• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • fruganL

Ja, det låter ju lite mycket kanske. Och vem är väl inte lat egentligen? {#lang_emotions_tongue_out} Tiden man har är ju ganska begränsad så man får helt klart hitta det som passar bäst utifrån egna prioriteringar och ens familjesituation. As simple as that.

• Anaiah
    EldHav skrev 2010-02-28 09:50:32 följande:
    Nu är han ett, och ammar inte längre. Och har massa tänder på gång, så igår var det 7 bajsblöjor... Dessutom har vi varken torktumlare eller torkskåp, vilket betyder lufttork, där det redan är fullt av andra kläder. Många sängkläder blir det också att tvätta, eftersom dottern på tre kissar genom sina blöjor, och sonen bajsar igenom... Kanske är jag lat, men nu orkar jag inte mer!
    Oh, det där kommer jag ihåg! När sonens första tänder var på gång så bajsade han vid ett tillfälle 12 ggr på en dag (efter att vanligtvis bajsa varannan dag)!

Visserligen så helammade han fortfarande då (7 månader då), men ändå. Matbajs ät ju betydligt äckligare. Det var inga små laddningar heller...

Jag började med tygisar på äldsta sonen först efter 1 år, trots ambtionen redan från start. Det är ju inte tal om lathet, man gör det som funkar för situationen helt enkelt. Som de andra har sagt.
  • Blå Flygare

Vår grabb bajsar också ca 4 ggr/dag. Hade vi haft ett val hade vi nog övergett tyg nu eftersom vi är så lata Blir lika glad varje gång han bajsar på toan ist

• trollet1985
    Blå Flygare skrev 2010-03-01 10:33:34 följande:
    Vår grabb bajsar också ca 4 ggr/dag. Hade vi haft ett val hade vi nog övergett tyg nu eftersom vi är så lata Blir lika glad varje gång han bajsar på toan ist
    Hehe vi (läs jag) överväger att göra tvärt om. Sonen bajsar konstant o ja byter blöja efter 1,5 timme så de går åt engångsblöjor kan ja lova!!! vi gör av med typ 7 paket i månaden.
    Vår sopptunna är full efter typ en vecka, så vi får trycka ner dom sista påsarna innan tömning. Så därför funderar ja mer o mer på tygisar, även om sambon tycker de e knöligt. Så nu har ja bestämt att nu j*vlar SKA ja sy pocket, så kan sambon inte gnälla över att de e knöligt o sätta dit blöja o ytterbyxa!
    Längtar me tills sonen sitter o bajsar på toa eller potta, men de lär nog dröja lite till. {#lang_emotions_wink}
  • Blå Flygare
    trollet1985 skrev 2010-03-01 11:12:38 följande:
    Hehe vi (läs jag) överväger att göra tvärt om. Sonen bajsar konstant o ja byter blöja efter 1,5 timme så de går åt engångsblöjor kan ja lova!!! vi gör av med typ 7 paket i månaden. Vår sopptunna är full efter typ en vecka, så vi får trycka ner dom sista påsarna innan tömning. Så därför funderar ja mer o mer på tygisar, även om sambon tycker de e knöligt. Så nu har ja bestämt att nu j*vlar SKA ja sy pocket, så kan sambon inte gnälla över att de e knöligt o sätta dit blöja o ytterbyxa! Längtar me tills sonen sitter o bajsar på toa eller potta, men de lär nog dröja lite till.
    Grejjen är att det inte är lättare med papp. Man tycker lätt det när man står och sköljer blöjan (sååå jobbigt - not), men hur kul är det som att igår gå och leta bajspluttar i hemmet eftersom pappblöjorna inte håller tätt?? Om vi inte har för stora pappblöjor blir han röd direkt... Fast klart har man bra sittande så är det ju lättare. Men sannolikt får man lägga tid på att smörja rumpan ist.
  • trollet1985

Om man syr pocket med PUL två lager bambu o ett lager flece kommer dom blir för tjocka då?
    Ni som syr eller har pocket, hur många lager tyg har ni i själva blöjan?

• Blå Flygare
    trollet1985 skrev 2010-03-01 13:53:55 följande:
    Om man syr pocket med PUL två lager bambu o ett lager flece kommer dom blir för tjocka då? Ni som syr eller har pocket, hur många lager tyg har ni i själva blöjan?
    Bambu kan ha massa olika tjockekar, så det beror helt på vad för bambutyg du tänkt till inläggen. Men spontant låter det lite, att det skulle behövas mer än två lager till inlägget. Själva skalet med PUL och fleece låter bra, bara fleecen är tunn nog så kisset går snabbt igenom och blöjan inte blir för varmt.
  • trollet1985

min tanke är "blöja" PUL, bambu*2, fleace. o så ilägg typ dubbla bambu, räcker de?
    Så blöja klar för användning: PUL, bambu*4 o flece.

Vilket sorts bambutyg är bäst att använda?

• Blå Flygare
    trollet1985 skrev 2010-03-01 15:15:16 följande:
    min tanke är "blöja" PUL, bambu*2, fleace. o så ilägg typ dubbla bambu, räcker de? Så blöja klar för användning: PUL, bambu*4 o flece. Vilket sorts bambutyg är bäst att använda?
    Varför ska du ha bambu fastsytt? Det blir bara massa extra torktid. Bättre att ha ett inlägg som du kan vika ut för kortast möjliga torktid.
  • trollet1985
    Blå Flygare skrev 2010-03-01 15:19:27 följande:
    Varför ska du ha bambu fastsytt? Det blir bara massa extra torktid. Bättre att ha ett inlägg som du kan vika ut för kortast möjliga torktid.
    Jadu bra fråga... de har ja inget svar på {#lang_emotions_wink}

Hur mycke skillnad gör PULen i torktid? om man jämför en formsydd som man behöver ytterbyxa till och en pocket?
Svar på tråden Tygblöjetråden 23