• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Blå Flygare
    trollet1985 skrev 2010-03-01 15:27:38 följande:
    Jadu bra fråga... de har ja inget svar på Hur mycke skillnad gör PULen i torktid? om man jämför en formsydd som man behöver ytterbyxa till och en pocket?
    Rätt mycket faktiskt, några timmar skulle jag gissa spontant, manmun kan ju bara torka åt ena hållet när PULen sitter på andra sidan. Bambu har ju redan lång torktid, så var försiktig med att förlänga den.
  • trollet1985

Så ditt förslag e istället o göra en formsydd bambublöja i pocketform o separat ytterbyxa?

Är det bättre o använda "plastresår" (minns inte va de heter) än vanlig resår?
    Var köper man sån resår och tryckknappar i plast i sverige?

• Blå Flygare
    trollet1985 skrev 2010-03-01 15:38:33 följande:
    Så ditt förslag e istället o göra en formsydd bambublöja i pocketform o separat ytterbyxa? Är det bättre o använda "plastresår" (minns inte va de heter) än vanlig resår? Var köper man sån resår och tryckknappar i plast i sverige?
    Mitt försag är en klassisk pocket med skal av PUL och fleece, och så ett rakt inlägg av bambu som du kan vika ut så inlägget inte är så tjockt när det ska torka.

Har aldrig sytt blöjor, så resten överlåter jag till andra att svara på.
  • trollet1985

Hur funkar de med ett rakt inlägg när dom kissar? kollade lite på våra IV formsydda o kissfläcken sprider sej åt sidorna.

Om snoppen ligger lite åt sidan när barnet kissar hur funkar de i praktiken?

• Blå Flygare
    trollet1985 skrev 2010-03-01 15:46:04 följande:
    Hur funkar de med ett rakt inlägg när dom kissar? kollade lite på våra IV formsydda o kissfläcken sprider sej åt sidorna. Om snoppen ligger lite åt sidan när barnet kissar hur funkar de i praktiken?
    Vår sons snopp är alltid riktad neråt, så med honom (eller tjejen) har det aldrig varit något problem. Men han har ju alltid kissfläcken rakt fram på formsydda. Inlägget täcker hela grenen och lika brett frampå. Men vill man kan man forma inläggen lite, så är det ju i HH och säkert fler med.
  • Anaiah

Våra blöjor har börjat lukta ammoniak så fort det kommer lite kiss på dem trots att vi byter med en gång. Vad beror det på?

• Blå Flygare
    Anaiah skrev 2010-03-01 18:12:34 följande:
    Våra blöjor har börjat lukta ammoniak så fort det kommer lite kiss på dem trots att vi byter med en gång. Vad beror det på?
    När våra blir sånna tvättar jag med bikarbonat i andra tvätten så försvinner det. I början blev det så titt som tätt, men sen jag minskat mängden blöjor per tvätt och har bytt från bomullstvätt till fintvätt (mer vatten i fintvätten) blir det så med längre mellanrum.
  • Cocco

Om man ska sy egna tygblöjor och kan läsa engelska hyfsat så rekommenderar jag starkt diapersewingdivas som är ett forum för folk som syr tygblöjor.
    Sen är det guld värt att köpa ett bra mönster från t.ex diaperdarlings.com

När man syr alltiett blöjor så tar det sjukt lång tid för dem att torka. Inlägg i t.ex bambufleece syr man så att man får 6-9 lager då räcker det riktigt bra.
    Microfleece som innermaterial kan man köpa på IKEA, filten IRMA.
    PUL köper man billigast från USA.

• Titinea
    Blå Flygare skrev 2010-03-01 18:52:16 följande:
    När våra blir sånna tvättar jag med bikarbonat i andra tvätten så försvinner det. I början blev det så titt som tätt, men sen jag minskat mängden blöjor per tvätt och har bytt från bomullstvätt till fintvätt (mer vatten i fintvätten) blir det så med längre mellanrum.
    Samma här. I början blev det lite då och då, men nu har jag alltid förtvätt och nu luktar det aldrig
  • Anaiah
    Blå Flygare skrev 2010-03-01 18:52:16 följande:
    Vi har så kassa tvättmedelsfack att vi måste lägga tvättmedlet direkt i trumman, funkar det ändå även om man kör med förtvätt (vi brukar bara använda huvudtvättprogrammet)?

I regel så har ju blöjorna inte legat mer än ett dygn så det är inte så ingrodd smuts och huvudsaken är väl temperaturen, inte tvättmedlet eller hur?

Ibland kör jag extra sköljning och centrifugering efter tvätten, kan man ha i bikarbonaten då också?
Svar på tråden Tygblöjetråden 23