• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • yrväder
    Blå Flygare skrev 2010-02-22 21:20:50 följande:
    Någon annan som testat ecobums? Tycker inlägget är stort och borde ta mycket, men nu 2 ggr har det varit helt dyngsurt när jag skulle byta. Idag vaknade han av det, och blöjan hade läckt - rakt genom PULen så halva framsidan var våt. Jag har 2 ggr råkat tvätta i 60 gr ist för 40 , men det ska väl bara påverka trycket, inte hur den håller tätt??
    Syrran har den, men den var för stor i benen på E så hon har inte testat den på riktigt. Men ja, 60 graders tvätten påverkar bara trycket, inte nåt annat.
    Däremot tycker jag den är lite liten i storleken, fast jag är inte så insatt. Framförallt känns den kort, den var snudd på redan nu på längden på E, som väger 6.3 kg och är 66 lång. Nu är hon ju väldigt smal förståss men ändå.
  • Blå Flygare
    Miss Lau skrev 2010-02-22 21:15:30 följande:
    Tack för att du tog dig tid och svarade, utförligt dessutom. Jag ska ta och beställa ett par såna pockets med formsydda blöjor till och testa hur det fungerar.
    Nej, nej då har jag inte förklarat tillräckligt bra. Till pockets har man bara inlägg, ingen "blöja". Pocketen är en blöjbyxa i form av en ficka som man stppar ett inlägg i.
    Formsydd blöja har man ihop med blöjbyxa, för den har bara uppsugande matrial, ingen fuktspärr.

Exempel på pocket:
    www.bumgenius.com/one-size.php (kort)
    www.blueberrydiapers.com/Products_3/Pocket-Diapers_2/Minky-One-Size-Cloth-Diapers_3 (shematisk teckning)

Exempel på formsydd: grona-grodan.se/
  • Blå Flygare
    yrväder skrev 2010-02-22 21:32:27 följande:
    Syrran har den, men den var för stor i benen på E så hon har inte testat den på riktigt. Men ja, 60 graders tvätten påverkar bara trycket, inte nåt annat. Däremot tycker jag den är lite liten i storleken, fast jag är inte så insatt. Framförallt känns den kort, den var snudd på redan nu på längden på E, som väger 6.3 kg och är 66 lång. Nu är hon ju väldigt smal förståss men ändå.
    Ja, den är liten. Har den på yttersta knäppningen, och han är inte särskild stor grabb. Vågar inte köpa fler men vill kunna använda den jag har. Ska testa att tumla skalet, men tycker inte det borde behövas på en ny blöja? Om det inte var så att den läckte via grenen. Men så mycket? Jaja, hoppas de andra jag testar visar sig vara bättre. Wanoo verkar dock bli varm trots att det är bambu. Gissar det är skillnad mellan bambu och bambu. Lägger allt mitt hopp till mjuka under.
  • Storis

Nu tittade jag på gröna grodan och såg yllebyxor som var billiga. Det ser ut som drapåbyxor men går det att ha en rakvikt tygblöja i sådana byxor? De hade även vikblöjor av bambu, rätt dyra men håller de kiss längre än de vanliga av bomull? Många frågor blir det!

• Moson

Någon här som har köpt pul från Pinkgreen? Har det isåfall gått bra och problemfritt?

• Miss Lau
    Blå Flygare skrev 2010-02-22 21:50:15 följande:
    Nej, nej då har jag inte förklarat tillräckligt bra. Till pockets har man bara inlägg, ingen "blöja". Pocketen är en blöjbyxa i form av en ficka som man stppar ett inlägg i. Formsydd blöja har man ihop med blöjbyxa, för den har bara uppsugande matrial, ingen fuktspärr. Exempel på pocket: www.bumgenius.com/one-size.php (kort)www.blueberrydiapers.com/Products_3/Pocket-Di... (shematisk teckning)Exempel på formsydd: grona-grodan.se/
    Tack igen.

Det är verkligen en jungel det här med tygblöjor och än har jag inte förstått speciellt mycket.  Men då är det pockets med inlägg vi ska testa
  • 6barnsmamman

Hej på er!!! Tänkte höra om nån av er har provat Glimmas formsydda blöja i bambufrotte ? Fick hem en idag o den är supertunn o verkar jätteskön! Ska nog beställa fler, men det vore kul o höra om nån annan provat dom!{#lang_emotions_laughing}

• grynet80

Får jag slänga in en liten fråga om amningsinlägg? Funderar på att sy egna av flanell, men vad har man mellan??

• Blå Flygare
    Miss Lau skrev 2010-02-23 09:19:04 följande:
    Tack igen. Det är verkligen en jungel det här med tygblöjor och än har jag inte förstått speciellt mycket.  Men då är det pockets med inlägg vi ska testa
    Vi har kört pockets, men jag är dålig på vad som finns i mest miljövänlig modell. När jag hade till dottern för 2-3 år sen fanns inga miljömärkta pockets, men nu har det nog kommit.
    Till sonen är jag på "uppdrag bambu-pocket", och hittat tre modeller som är lätta att få tag på från sverige. Bambu är ju bra miljöval (men jag har valt det för att det är det enda som funkar mot sonens hud) och undrar om inte Ecobums är miljömärkta? De är ganska nya så hur de funkar vet jag inte (bara att de är små i modellen). Sen finns wanoo och mjuka under, den senare sitter mycket bra på min son men hur det sitter på andra vet jag inte.

BumGenius har funnits ett bra tag, och de har one-size, vilket är miljövänligt på sitt sätt; man behöver färre blöjor totalt under blöjperioden. Samma med blueberry och happyheiny (och många fler) och de tre är det många som är nöjda med, passar de flesta (men inte alla) barn. BG kan vara lite liten ett par månader när barnen är sm störst runt 10 mån innan de smalnar av igen, tror de andra är lite större. Blueberry är mindre i minsta strl så funkar bättre på nyfödd tyckte jag. Du kan leta efter dessa på sjalbarn, Brukar dyka upp med jämna mellanrum eftersom de är populära modeller. Det är bra att testa en modell lite innan man köper på sig ett helt lager eftersom barn är så olika i kroppsform och hur de tollererar olika matrial. Jag snålade inte när jag köpte till dottern eftersom jag tänkte att "de kan ju nästa barn ha också". Men han var ännu känsligare i huden så jag fick sälja hela lagret på 26 pockets (eller var det fler?) nyligen

Nu får någon annan fylla på med tips om miljömärkta pockets.
  • Plutteli
    Moson skrev 2010-02-23 09:13:55 följande:
    Någon här som har köpt pul från Pinkgreen? Har det isåfall gått bra och problemfritt?
    Jag har gjort det många gånger och det har alltid gått bra!
Svar på tråden Tygblöjetråden 23