• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • trollet1985

Ni som har barn som ofta e dåliga i magen, va har ni för tyg närmast huden?
    Sonen går på ytterligare en antibiotikakur och bajsar konstant. Även att ja byter blöja en gång i timmen e hans lilla rumpa ILLRÖD o blöder. Jag smörjer som en galning! (använder engångs just nu)

vill gärna ha nåt tyg som blir rent ordentligt även om de e fullt me bajs

• Titinea
    madebyinferno skrev 2010-02-14 22:39:33 följande:
    Guuud så fina blöjor och tyger, beställer du från finland lr?? Har en KAM-press som jag bara älskar Har redan köpt mönstret och ville bara höra mig för om det Du verkar gilla sidknäppningen och det är den jag är ute efter i första hand Har spenderat kvällen till att printa ut rätt delar och laminera dem så de håller bra, nu sitter jag och funderar vad jag ska använda för material och så och vad jag ska skriva upp på köpelistan börjar ju sina på PUL mm här hemma tyvärr tack för era svar
    Tack. :)
    Jag beställde en gång från Kestovaippakauppa, men frakten blev väldigt dyr. 90 kronor för två tygbitar (blöjklipp!)... Så jag beställde nästa från England, från the sprog shop och då fick jag hem en skokartong för 45 kronor i frakt.. en väldig skillnad. Jag vet inte om det blev fel med frakten, men billigt blev det. Så det är därifrån jag köpt Ooga booga tyget och lite annat som jag inte hunnit sy av än. Sen har jag köpt tyg genom ett forum på sjalbarn, vi samköpte från USA. Men just nu står de tygerna och väntar på knapptången...
    Vad smart att laminera mönstret. Mitt är bara utklippt ur pappret, så det håller väl så länge det håller.
    Sidoknäppt tycker jag fungerar bäst när bebisen börjar röra på sig mer, det blir som mindre där fram om det inte är knapprad.
    Ja PUL är det som behövs om det ska vara tätt. Men den inre biten är nog bra att testa olika. Coolmax liknande material är bra till insidan för torrhet och då kan blöjan bli tunnare...  
    Fråga om det är mer du funderar över..  :)
  • yrväder
    Titinea skrev 2010-02-15 15:06:46 följande:
    Jag har fått hem min knapptång och den funkar ypperligt kan jag meddela
  • Titinea
    yrväder skrev 2010-02-15 17:38:55 följande:
    Jag har fått hem min knapptång och den funkar ypperligt kan jag meddela
     Som jag skrev i en annan tråd. Vad roligt! 
    Här väntar jag fortfarande. jag borde ha beställt från ditt ställe istället. Nu har jag väntat på min knapptång i tre månader tror jag. Du kan tänka dig att jag är lite less.. Men det känns ju som att nu är det för sent att beställa någon annanstans ifrån.
    Har du bilder på dina nya alster? :)
  • yrväder
    Titinea skrev 2010-02-15 17:49:37 följande:
    jag beställde från ebay den 1 februari, och dom skickar från kina. stod 8-22 dagar, men det tog ju bara 14. Billigt blev det oxå, 270 nånting för 400 knappar, tång och frakt. 

Jag har inte knappat nånting, bara satt ihop knappar för att testa. Har inga tyger hemma just nu, dom kommer förmodligen imorrn eller på onsdag, men jag hojtar till här när jag har nåt kul att visa upp
  • yrväder
    Titinea skrev 2010-02-15 17:49:37 följande:

