• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Blå Flygare
    Git skrev 2010-03-04 10:25:57 följande:
    Skulle intressera mig med... Har 2 ålar här hemma... Skulle gärna vilja veta vart man får tag på mandelolja? Använder barnolja nu, men det kunde tydligen skada tygisarna? Jag har letat överallt jag kan komma på på nätet efter Nature babies blöjbyxa, men kan inte hitta den, nån som vet? Eller rent av har några liggandes? Jag har ett lass olika Imse-inlägg i en kasse här hemma som jag inte gillar, är det lönt att lägga ut dem på blocket? Tycker inte jag hört nån som använder dem...
    På häsokost och apotek finns det. Apotekets är billigare och jag undrar varför, om den kanske inte är kallpressad? Den är säkert inte ekologisk i alla fall Jag har bara köpt från hälsokost för där står den framme. Kan beställas från t.ex. www.vitavera.se och www.bodystore.com

Jag sätter på pockets med kardborre som om de vore up-n-go, sen efterspänner jag kardborren så de sitter bra. Har man pockets med knappar kan man knäppa som de ska vara, men vissa blir för trånga att ta på så. På tjejen (hade fuzzy) kunde jag bara knäppa på ena sidan, men det funkade ju att ta på dem i stående då och sen knäppa andra sidan i stående. Men jag tycker kardborre är betydligt smidigare!
  • trollet1985

Kompisen har IV till dottern o hon vägrar ligga på rygg nu {#lang_emotions_wink} Så dom har fått gå över till engångsblöjor för då går de bättre o ta på blöjor me up and go

• Blå Flygare
    Git skrev 2010-03-04 10:59:59 följande:
    Jag är lite skeptisk till ullbyxor... Omvänd mig!!
    Vad finns det att vara skeptisk till?
  • Moson

Har precis stickat färdigt ett par ullbyxor. Någon som har tips på hur man kan skynda på "tätningsprocessen"? Har ullkurat men dom läcker ju som ett soll så här i början.

• Git
    Blå Flygare skrev 2010-03-04 11:32:13 följande:
    Vad finns det att vara skeptisk till?
    Hahaha!!
    jag är lite orolig för att de inte ska hålla tätt, lite mycket plock och att de ska lukta kiss om man verkligen inte ska tvätta dem oftare än ett par gånger i månaden som jag läste nånstans.
    Sen är jag för snål för att testa oxå. Kan sticka men ullgarn är inte billigt det heller.
  • Moson
    IVFmamma skrev 2010-03-03 14:13:53 följande:
    Ni som har ullbyxor, vart har ni köpt dem? De inköpsställen jag känner till är Minimundus, Ivs hemsida och Glimma, sjalbarn.se, Blocket.se och Tradera.se men finns det några fler ställen?
    Jag har köpt på Blocket bl a. woolhour shorties tror jag dom heter från Babyidea. De finns att köpa t ex från pinkgreen.se och är favoriten här hemma. Tunna och smidiga och höga i midjan. 
  • Blå Flygare
    Git skrev 2010-03-04 11:54:18 följande:
    Hahaha!! jag är lite orolig för att de inte ska hålla tätt, lite mycket plock och att de ska lukta kiss om man verkligen inte ska tvätta dem oftare än ett par gånger i månaden som jag läste nånstans. Sen är jag för snål för att testa oxå. Kan sticka men ullgarn är inte billigt det heller.
    Billiga är de ju inte tyvärr, så man köper ju gärna en modell som funkar! Bäst är om man känner någon som använder så man kan testa innan man köper.
    Läcker eller luktar gör de alls inte! Så är det bara Jag var också tveksam innan jag testade, men det funkar faktiskt, även för denna känsliga näsa. Läck har jag bara varit med om pga dålig passform, precis som med PUL. De har aldrig läckt igenom. Men så har jag köpt färdiga och inte stickat själv. Det varkar ju vara lite knepigare

Meckigt? Tja, det tar ju lite tid att tvätta och sen kura. Men det är ju inget som är svårt eller besvärligt. Tvättar man i maskin så sköter det sig själv, och kurningen är alltså bara att blanda i medlet i en hink vatten och sen lägga i blöjan, krama i blöjan medans den ligger där ett par gånger och sen skölja ur. Glömmer man blöjan där (vem, jag?) gör det heller inget. Förutom att det dröjer lång tid innan man har den där blöjbyxan igen.

Enda jobbiga är väl att man får ha två att växla mellan för att ullen blir våt på insidan så den ena får lufta mellan blöjbytet. Inget jobbigt hemma, men när man ska iväg blir det ju en grej till.

Anledningen till att vi inte har ull är att grabben är så känslig mot värme. Funkar bra med ull över blöjan, men på benen fick han svamp. Då hade jag behövt leta ny kort modell om vi skulle fortsätta med det och jag var inte sugen på fler felköp. Men nu när jag tänker på det blir jag himla sugen på ull igen Men jag ska ju gå över till pocket inför dagisstart så det blir inget med det *säger till mig själv på skarpen*
  • Git

Blå Myra: Kanske skulle testa...{#lang_emotions_undecided} Men, jag har ju ingen att låna av och testa...
    Nån som har en att låna ut eller sälja billigt?

Svar på tråden Tygblöjetråden 23