jag tyckte kändes smidigt och lätthanterligt i praktiken. Känns dock osäkert om den onesize-blöja jag provat ut på en enmånads-baby kommer passa bra hela blöjperioden, men det blir väl ett senare problem. Om det är pockets du är intresserad av att prova kan du köpa mitt begagnade provpaket om du vill. Nu har jag lyckats få blöjorna att sluta läcka iaf! Tack för hjälpen, kurade om dem med rikligt med YES, och se det gjorde tricket. Nu är frågan vad det var som gjorde dem tilltäppta, tycker inte det kan vara för mycket tvättmedel, använder bara ½ msk per tvätt och det var på gränsen att det kändes rent. Funderar på om det kan vara sorten, någon som har använt Grumme tvättpulver till BG? En annan misstanke är olja, jag använder inga salvor i rumpan men ganska ofta barnolja på tvättlapparna för att få bort bajs och smörjer med mandelolja. Kan det täppa till blöjor?
    Barnolja innehåller mineraloljor så jag hade i första hand misstänkt den. Det går utmärkt att tvätta med mandelolja.
  • drWho

Aha, det kanske är förklaringen! Skall börja tvätta med bara mandelolja istället.
    Vet du hur det fungerar med calendulaolja?

• Svampp

Liten rådfrågning: Vad skiljer flanellvikisar och rutvävda åt? Är nån av dem bättre och isf på vilket sätt? Är det mycket krångligare att vika om man har rektangulära vikisar än kvadratiska?

• Blå Flygare
    drWho skrev 2010-03-02 18:49:39 följande:
    Aha, det kanske är förklaringen! Skall börja tvätta med bara mandelolja istället. Vet du hur det fungerar med calendulaolja?
    Har ingen erfarenhet av ringblomma, men oliv och raps går bra, så ringblomma går säkert bra det med. Sen vet jag inte hur fet den är. Jag hade varit rädd att raps o oliv skulle täppa till. Mandel är ju inte alls lika "fet".
  • fruganL
    Svampp skrev 2010-03-02 21:24:54 följande:
    Liten rådfrågning: Vad skiljer flanellvikisar och rutvävda åt? Är nån av dem bättre och isf på vilket sätt? Är det mycket krångligare att vika om man har rektangulära vikisar än kvadratiska?
    Flanellisarna blir lite bylisgare tror jag. Vet inte vilka som suger mest. Våra flanellvikblöjor är så mjuka och fortfarande väldigt lagom storlek till täcke, så ett par lager blöjor håller vår son varm om natten. Funkar toppen som amningsskynke och till vagnen också. {#lang_emotions_surprised}

Och nej, inte svårare att vika rektangulära jämfört med kvadratiska, inte om man kör den vanliga trekanten med en limpa i mitten. trekantens storlek avgörs av den kortaste sidan på tyget, limpan kan däremot bli tjockare.
  • Svampp

fruganL: Tack för förklaringen! Då ska jag nog slå till på 20 beg flanellvikisar för 200 kr, känns prisvärt =)

• Blå Flygare
    Svampp skrev 2010-03-03 11:10:34 följande:
    fruganL: Tack för förklaringen! Då ska jag nog slå till på 20 beg flanellvikisar för 200 kr, känns prisvärt =)
    Tänk på att snappi inte fäster i flanell så de kan vara lite knepiga om man har dra-på byxor (innan man får in snitsen). Har man wraps så spelar det ingen roll.
  • Svampp

Blå Myran: Ah, ja hade för mig att det var nåt material som inte passade med snabbi. Men har både dra-på modell och wraps och mest dra-på för minsta stlarna och tror de här flanellisarna är lite större så kanske skaffar några mindre rutvävda så löser det sig säkert. Annars har ju folk klarat det utan snappi förr så det ska nog gå att lära sig =) Men bra att veta!

Svar på tråden Tygblöjetråden 23