Jag hade oxå förhandbokat en tång från förmodligen samma ställe, men när jag såg prisskillnaden på ebay, samt att där fanns färger som inte går att få tag på i sverige, så kunde jag inte låta bli. Men jag hade ju inte megabråttom att få hem den, plus att när jag beställde den så var det 1.5 månad tills den andra tången ens skulle komma till sverige. Så jag resonerade som att det dels skulle gå fortare, bli billigare samt skulle jag få tag i andra färger.
  • Titinea
    yrväder skrev 2010-02-15 18:03:16 följande:
    Titinea skrev 2010-02-15 17:49:37 följande: Jag hade oxå förhandbokat en tång från förmodligen samma ställe, men när jag såg prisskillnaden på ebay, samt att där fanns färger som inte går att få tag på i sverige, så kunde jag inte låta bli. Men jag hade ju inte megabråttom att få hem den, plus att när jag beställde den så var det 1.5 månad tills den andra tången ens skulle komma till sverige. Så jag resonerade som att det dels skulle gå fortare, bli billigare samt skulle jag få tag i andra färger.
    Ja, det var smart gjort.. {#lang_emotions_smile}
    det låter som samma ställe...  köper jag mer knappar så blir det nog från ditt ställe
    Nåja, jag har fått sytt kläder medan blöjorna står och väntar...
  • madebyinferno

Nu blir jag ju nyfiken på vad det är för tång??? och knappar också??

Laminerar de flesta mönster och saker jag gillar bara älskar min lamineringsmaskin - har laminerat sonens alla legobeskrivningar för den delen

Titinea skrev 2010-02-15 15:06:46 följande:
    Tack. :) Jag beställde en gång från Kestovaippakauppa, men frakten blev väldigt dyr. 90 kronor för två tygbitar (blöjklipp!)... Så jag beställde nästa från England, från the sprog shop och då fick jag hem en skokartong för 45 kronor i frakt.. en väldig skillnad. Jag vet inte om det blev fel med frakten, men billigt blev det. Så det är därifrån jag köpt Ooga booga tyget och lite annat som jag inte hunnit sy av än. Sen har jag köpt tyg genom ett forum på sjalbarn, vi samköpte från USA. Men just nu står de tygerna och väntar på knapptången... Vad smart att laminera mönstret. Mitt är bara utklippt ur pappret, så det håller väl så länge det håller. Sidoknäppt tycker jag fungerar bäst när bebisen börjar röra på sig mer, det blir som mindre där fram om det inte är knapprad. Ja PUL är det som behövs om det ska vara tätt. Men den inre biten är nog bra att testa olika. Coolmax liknande material är bra till insidan för torrhet och då kan blöjan bli tunnare...   Fråga om det är mer du funderar över..  :)
    Har du lite länkar att dela till dessa butiker, snor bara några minuter åt gången till datan innan någon kallar på min uppmärksamhet

Och vad kan coolmax jämföras med?? låter ju spännande
    Be the change that you want to see in the world - Gandhi
  • yrväder
    madebyinferno skrev 2010-02-15 18:39:34 följande:
    Nu blir jag ju nyfiken på vad det är för tång??? och knappar också?? Laminerar de flesta mönster och saker jag gillar bara älskar min lamineringsmaskin - har laminerat sonens alla legobeskrivningar för den delen Har du lite länkar att dela till dessa butiker, snor bara några minuter åt gången till datan innan någon kallar på min uppmärksamhet Och vad kan coolmax jämföras med?? låter ju spännande
    Det är en tång som man kan sätta fast såna plastsnaps med. Man behöver med andra ord ingen dyr kampress
  • Titinea
    madebyinferno skrev 2010-02-15 18:39:34 följande:
    Nu blir jag ju nyfiken på vad det är för tång??? och knappar också?? Laminerar de flesta mönster och saker jag gillar bara älskar min lamineringsmaskin - har laminerat sonens alla legobeskrivningar för den delen Har du lite länkar att dela till dessa butiker, snor bara några minuter åt gången till datan innan någon kallar på min uppmärksamhet Och vad kan coolmax jämföras med?? låter ju spännande
    Tryckknappstång är det man använder för att sätta fast plasttyckknappar. Mycket billigare än en press. Den tången jag beställt går på 189:- (men tyvärr superlång frakttid). 
    coolmax är typ som sportkläder kan vara gjorda av. coolmax är dock ett märke på ett speciellt tyg, så det finns flera liknande. Det släpper igenom väta, men känns torrt (en av de jag har känns dock fuktig) Så den är väldigt bra att ha på insidan av pockets.
    Laminerar du i A4 eller har du en större mannick? Klistrar du sedan ihop delarna, för jag antar att hela inte ryms.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23